G4Media.ro

Asociația Pro Infrastructură îl contrazice pe ministrul Cuc: Nu există nici cea…

Nodul rutier de la Sebes al A10. Stadiul lucrărilor la 13 iunie 2019

Asociația Pro Infrastructură îl contrazice pe ministrul Cuc: Nu există nici cea mai mică șansă ca nodul Alba Iulia Nord să mai fie finalizat în 2019. Care este situația pe cele două loturi neterminate de pe A10

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au vizitat la finalul săptămânii trecute șantierul lotului I al Autostrăzii A10, între nodurile Alba Iulia Nord și Sebeș, la doar o zi după ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Spre deosebire de acesta, care i-a lăudat pe constructori, membrii asociației au constatat că lucrările avansează cu greutate, mai ales la structurile rutiere principale, dar și la relocarea rețelelor electrice.

Asociația Pro Infrastructură consideră imposibilă deschiderea circulației pe tot lotul I în acest an, dar a solicitat CNAIR ca măcar deschiderea circulației pe bretelele scurte ale nodului rutier de la Sebeș să se producă în 2019. Ar rezolva o parte a problemei.

Reprezentanții antreprenorului care lucrează pe acest lot, Impresa Pizzarotti, i-au dat joi asigurări ministrului că toate problemele vor fi rezolvate și că, până la sfârșitul anului, se va putea circula de la Sibiu până dincolo de Alba Iulia, pe autostradă. Nu până la Cluj-Napoca, pentru că între Alba Iulia și Aiud, lotul II are probleme și mai mari, progresul în trei luni fiind de abia 1,3% din lucrare.

Revenind la Lotul I, finalizarea acestuia ar fi extrem de importantă pentru că ar elibera cei 15 kilometri ai DN 1 între Alba Iulia și Sebeș. La orele de vârf, distanța respectivă este străbătută într-o oră, iar traficul înregistrează valori foarte mari. Zilnic, pe acolo trec între 20 și 25.000 de mașini.

„Mobilizarea în teren este nesatisfăcătoare, lucru de altfel neschimbat în ultimul an” este constatarea celor de la Pro Infrastructura.

Aceștia mai adaugă că: „Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc se declară însă foarte mulțumit, promițând iresponsabil că tot sectorul va fi inaugurat la finalul acestui an.

Observăm totuși ceva nou: domnul Cuc a preluat solicitarea noastră făcută încă de anul trecut, și anume deschiderea circulației în nodul Sebeș folosind mai întâi bretelele scurte care leagă A10 de giratoriile existente (…).

Ministrul poate de pe acum să adauge și acest termen la lunga listă de promisiuni nerespectate. Nu există nici cea mai mică șansă ca nodul Alba Iulia Nord să mai fie finalizat în 2019”.

Potrivit celei mai recente situaţii din teren publicate de CNAIR, pe lotul I, lucrările au ajuns la stadiul de 69,8% (la finalul lunii mai). Comparativ, în aprilie, execuţia lucrărilor era la 67,10%, în martie de 63,09% iar în luna februarie de 61,35%. Constructor este Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL.

Nodul rutier de la Lancrăm va face legătura cu Autostrada A1 Sibiu-Deva, dar și cu DN 1, între Sebeș și Lancrăm și va fi, după spusele ministrului, cel mai complex din România.

Pe lotul al II-lea, antreprenorul general este compania Aktor. Ministrul Cuc a făcut un adevărat spectacol la vizita de joi, 13 iunie, când i-a amenințat pe constructori cu ruperea contractului. De asemenea, le-a cerut să contracteze sub-antreprenori români pentru a grăbi lucrările.

13 iunie 2019. Ministrul Cuc discută cu reprezentantii Aktor, pe lotul 2 al A10

”Eu cred că a trecut partea cu bătaia de joc vizavi de români şi de ceea ce înseamnă statul român. Cred că aţi confundat lucrarea la autostradă cu o lucrare la un drum naţional, aici lucrați la o autostradă.

Eu v-am spus vouă să vă mobilizaţi, văd că nu v-aţi mobilizat. Suntem în data de 13 iunie, sfatul meu ca să mai țineți contractul astă este următorul: aveţi două săptămâni să vă duceţi în piaţă să căutaţi antreprenori serioşi cu care să încheiaţi contracte, pe care le declaraţi la CNAIR, ca să poată plăti subcontractanţii, ca să vă finalizaţi lucrarea până la sfârşitul anului. Dacă nu văd actele făcute cu subcontractori români până la sfârşitul lunii iunie, vă reziliez contractul” le-a spus Răzvan Cuc celor de la Aktor, însă nu a așteptat ca translatorul să le traducă amenințarea reprezentanților constructorului, și nici nu a așteptat un răspuns din partea acestora.

Stadiul lucrărilor pe lotul II – sursa CNAIR:

Lotul 2  (km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti) – stadiu fizic lucrări 50,35% final luna mai (49,5% aprilie, 49,05% martie, 49,01% februarie).

Constructor: Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (în insolvență)

Preț: 549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%.

Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016. Perioada de garanţie: 48 luni. (termen depășit din octombrie 2016).

Termen de finalizare actualizat: decembrie 2019

Contract supervizare inginer Asocierea SC KAPPA – Arhchitects & Engineers SRL – SALFO & Associates SA (5.719.331,21 lei fără TVA).

În concluzie, în condițiile în care lucrările de pe cele două loturi au întârzieri foarte mari, iar unul dintre antreprenori (Aktor) este pe cale de a-și pierde contractul, circulația continuă pe autostradă, de la Sibiu la Cluj-Napoca, nu va fi posibilă la finalul anului, așa cum au promis anul trecut atât ministrul Răzvan Cuc, cât și șeful CNAIR, Narcis Neaga.

Sursă video: Alba24.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...