G4Media.ro

Augustin Zegrean, fost președinte al CCR: Pensiile magistraţilor sunt pensii de serviciu,…

Augustin Zegrean, fost președinte al CCR: Pensiile magistraţilor sunt pensii de serviciu, toţi judecătorii din lume au pensii altfel decât poporul / Parlamentul poate să taie din aceste pensii, dar nu poate să aplice legea retroactiv

Fostul preşedintele al CCR Augustin Zegrean a declarat miercuri la Prima News, că pensiile magistraţilor sunt pensii de serviciu şi toţi judecătorii din lume au pensii altfel decât poporul din care fac parte.

El a arătat că Parlamentul poate să taie din aceste pensii, dar ce nu poate să facă este să aplice legea retroactiv.

Despre situaţiile în care judecători au ieşit cu pensie mai mare ca salariu, Augustin Zegrean a afirmat că ”acolo este o greşeală de aplicare a legii.

”Pensiile magistraţilor sunt pensii de serviciu. Speciale le-a spus presa, dar ele sunt pensii de serviciu. Nicăieri nu s-a spus că nu e constituţională, în toată lumea a existat, toţi judecătorii din lume au pensii altfel decât poporul din care fac parte. În America de exemplu, exemplul de democaţie americană, judecătorii nu au pensii, nu au sistem de pensii, primesc salariu până la sfârşitul vieţii. Dacă nu mai pot să lucreze, nu primesc pensie, primesc salariu ca şi cum ar fi în funcţie”, a spus fostul preşedinte al CCR.

Întrebat dacă Parlamentul poate să taie aceste pensii, Zegrean a spus: ”Da, poate, sigur că poate. (..) Parlamentul poate să taie, pentru că este practică a CEDO, care spune că legile nu garantează cuantumul pensiei ci doar existenţa ei. Ce nu poate să facă Parlamentul şi văd că se îndârjesc să facă este să aplice legea retroactiv, asta nu pot să facă”.

El a explicat că o astfel de tăieri funcţionează ”numai pentru viitor, nu pentru cei aflaţi în plată”.

Despre situaţiile în care judecători au ieşit cu pensie mai mare ca salariu, Augustin Zegrean a afirmat că ”acolo este o greşeală de aplicare a legii” şi că pentru a se corecta acest lucru este foarte simplu, şi anume cel care i-a dat pensia poate să îi corecteze.

”Casa de Pensii, cel care a stabilit pensia a greşit. Nu ştiu cum s-a putut ajunge la acest calcul”, a spus el.

Despre pensiile militare, Zegrean a menţionat că şi acelea sunt pensii de serviciu, dar acolo lucrurile sunt mai complicate pentru că ei nu au avut contributivitate foarte multă vreme.

”În general, peste tot în lume nu se pune problema ca militarii să contribuie pentru pensii, ei au un statut special”, a spus Zegrean.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Comentariul meu se refera strict la judecatori. Nu pentru alte categorii de magistrati, nu pentru alte categorii de speciali care suporta alte discutii. Strict pentru judecatori, sunt de acord ca trebuie sa aiba pensii mari, pentru ca trebuie sa aiba si salarii mari. Chiar foarte mari. Dar intr-o democratie, nimeni, bai dar NIMENI, nu e mai cu motz!!!! Din popor facem parte TOTI, inclusiv micii dumnezei de pe pamant, adica judecatorii, ori nu mai facem parte niciunul, ca NU mai suntem un popor. Facem jet pe el de popor daca unii sunteti mai cu motz bai. Si in ce tara din lume ies judecatorii la pensie la 45 de ani, in afara de tarile bananiere? Ca asta e cea mai mare problema, ca ies la 45 de ani. O vorba veche din batrani spune asa: cine nu are batrani sa-si cumpere. De ce judecatorii nu mai pot sa intelepteasca dupa 45 de ani? Ce-i epuizeaza asa de tare? Sunt de acord sa iasa mai devreme la pensie, bai dar 55 de ani e MUUULT mai devreme fata de 65. Dar NU la 45, ca asta e batjocura la adresa noastra a tuturor.

  2. Pensia de serviciu este pensia datorita contribuției, pensia specială este un furtisag. D-l Zegrean apără pensia specială deoarece profită de ea.

    • Cred ca ar trebui ca Rahan sa scrie si al treilea mesaj prin care sa ne spuna daca in primele doua vorbeste serios sau e o gluma.

  3. Mda, legea nu poate fi aplicata retroactiv, asa e, dar impozitare se poate face pentru cei aflati in plata (nu retroactiv, ca e ilegal si asta nu numai pentru magistrati), ca, asa cum recunoaste si „maestrul”, legea garanteaza existenta si nu cuantumul pensiei, asta e valabil si pentru cei aflati in plata. Impozitarea se poate face perfect legal de la data publicarii in MO si pentru cei aflati in plata, si se poate face pana la cuantumul unei pensii care sa nu depaseasca salariul. CCR-ul (care se va opune asa cum s-a si opus deja) poate fi contracarat prin Curtea Europeana, dar nu cred ca e vointa politica, coalitia are alte prioritati in justitie, cum bine se vede.

    • Așa este, dar și el vrea să încerce să ne prostească. Și nu e nicio greșeală de calcul la pensiile care depășesc salariul net avut. Așa au făcut deștepții ăștia legea de la Stanoiu încoace! Doar prima lege, cea a lui Stoica, a fost rațională. Și CCR-iștii pot vorbi prostii dacă e nevoie! Și bineînțeles că se pot impozita progresiv cele aflate în plată dacă știi să reglementezi astfel încât să fie și constituțional.

  4. În UE, din care facem parte, dar și in toata lumea democratica si civilizată nu există numai pensii contributive, ci și pensii ocupaționale ,sau de serviciu,care nu au legătură cu contributivitatea .Aceste din urmă pensii sunt definite și reglementate legal de directivele europene in materie și au aplicabilitate și pentru România care a ratificat tratatul de aderare la UE ,fiindu-i permisă aplicarea legislației comunitare(directivele 68/378/CEE/ și 96/97/CEE care vizează criteriile decisive pentru incadrarea unui sistem de securitate socială ca sistem ocupațional și care acoperă și pensiile de serviciu ale magistatilor,militarilor,politiștilor sau altor categorii sociale, criterii determinate de cele doua directive europene astfel:să se refere la o categorie profesională lucrativă,sa fie direct legată de o perioadă determinată de serviciu, iar pensia sa fie calculată prin raportare la ultimul salariu al lucratorului.Legat de acest ultim criteriu CJUE a stabilit că el nu se referă neapărat la ultimul salariu aflat în plată ci are în vedere ultima perioadă de lucru,putand insemna și o medie a veniturilor din activitatea acestuia.Legiuitorul român a reglementat pensiile de serviciu ținănd cont de aceste criterii, cel dintâi pentru magistrati începînd cu anul 1997 și până în prezent.Nu obligă nimeni un stat să reglementeze pensii ocupaționale sau de serviciu, dar dacă au fost reglementate ele corespund legislației europene și trebuie respectate.Statul poate să nu le mai reglementeze pe viitor, dar pentru cele aflate în plată ele rămăn un drept căștigat căci legea dispune numai pentru viitor,nu poate retroactiva potrivit Constituției Romăniei.Dacă s-a ajuns la pensii mai mari decât ultima remuneratie neta lunară din timpul serviciului, acestea pot fi corectate legal, dar nu prin impozitare(căci aceasta este o sarcină fiscală care are alte ratiuni potrivit Codului fiscal, nu pe acelea de corectare a unor pensii gresit stabilite sau puse in plată.Pur și simplu în lege se poate prevedea că pensiileî n discuție af late în plată se detrmină prin corectare până la nivelul ultimei remunerații lunare din timpul serviciului cu actualizările de rigoare specifice funcției și postului din care s-a ieșit la pensie.

  5. La pensii mai mari decât ultima remunerație aflată in plată în timpul serviciului s-a ajuns datorită faptului ca unii magistrati au raportat in ultima luna de activitate venituri castigate prin hotarari judecatoresti pe perioade anterioare, sporuri pe perioada când au activat si in sistemul militar sau penitenciar,alaturi de cele regulate,cu caracter permanent.Dar la aceasta situatie ca pensia de serviciu sa depaseasca ultima remuneratie salariala lunara s-a ajuns pentru cei iesiti mai tarziu la pensie si fara nicio implicare a magistratilor pensionabili,prin transferul contribuțiilor de la angajator la angajat ,stabilita prin lege de regimul dragnea,care a produs aceasta consecință.

    • Așa este, de vină pentru pensia mai mare ca remunerația netă sunt 3 persoane: Rodica Stanoiu, Monica Macovei și Dragnea.

  6. Subiectul a fost supramediatizat. „Logica” domnui care nici macar judecator n-a fost de meserie e o insulta la adresa societatii romanesti atata timp cat principiul contributivitatii este incalcat. Care sa fie sursa bugetara a finantarii partii necontributive a pensiei magistratilor ? Supraimpozitarea veniturilor celorlalte categorii sociale ? Da. Se pot impozita de acum ina8ñte salariile celor care doresc sa aibe pensii consistente in viitor.
    Pentru pensiile mavisgratilor aclate in plata se pot supra8mpozita astcel incat sa se apropie in valoarea neta de partea contributiiva.
    Nu se poate bloca finantafea externa a unei tari penfru orgoliile a vreo 1t00 xe rascatati ai sistemului.

  7. Nu se aplica retroactiv ci de maine: impozit 60%. Nu mai sunt bani.

  8. zegrean pare scapat din trenul spre busan.

    • Zagrean se vede ca n-a fost magistrat si citeste legile,uitandu-se printre bacnote.
      Grecii de ce au putut sa le taie si nu numai p-astea?Asteptam sa vina incapacitatea de plată ca sa judecam normal?Deficitul bugetar este cat casa!Ce mai faci cu aceste interpretari de neretroactivitate,de la data facerii pensiei si nu de la data platii viitoare,urmatoare,dacă nu mai sunt bani?Sau mai bine trecem la euro,pentru ca pensia retroactiva,cu adevarat,s-a fixat în LEI.Cam asa de facil este acest rationament,cu neretroactivitatea,d-le beneficiar de pensie specială!!!

  9. Da dar nu de 25 de ori mai mare ca o pensie medie contributiva.
    Toate pensiile speciale sunt neconstitutionale prin felul mafiot in care s-au acordat.

  10. CCR nu ar trebui sa se pronunte pe propriile pensii speciale fiind in vadit conflict de interese.

  11. Dle Zegrean, legea trebuie să fie și morală, nu să favorizeze anumite categorii de persoane în detrimentul altora. Partea necontributivă din pensia specială (că asta este, nu de serviciu, cum spuneți) trebuie și poate fi înlăturată imediat. Nu e un drept câștigat prin muncă, e un favor acordat de o lege imorală și poate fi tăiat imediat. Evident, nu puteți fi de acord, fiindcă beneficiați de o pensie specială nesimțită.