G4Media.ro

Australia: Google, Facebook şi alţi giganţi ai internetului, invitați să plătească presei…

Australia: Google, Facebook şi alţi giganţi ai internetului, invitați să plătească presei 360 de milioane de euro pe an

Un important grup de presă din Australia, Nine Entertainment, a invitat joi compania Google şi alţi giganţi ai internetului să achite 360 de milioane de euro pe an către mass-media din această ţară, în baza unui cod de conduită stabilit de guvern, relatează AFP.

Luna trecută, Australia a anunţat că intenţionează să constrângă Google, Facebook şi alte companii importante din sectorul de internet să contribuie cu o cotă din încasările de publicitate provenind din conţinuturile de ştiri afişate de motoarele lor de căutare.

Este o măsură inedită, în premieră pe plan mondial şi care va fi observată îndeaproape de multe ţări care doresc să aplice iniţiative similare, notează AFP.

Guvernul de la Canberra urmează să dezvăluie în iulie detaliile acestei contribuţii obligatorii, care face parte dintr-un cod de conduită privind relaţiile dintre giganţii netului şi media.

Peter Costello, preşedintele Nine Entertainment, care este al doilea cel mai mare grup de media australian, a afirmat joi că respectiva contribuţie ar trebui să fie de 10% din încasările din publicitate ale marilor companii de tehnologie din Australia, pe care guvernul australian le estimează la 6 miliarde de dolari australieni (3,57 miliarde de euro) pe an.

Comisia australiană pentru consum şi concurenţă (ACCC) a stabilit că 10% din veniturile giganţilor internetului provin din publicitate făcută pe conţinuturile de ştiri, a explicat Costello.

„Aşadar, aplicând acest calcul, Google şi Facebook scot circa 600 de milioane de dolari australieni (357 milioane de euro) din publicitate, (…) care altfel ar fi putut sau ar fi trebuit să ajungă la media”, a spus Costello într-un interviu acordat ziarului australian Nine’s Financial Review.

„Practic, folosesc produsul conceput de companii de presă fără să plătească”, a adăugat el. „Folosesc acest produs pentru a-şi creşte propriile venituri şi atrag publicitate care altfel ar fi ajutat la susţinerea jurnalismului”, a subliniat preşedintele grupului de presă.

Guvernul australian a anunţat că va impune acest cod de conduită după ce lunile de negocieri vizând o „înţelegere amiabilă” cu Google, Facebook şi alte companii din sector s-au soldat cu un eşec.

La rândul lor, Google şi Facebook au protestat împotriva acestei decizii şi au chemat la continuarea negocierilor, insistând că au investit deja milioane de dolari pentru a ajuta media australiene aflate în dificultate.

Numărul jurnaliştilor australieni care lucrează în presa scrisă şi online a scăzut cu peste 20% din 2014, în condiţiile în care publicitatea a virat masiv spre platformele de internet.

Situaţia s-a agravat odată cu încetinirea economică provocată de noul coronavirus, resimţită inclusiv în sectorul publicităţii, iar mulţi mici editori de presă au fost nevoiţi să tragă obloanele.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Firesc ar fi ca presa sa plateasca Google pentru ca faciliteaza accesul pe paginile lor.
    Multe articole nu ar fi citite daca nu ar fi indexate de Google.
    Se pare ca e un trend sa fie suprataxate companiile americane, pe fondul cresterii influentei chineze.

    • @George – E nefiresc ce spui tu. Daca n-ar fi google ar fi alt motor de cautare (poate mai putin eficient, mai prost, dar nu eficienta e in discutie). De cate ori un utilizator vrea sa gaseasca ceva (o stire, de exemplu), se duce in google (putea sa fie si bing) si da cautare, deci motorul de cautare google este accesat de cate ori cauti o informatie. Daca n-ar avea ce sa indexeze google n-ar exista. E ca si cum ai goli de continut google. Deci, felul cum pui problema e din alta perspectiva, dar nu cred ca e cea corecta.

    • Inlocuieste „Google” cu „BackRub” sau orice nume. Site-urile de stiri au o parte din accesari multumita motoarelor de cautare, deci motorul de cautare creste traficul pe site-ul de stiri si ii poate aduce venituri suplimentare.
      Care este logica pin care trebuie taxat cel care redistribuie articolul, daca este o situatie win-win?

    • Dle George,

      Probalil sunteti destul de tanar (este un mare avantaj) si nu ati cunoscut primii pasi ai internetului. Google nu a fost in pozitie dominanta de la inceputuri (motoare de cautare)
      Existau foarte multe, Google, fiind unul dintre ele. Si nici nu era foarte folosit, deoarece nuu functiona bine (nu este o gluma)
      Nu evoc o perioada foarte indepartata, ci anii 90-2000. Nu prea folosea nimeni Google 🙂

      Exact cum aparut si a fost impins de catre Microsoft (intre altele, prin compararea concurentilor si prin vanzarea ordinatoarelor catre populatie/intreprinderi, cu Google… deja instalat) lafels de bine, se poate face un pas inapoi. Exista deja motoare de cautare alternative. Sunt functionale.
      O simpla lege prin care se limiteaza un anume procent de ordinatoare echipate de Microsoft in intreprinderi si Google pierde pozitia dominanta. Extrem de usor de pus in aplicatie.

      Veti vedea cum toti cei din GAFA vor plati. Pentru ca toti sunt constienti de faptul ca politicul, legifereaza. Iar ei, nu ii pot avea adversari pe politici, deoarece vor pierde in CA.

    • @el
      Nu are legatura cu Google, asta am scris si anterior, in locul google putea fi oricare motor de cautare, site-urile de stiri beneficiaza atat de pe urma faptului ca apar in news feed pe telefoane cat si de pe urma faptului ca apar in rezultatele cautarii deci nu au nici un motiv sa impuna taxe motoarelor de cautare. Ar putea in schimb sa limiteze accesul la editoriale (exemplu Washington post, NYT) si sa oblige cititorii sa plateasca pentru continut, doar asa ar avea sens.
      La inceputul anilor 2000, era folosit Yahoo search, incepand cu 2004 a trecut toata lumea la Google pentru ca returna rezultate mai bune decat oricare alt site.

  2. Si la noi presa ar putea sa nu mai stea la mana statului sau sa se coboare la cel mai de jos nivel pentru raiting – ca pe dincolo – taxati cablistii pentru fiecare stire/investigatie preluata din presa. Asa e peste tot in lume, nu este normal sa fie gratis cand tu ai cheltuit resurse.

    La fel si „masters of the universe”(google, facebook & co) ar trebui sa plateasca – numai datorita faptului ca le preiau si de nu ar face nici un ban din ele ; dar mai fac si bani la greu din publicitate pe munca altora.

    • Lucrez concomitent în presă și publicitate (centrez și dau cu capul), dar nu înțeleg ce ai spus. Detaliază te rog, oricât de tehnic vrei.
      Sofismul argumentelor tale are la bază (teoria falsă) că Facebook sau Google ar desfășura vreo activitate de presă. Un exercițiu mental (ce se poate transforma în realitate!) este „ce ar fi dacă Facebook ar bloca distribuirea de linkuri externe (în baza unui blacklist cu publicații) iar Google nu ar indexa un blacklist similar? Cine ar muri și cine ar trăi?” O pot face, pentru că sunt companii private, nu servicii de utilitate publică. De fapt, riscul este că chiar o vor face.