![](https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2021/09/social-media-6557345_1920-e1677784443950-768x439.webp)
Autoritatea Electorală Permanentă a pus în dezbatere proiectul de hotărâre privind publicitatea electorală în campania pentru prezidențiale / Ce trebuie afișat pe materialele distribuite în online, inclusiv clipurile mai scurte de 30 secunde sau transmisiile live
Autoritatea Electorală Permanentă a pus în dezbatere publică, joi, un proiect de hotărâre privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 4 mai.
Htărârea vizează materialele scrise, tipărite, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare, prin care se îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, alianțe politice, organizații a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau al unei alianțele electorale, clar identificat.
„Comunicările care se înscriu în limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului nu constituie materiale publicitare politice”, se arată în proiect.
Materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații:
a) o indicaţie privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;
b) candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poştală a candidatului, atunci când aceasta este publică, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;
c) o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;
d) o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
e) după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
f) codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
Materialele publicitare politice trebuie să mai conțină denumirea operatorului economic care le-a realizat și tirajul.
Ce informații trebuie afișate pe materialele distribuite în mediul online:
Art. 3. – (1) În cadrul fiecărui material publicitar politic, cu excepția celor de natură exclusiv audio sau exclusiv de tipul unui text publicat în mediul online, informațiile de mai sus se grupează într-o etichetă care va fi vizibilă permanent în partea superioară a cadrului vizual sau a imaginii, după caz, și care va fi dispusă astfel încât să formeze o bandă având dimensiunea de 10% din cea a cadrului vizual sau a imaginii, după caz, și care să acopere toată latura superioară a materialului.
(2) Informațiile prevăzute în eticheta menționată la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele caracteristici:
a) informațiile trebuie să fie ușor de înțeles;
b) informațiile trebuie să fie plasate la vedere, static, în mod permanent, indiferent de tipul de terminal informatic utilizat pentru vizualizarea materialului publicitar politic;
c) dimensiunea și culoarea textului trebuie să fie stabilite astfel încât informațiile să fie ușor identificabile.
Art. 4. – (1) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mare de 30 de minute, informațiile prevăzute la art. 2 alin. (1) vor fi semnalate audio la începutul conținutului, la fiecare 30 de minute, cât și la finalul materialului, astfel încât să poată fi clar percepute de public și să fie redate la o viteză de citire normală.
(2) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mică de 30 de minute, informațiile prevăzute la art. 2 alin. (1) vor fi semnalate audio la începutul conținutului astfel
încât să poată fi clar percepute de public și să fie redate la o viteză de citire normală.
(3) În cazul materialelor publicitare politice exclusiv audio cu o durată mai mică de 30 de secunde, vor fi semnalate audio la începutul conținutului doar informațiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) și f) astfel încât să poată fi clar percepute de public și să fie redate la o viteză de citire normală.
Art. 5. – În cazul materialelor publicitare politice de tipul unor mesaje text publicate în mediul online fără elemente grafice alăturate, informațiile prevăzute în hotărâre vor fi indicate sub formă de text, în mod vizibil și lizibil, în cuprinsul materialului. Dacă funcționalitățile și caracteristicile mediului de publicare a mesajului nu permit publicarea tuturor informațiilor în cuprinsul materialului, se va indica, în mod vizibil și lizibil, în cuprinsul acestuia, doar textul ,,MATERIAL PUBLICITAR POLITIC” și codul unic de identificare al mandatarului financiar
Art. 6. – (1) Dispozițiile prezentei hotărâri se aplică în mod corespunzător și transmisiunilor de orice tip difuzate în timp real (live). În cazul materialelor publicitare politice de acest tip, informațiile vor fi semnalate audio sau text, la începutul conținutului, astfel încât să fie clar percepute de public și să fie redate la o viteză de citire normală, fără a fi inserată eticheta prevăzută la art. 3.
(2) În eventualitatea editării ulterioare a materialelor prevăzute la alin. (1), se va insera sau menține, după caz, eticheta prevăzută la art. 3.
Proiectul a fost publicat pe site-ul Autorității Electorale Permanente, la data de 13 februarie 2025, și poate fi consultat la secțiunea Legislaţie electorală – Transparență decizională, accesând următorul link:
https://www.roaep.ro/legislatie/transparenta-decizionala-2/
Observațiile și propunerile privind proiectul menționat pot fi transmise de toți cei interesați la adresa de e-mail legislatie@roaep.ro, până la data de 21 februarie 2025.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.