G4Media.ro

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii: Acceptul telefonic al utilizatorului…

sursa foto: Unsplash/ NordWood Themes

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii: Acceptul telefonic al utilizatorului faţă de oferta unui furnizor nu presupune încheierea automată a unui contract la distanţă

Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanţă, iar simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă acesta transmite un mesaj de confirmare a comenzii, menţionează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat transmis, joi, Agerpres.

Potrivit sursei citate, contractul la distanţă este acel document care se încheie fără prezenţa fizică simultană a părţilor, fiind utilizate doar unul sau mai multe mijloace de comunicaţie la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.), înainte şi inclusiv la momentul încheierii contractului, transmite Agerpres.

„Înainte de încheierea unui contract la distanţă, indiferent de modalitatea de încheiere (în urma unei convorbiri telefonice sau în urma plasării unei comenzi online), furnizorul are obligaţia de a oferi o serie de informaţii minime, cum ar fi: identitatea furnizorului, serviciile oferite, caracteristicile echipamentelor şi dacă acestea sunt incluse în pachet, preţul total (servicii şi echipamentele asociate), durata şi condiţiile de încetare a contractului, precum şi informaţii despre dreptul de retragere din contract. Furnizorul trebuie să transmită utilizatorului aceste informaţii pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat şi descărcat cu uşurinţă. În cazul unui contract iniţiat la telefon, pentru finalizarea procesului de încheiere a contractului, utilizatorul trebuie să-şi transmită consimţământul fie prin semnarea olografă a ofertei şi returnarea acesteia către furnizor (dacă o primeşte pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax)”, notează Autoritatea.

Pe de altă parte, în cazul unui contract online, momentul încheierii acestuia îl constituie momentul în care furnizorul confirmă, pe un suport durabil, că a acceptat comanda transmisă de utilizator. „Indiferent de modul de încheiere a contractului, furnizorul trebuie să pună la dispoziţia utilizatorului fişa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării echipamentelor, după caz”, menţionează ANCOM.

Referitor la livrarea echipamentelor în urma încheierii unui contract la distanţă (telefonic sau online), în funcţie de oferta comercială a furnizorilor, utilizatorii pot alege să achiziţioneze şi un echipament (terminal mobil, aparat fix, desktop – PC, laptop, tabletă etc.).

De asemenea, furnizorul este obligat să ofere informaţii despre preţul total al echipamentului, incluzând eventuale costuri pentru livrarea echipamentului achiziţionat şi, după caz, pentru returnarea acestuia în cazul retragerii din contract.

Conform legii, termenul maxim de livrare a unui echipament este de 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepţia cazurilor în care părţile au agreat un alt termen. În cazul în care echipamentul nu este livrat în 30 de zile sau în termenul convenit, utilizatorul poate solicita livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanţelor. În cazul în care furnizorul nu livrează echipamentul în termenul suplimentar, utilizatorul are dreptul să solicite încetarea contractului.

„Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanţă! Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimţământul scris, pe suport durabil, către furnizor. Simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă furnizorul transmite un mesaj de confirmare a comenzii. După încheierea contractului la distanţă, utilizatorul are dreptul să se răzgândească şi să se retragă din contract, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, respectiv de la data primirii echipamentului achiziţionat, după caz. Retragerea din contract ar trebui să se realizeze prin completarea formularului de retragere sau a unei declaraţii explicite în acest sens. În cazul returnării echipamentului achiziţionat, formularul de retragere va fi însoţit de o cerere de returnare a acestuia. În cazul în care furnizorul omite informaţii cu privire la costurile de livrare sau returnare a unui echipament asociat unui contract la distanţă, utilizatorul nu va plăti costurile respective”, precizează arbitrul telecom.

Problemele legate de livrarea echipamentelor comandate online sau în urma unei convorbiri telefonice vor trebui semnalate de către utilizatori în primul rând furnizorilor cu care au încheiat contractul la distanţă.

„ANCOM poate interveni în situaţia în care furnizorii nu respectă drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanţă prin care sunt achiziţionate servicii de comunicaţii electronice cu sau fără echipamente asociate. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele unui contract la distanţă, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată”, subliniază instituţia.

Totodată, InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.