
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii: Platformele online pot suspenda, restricţiona sau închide conturile utilizatorilor şi trebuie să motiveze clar decizia
Furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor o serie de restricţii pe motiv că informaţiile furnizate de către aceştia constituie conţinut ilegal sau sunt incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, vineri, Agerpres.
Potrivit sursei citate, printre restricţiile ce pot fi impuse se află: restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului; suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului, transmite Agerpres.
Pe de altă parte, platformele online au obligaţia de a furniza oricărui utilizator cărui i s-a aplicat una dintre restricţii o expunere de motive clară şi specifică, care să conţină un minimum de informaţii (de exemplu: tipul restricţiei, domeniul de aplicare teritorial al deciziei şi durata acesteia; faptele şi circumstanţele avute în vedere în luarea deciziei etc.), iar acest lucru se va aplica numai dacă furnizorul are datele de contact electronice ale utilizatorului.
În schimb, această obligaţie nu se aplică dacă informaţiile vizate constituie conţinut comercial înşelător de largă circulaţie sau dacă restricţia a fost aplicată ca urmare a unui ordin de a acţiona împotriva conţinutului ilegal emis de o autoritate relevantă.
Totodată, platformele online trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună reclamaţii, pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online. Dacă utilizatorul nu este mulţumit de răspunsul primit prin sistemul intern de soluţionare a plângerilor, acesta are posibilitatea de a se adresa unui organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, entităţi certificate de coordonatorii serviciilor digitale din ţara lor de stabilire.
„Utilizatorul afectat de suspendarea/restricţionarea/închiderea contului său pe o platformă online foarte mare trebuie să se adreseze în primul rând direct platformei prin instrumentele online puse la dispoziţie de aceasta. Dacă, în urma demersurilor realizate în cadrul platformei online în cauză, apreciază în continuare că platforma nu respectă obligaţiile de a trimite o expunere de motive sau de a oferi un mecanism de transmitere a reclamaţiilor, utilizatorul se poate adresa ANCOM cu o plângere în acest sens, însoţită de dovezi concludente (pentru fiecare pas întreprins în parte), folosind formularul dedicat. Potrivit dispoziţiilor din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate soluţiona plângerea dacă furnizorul platformei online este stabilit în România sau poate înainta plângerea către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a platformei”, precizează Autoritatea.
Începând din anul 2024, potrivit Legii nr. 50/2024, ANCOM are rolul de coordonator al serviciilor digitale, fiind responsabilă de verificarea respectării obligaţiilor ce cad în sarcina furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi în România.
Regulamentul privind serviciile digitale se aplică tuturor serviciilor intermediare (inclusiv platformelor online) furnizate în Uniunea Europeană (UE). La nivelul fiecărui stat, coordonatorii serviciilor digitale verifică respectarea obligaţiilor furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi sau care şi-au desemnat reprezentantul legal în statul-membru respectiv.
Comisia Europeană are competenţa exclusivă de a supraveghea şi a asigura respectarea obligaţiilor impuse doar în sarcina furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari (VLOPSEs), iar pentru restul obligaţiilor în sarcina VLOPSEs prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale, competenţa este împărţită între Comisia Europeană şi coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a VLOPSE. Detalii privind VLOPSEs desemnaţi până în prezent şi principalele activităţi ale Comisiei pot fi accesate aici.
ANCOM precizează că Regulamentul privind serviciile digitale nu conţine instrumente de cenzură şi nu oferă temei juridic pentru evaluarea legalităţii conţinutului, însă asigură respectarea de către platformele online a drepturilor utilizatorilor la libera exprimare atunci când elimină conţinutul ilegal.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.