Avocatul general al CJUE: Nou creata Secție disciplinară a Curții Supreme din Polonia nu îndeplinește cerințele privind independența puterii judecătorești
Avocatul general al Curții de Justiție a Uniunii Europene , Evgheni Tanchev, Secția disciplinară a Curții Supreme din Polonia nu îndeplinește cerințele privind independența puterii judecătorești prevăzute de dreptul Uniunii, se arată într-un comunicat al CJUE.
Potrivit sursei citate, avocatul general invocă rolul autorității legislative în alegerea celor 15 membri judecători ai Krajowa Rada Sądownictwa (Consiliul Național al Magistraturii, denumit în continuare „KRS”) și rolul acestui organism în selecția judecătorilor eligibili să fie numiți de Președintele Republicii Polone în cadrul Secției disciplinare a Curții Supreme.
Concluziile avocatului general nu sunt obligatorii pentru Curtea de Justiție. Misiunea avocaților generali este de a propune Curții, în deplină independență, o soluție juridică în cauza care le este atribuită. Judecătorii Curții urmează să delibereze în această cauză. Hotărârea va fi pronunțată la o dată ulterioară.
Cele mai relevante pasaje din comunicatul CJUE
”În anul 2017, Polonia a efectuat o reformă majoră a sistemului său judiciar. În special, vârsta de pensionare a judecătorilor din cadrul Sąd Najwyższy (Curtea Supremă, Polonia ) a fost coborâtă la 65 de ani, cu excepția cazului în care, într-un anumit termen, aceștia depun o declarație în sensul că doresc să continue să își exercite funcția și un certificat din care să rezulte că au o stare de sănătate bună, iar Președintele Republicii consimte ca ei să continue să își exercite funcția.
Înainte de a-și da consimțământul, Președintele Republicii trebuie să consulte KRS, care emite un aviz. Prin Hotărârea din 24 iunie 2019, Curtea a constatat că aceste măsuri sunt incompatibile cu dreptul Uniunii.
În acest context, unii judecători afectați de măsurile privind coborârea vârstei de pensionare au introdus acțiuni, întemeiate în parte pe dreptul Uniunii, în fața Secției pentru litigii de muncă și securitate socială a Curții Supreme.
Potrivit dreptului polon, aceste acțiuni trebuie să fie soluționate de nou creata Secție disciplinară a Curții Supreme.
Sąd Najwyższy solicită însă să se stabilească dacă Secția disciplinară oferă suficiente garanții de independență potrivit dreptului Uniunii pentru a putea judeca astfel de cereri, având în vedere că grupul de judecători eligibili să fie numiți de Președintele Republicii în cadrul Secției disciplinare sunt selectați de KRS, care este organismul însărcinat să garanteze independența justiției în Polonia.
Totuși, independența KRS a fost la rândul ei pusă la îndoială de legislația polonă prin care s-a modificat modul în care sunt numiți membrii judecători ai acestui organism. Compunerea sa este în prezent stabilită în principal de autoritățile legislativă și executivă. Prin urmare, Sąd Najwyższy a efectuat o trimitere preliminară la Curtea de Justiție.
Prin ordonanța din 26 noiembrie 2018, președintele Curții a admis cererea Sąd Najwyższy de judecare a cauzei potrivit procedurii accelerate. (…)
Aavocatul general consideră că măsurile referitoare la numirea judecătorilor și regimul disciplinar aplicabil judecătorilor constituie aspecte importante ale garanțiilor privind independența puterii judecătorești prevăzute de dreptul Uniunii, iar existența unui organism independent în contextul regimului disciplinar face parte dintre aceste garanții.
Prin urmare, chiar dacă un organism național însărcinat cu selecția judecătorilor, precum un consiliu al magistraturii, nu exercită el însuși o funcție jurisdicțională, normele privind printre altele compunerea și funcționarea acestuia, în măsura în care au o incidență asupra acestor aspecte, pot fi luate în considerare pentru a aprecia dacă o instanță națională oferă suficiente garanții de independență potrivit dreptului Uniunii.
Avocatul general arată că în multe state membre, deși nu în toate, consiliile magistraturii au un rol esențial în garantarea independenței și a autonomiei puterii judecătorești.
Avocatul general consideră că modul de desemnare a membrilor KRS implică o influență a autorității legislative asupra KRS și că nu se poate exclude ca parlamentul polon să aleagă candidați care au puțin suport sau nu au niciun suport din partea judecătorilor, astfel încât opinia comunității judecătorești ar putea avea o influență insuficientă în cadrul procesului de selecție a membrilor KRS.
Independent de obiectivele privind creșterea legitimității democratice și a reprezentativității KRS, un asemenea sistem este de natură să afecteze în mod negativ independența KRS.
În plus, modificările aduse modului de desemnare a membrilor judecători ai KRS au fost însoțite de încetarea anticipată a mandatelor membrilor KRS potrivit noilor modificări ale legilor privind KRS. În pofida obiectivului declarat privind uniformizarea mandatelor membrilor KRS, se poate considera că înlocuirea imediată a membrilor KRS coroborată cu noul sistem de numire în cadrul KRS afectează independența KRS față de autoritățile legislativă și executivă.
Ca atare, întrucât consiliile magistraturii sunt esențiale pentru garantarea independenței puterii judecătorești în țările în care acestea au fost instituite și că ele însele trebuie să fie independente și libere de interferențe din partea autorităților legislativă și executivă atunci când își exercită atribuțiile, există motive legitime de a pune la îndoială în mod obiectiv independența Secției disciplinare având în vedere rolul autorității legislative în alegerea celor 15 membri judecători ai KRS și rolul acestui organism în selecția judecătorilor eligibili să fie numiți de Președintele Republicii.”
Citește aici comunicatul integral
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii