G4Media.ro

Balkan Insight: Tulpina religioasă a anti-vaccinismului se răspândește în Europa Centrală și…

Balkan Insight: Tulpina religioasă a anti-vaccinismului se răspândește în Europa Centrală și de Est. Campaniile de vaccinare în masă din regiune se confruntă cu opoziția unei mișcări anti-vaccinare tot mai mari, susținute de cele mai conservatoare elemente ale bisericii

În vreme ce guverne din toată lumea se zbat să procure suficiente doze de vaccin anti-Covid-19 și să facă față problemelor logistice ale inoculării în masă, campaniile din Europa Centrală și de Est (ECE) sunt obstrucționate de activiști anti-vaccin hotărâți să exploateze prejudecățile profund înrădăcinate despre vaccinuri și neîncrederea larg răspândită în sistemele naționale de sănătate și în politicieni.

Acești activiști, printre care se află chiar și cadre medicale, sunt invariabil simpatizanți ai mișcărilor internaționale anti-globalizare și ultraconservatoare din perspectivă socială, iar ei constată acum că printre cei mai influenți aliați ai lor se numără cele mai conservatoare elemente ale bisericii din țara lor.

Anti-vacciniștii din Europa Centrală și Balcani preiau argumentele și temerile anti-vacciniștilor din întreaga lume, între care posibilele efecte secundare ale vaccinurilor testate – spun ei – insuficient, și denunță drept discriminare orice tentativă de a se impune restricții de călătorie ori circulație celor ce refuză vaccinarea.

Anti-vacciniștii din regiune mai obiectează puternic împotriva imunizării susținând în mod fals că la producția unora dintre vaccinuri se folosesc celule crescute în laborator provenite din celule prelevate de la fetuși umani avortați – uneori deliberat prezentate, în mod fals, drept celule sau țesut de fetuși -, un lucru care a atras în rândul lor și voci conservatoare din bisericile ortodoxă și catolică.

Rugăciune pentru vindecare

Un personaj religios binecunoscut care s-a declarat public împotriva vaccinării anti-Covid-19 este Teodosie Petrescu, arhiepiscop de Tomis al Bisericii Ortodoxe Române (BOR).

Petrescu a sfidat în mod repetat restricțiile anti-pandemie impuse de guvern în privința evenimentelor religioase și a declarat despre vaccin: „Nu îndrăznesc să încurajez pe nimeni să se vaccineze […] Acesta e singurul vaccin care nu a fost testat pe animale și e testat direct pe oameni; s-au întâmplat deja accidente”.

Petrescu a declarat recent la o emisiune de știri la oră de vârf că: „Lucrul care vindecă cel mai mult e rugăciunea, mult mai mult decât orice vaccin”.

Cea mai importantă sectă ortodoxă din România care a adoptat drept poziție oficială opoziția față de vaccinuri e Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România, care s-a scindat de BOR în 1924 ca urmare a refuzului fondatorilor ei de a adopta calendarul gregorian.

„Refuzăm imperativ acest vaccin din motive religioase, dar și pentru că nu a fost testat științific temeinic”, a afirmat într-o declarație oficială din 8 ianuarie arhiepiscopul Vlasie al Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi din România.

În Biserica Ortodoxă Greacă, printre membrii ei de seamă care au luat poziție contra vaccinării se numără episcopul de Kalavryta, Amvrosios, personaj extrem de controversat care a fost forțat să demisioneze anul trecut, fiind acuzat de discurs al urii în urma unei perorații homofobe. Amvrosios a mai susținut și că SARS-CoV-2 ar fi fost creat de „forțe necurate” pentru a obliga popoarele să se vaccineze cu un vaccin ce conține un „cip care va avea numărul 666”.

Un alt personaj clerical de vază din Grecia, episcopul de Kythira, a lansat un apel către creștini pentru refuzul vaccinării anti-Covid-19, întrucât vaccinurile ar fi fost create de „produsul avorturilor”. Este o referire la utilizarea celulelor de fetuși cultivate în laborator în procesul de cercetare și producție al unora dintre vaccinurile contra Covid-19. Asemenea celule nu au fost însă folosite la vaccinurile Pfizer și Moderna, care sunt produse farmaceutice sintetice.

Această chestiune morală, pentru cei care consideră avortul o crimă, a fost invocată și în țări catolice, mai cu seamă în Polonia, de către ONG-uri care nu sunt neapărat împotriva vaccinării anti-Covid-19. În Polonia influenta organizație conservatoare juridică Ordo Iuris susține vaccinarea, însă a cerut publicului să nu „uite întrebări etice importante” legate de vaccinuri.

„Sunt legate în principal de folosirea celulelor de la cadavrele copiilor avortați pentru a se produce vaccinurile”, a scris grupul într-un comunicat publicat în decembrie, contrazicându-i pe experții care afirmă că vaccinurile anti-Covid-19 nu conțin nici un fel de celulă de la fetuși avortați.

„Chiar dacă aceste celule au fost luate de la fetuși omorâți acum mai bine de 10 ani, acest gen de practică justifică avortul”, a pretins grupul, adăugând că „toți cei care vor să se vaccineze ar trebui să aibă posibilitatea să folosească vaccinuri care au fost produse într-o manieră etică”.

Obiecții similare au fost ridicate individual de preoți catolici și de organe de presă asociate celor mai conservatoare facțiuni ale Bisericii Catolice din Polonia, cum ar fi Radio Maryja.

În ciuda influenței mari a acestor voci, nici bisericile oficiale majoritare ortodoxe și nici ierarhia catolică nu împărtășesc opoziția față de vaccinurile anti-Covid-19.

Pentru catolici a existat un moment de un simbolism enorm pe 14 ianuarie, atunci când atât papa Francisc cât și cel abdicat, Benedict, s-au vaccinat cu prima doză a vaccinului Pfizer/BioNTech. Francisc a promovat puternic vaccinarea anti-Covid-19, iar biroul dogmatic al Vaticanului a declarat în decembrie că este „moral acceptabil” ca un catolic să se vaccineze, chiar dacă folosește un vaccin produs cu ajutorul unor celule de laborator provenite inițial de la fetuși avortați cu multă vreme în urmă.

În România, BOR a „salutat vestea bună” în privința vaccinurilor, dar nu a recomandat credincioșilor să se vaccineze, în vreme ce unele personaje de seamă din bisericile învecinate din Bulgaria și Grecia au contribuit la infirmarea unor suspiciuni privind vaccinurile.

Vocile naționaliste din corul anti-vaccinare

Mesajele anti-vaccinare sunt preluate și de grupări naționaliste, xenofobe și ultraconservatoare din perspectivă socială, ele fiind adesea în legătură cu cele mai radicale elemente ale bisericii. De obicei ele se folosesc de Facebook drept canal principal de comunicare.

Activistul conservator John Vice Batarelo din Croația, de la ONG-ul Vigilare, se opune oricărui vaccin produs sau testat pe baza – pretinde el – „copiilor nenăscuți omorâți”. Batarelo a declarat că nu contează „când a fost avortat intenționat acel copil nenăscut inocent”, referindu-se la faptul că celulele crescute în laborator provin din celule prelevate de la fetuși avortați deliberat în anii ’70-’80. „Timpul nu e un factor important aici”, a afirmat el.

Conform Vigilare, vaccinurile aprobate de la producătorii Pfizer, Moderna și AstraZeneca sunt „conectate cu avortul”, fără a aduce însă vreo probă în acest sens. Dacă un purtător de cuvânt al Oxford Vaccine Group, partenerul AstraZeneca, a declarat că la dezvoltarea vaccinului lor s-au folosit celule HEK-293 cultivate la origine dintr-un fetus avortat în Olanda în 1973, la vaccinurile Pfizer și Moderna nu s-a folosit nici o celulă provenită de la vreun fetus, nici în faza de cercetare, nici în cea de dezvoltare și nici în cea de producție.

Kyriakos Velopoulos, șeful partidului de extrema dreaptă Soluția Greacă, având legături strânse cu segmente periferice ale Bisericii Ortodoxe din Grecia, este un mare promotor al mișcării anti-vaccinuri în țara sa. Acest politician grec, acuzat și de facilitarea retoricii anti-musulmane și xenofobe, a refuzat să se vaccineze, declarând că nu vrea să devină un „cobai”.

Doi dintre cei mai cunoscuți anti-vacciniști polonezi sunt Justyna Socha și Piotr Jawornik, ambii asociați organizației „STOP NOP – Asociația Națională a Cunoașterii despre Vaccinuri”. Ei sunt consilierii parlamentarului Grzegorz Braun de la partidul Konfederacja, unul dintre principalii exponenți ai mișcării anti-vacciniste pe scena politică poloneză.

Cât despre România, pagini de Facebook precum „Pentru decizii informate”, „Apărare legitimă”, „Fără vaccinare obligatorie” sau asociația conservatoare a părinților Alianța Părinților au zeci de mii de abonați și publică frecvent articole care contestă eficiența și siguranța vaccinurilor anti-Covid-19, precum și legalitatea campaniilor de vaccinare în masă. Între postările și link-urile despre vaccinuri, ele intercalează denunțuri împotriva dispariției valorilor conservatoare, „agendei lobby-ului LGBT” și critici generale la adresa restricțiilor anti-pandemie.

Partidul naționalist al României, AUR, care a obținut 9% din voturi la alegerile de pe 6 decembrie, obținând o șocantă intrare în parlament la prima sa participare electorală, face activ campanie împotriva restricțiilor anti-pandemie, dar nu și contra vaccinurilor.

Port-stindardul anti-vacciniștilor în presa românească este ActiveNews. Cu peste 80.000 de abonați pe Facebook, acest site de știri se dovedește a avea cel mai mare succes la regruparea dreptei naționaliste, conservatoare și religioase pe o singură platformă.

În ciuda tuturor vocilor religioase și ultraconservatoare din spațiul anti-vaccinist, mulți experți contactați de BIRN [organizația de presă căreia îi aparține site-ul Balkan Insight – n.trad.] insistă că influența acestora nu ar trebui supraestimată și că instrumentul cel mai eficient al mișcării îl reprezintă cadrele medicale anti-vacciniste.

„Personal, cred că ei [majoritatea anti-vacciniștilor – n.a.] constituie o problemă minoră”, a declarat Snjezana Ivcic, cercetătoare în probleme medicale la Organizația pentru Inițiativa și Democratizarea Muncitorilor (BRID). „E îngrijorător că experți în medicină și sănătate iau poziție împotriva vaccinării, [fiindcă – n.a.] ei au o anumită autoritate și oamenilor obișnuiți le vine mai ușor să îi creadă.”

Alte voci anti-vaccinare din regiune

Pe lângă influențele religioase și de extrema dreaptă, libertatea față de interferența statului e o altă temă proeminentă a cercurilor anti-vacciniste din ECE.

Una din organizațiile de frunte anti-vacciniste din Croația este Asociația Croată a Părinților Activiști (HURA), fondată în urmă cu mai mulți ani, care invocă dreptul la codecizie al părinților și copiilor lor în privința tratamentelor medicale și, în consecință, consideră că vaccinarea ar trebui să fie o recomandare, nu o obligație. Ca mai toate organizațiile de acest gen, ea scoate în evidență riscul efectelor secundare ale vaccinării.

După cum s-a mai văzut și alte părți ale lumii, campanie anti-vaccinare fac și unele cadre medicale și farmaciști; inutil de spus, ei nu sunt niciodată epidemiologi, virusologi sau altfel de experți în chestiuni de sănătate publică.

Cel mai cunoscut anti-vaccinist al Serbiei e psihiatra Jovana Stojkovic, a cărei mișcare Živim za Srbiju („Trăiesc pentru Serbia”) cere „controlul deplin al instituțiilor de stat competente asupra originii, compoziției, dar și a testărilor clinice ale vaccinurilor importate” și vrea abrogarea legii vaccinării obligatorii. Ea e activă pe Facebook, însă popularitatea ei nu a trecut și testul electoral, coaliția formată de ea cu ecologiștii de extrema dreaptă obținând sub 1% din voturi la alegerile generale din iunie 2020.

În Ungaria cel mai cunoscut activist anti-vaccinist e un farmacist numit Gyorgy Godeny. El și-a făcut un nume în presa ungară în calitate de fost culturist, actor și aspirant la statutul de politician și de vedetă pe YouTube. Dr Godeny, după cum se auto-denumește el, scrie cu regularitate postări lungi pe Facebook și pe site-ul său, argumentând că Covid-19 nu există și avertizând în privința pericolelor vaccinării, mai ales pentru bătrâni. El a lansat și o petiție care cere revenirea la viața normală fără restricții și e invitat frecvent la TV și radio pentru a contestat punctele de vedere ale unor cercetători și medici cu reputație. Guvernul ungar a adoptat anul trecut o lege contra dezinformării, iar pe baza acesteia Godeny e anchetat în prezent de poliție.

Sursa: Balkan Insight / Articol de Marcel Gascón Barberá, Claudia Ciobanu, Stavros Malichudis, Anja Vladisavljevic, Edit Inotai, Milica Stojanovic și Svetoslav Todorov (corespondențe din Atena, Belgrad, București, Budapesta, Sofia, Varșovia și Zagreb) / Traducere: Andrei Suba (Rador)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. In primul rand se confrunta cu lipsa vaccinului si cu lipsa locurilor in centrele de vacinare. Bucuresti, Brasov, Cluj de exemplu nu mai au locuri, deci nici sa vrei nu te poti vaccina.

  2. Biserica te vrea mort. Defapt, nu. Vrea doar taxa pe mormânt si pe inmormantare. Vaccinul inseamna amânări pe Cash Flow

  3. Ba s-avem rezon, Theodosie s-a sucit.
    Iar biserica ortodoxa pe stil vechi cine e, ce e, parintii ei stie? 😉

  4. Eu zic că e bine așa, ăsta a fost doar un virusel, când apare unul serios, scăpăm de o parte din proști.

    • Din pacate nici un virus nu distinge între idioti si restul populatiei.
      Iar mama prostilor e mereu gravida (si naste multi deodata).

  5. Și la noi este foarte necesara o lege împotriva dezinformarii , cu sancțiuni drastice, poate ar mai igeniza spațiul media din românia. Am putea lua exemplu ungurilor.