G4Media.ro

Bănescu: ”Un om care respectă conţinutul Sărbătorii Pascale va rămâne (…) până…

sursa foto: Basilica.ro

Bănescu: ”Un om care respectă conţinutul Sărbătorii Pascale va rămâne (…) până la sfârşitul slujbei pascale” / Există poate şi prejudecata că lumina adusă de la Ierusalim ar fi cumva superioară luminii aprinse în cătunul X sau Y dintr-o zonă izolată din România. Evident că nu”

Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, afirmă într-un interviu acordat Agerpres că, înainte de Sărbătorile Pascale, credincioşii ar trebui să citească textele evanghelice despre Înviere, astfel încât să fie informaţi atunci când intră în curtea bisericii şi să nu asiste la slujba religioasă „ca nişte manechine” la un ritual din care nu înţeleg nimic.

„Un om care respectă conţinutul Sărbătorii Pascale va rămâne (…) până la sfârşitul slujbei pascale. Nu va profita doar de momentul acela când se iese cu lumină, uitându-se la ceas cam cât mai durează pentru că îl aşteaptă o masă îmbelşugată la etajul trei. Deci, e important, cred, să ne implicăm cu adevărat, dar asta presupune un grad de înţelegere superior. Omul grăbit de astăzi nu mai are timp să frecventeze niveluri superioare de reflecţie, de informare. Ar fi important, de exemplu, şi ţine de conduita unui creştin, ca, înainte de Sărbătoarea Paştelui, să citim textele evanghelice care vorbesc de evenimentul acesta, real, istoric al Învierii. Ar trebui, adică, să ştim despre ce e vorba când intrăm în curtea bisericii şi nu să asistăm ca nişte manechine în faţa unui eveniment sau unui ritual din care nu înţelegem nimic”, spune Bănescu.

Acesta îi îndeamnă pe credincioşi să nu îl trateze pe Hristos ca pe „un personaj istoric prăfuit” sau ca pe un mit, ci să se gândească la El ca la cineva contemporan.

„El este cu noi, e alături de noi şi oamenii credincioşi simt asta. Dumnezeu nu ne ţine discursuri, Dumnezeu vorbeşte printr-un tip de tăcere pe care omul care se deschide în rugăciune îl descifrează foarte bine”, arată Vasile Bănescu.

Biserica Ortodoxă Română aduce, pentru al cincisprezecelea an consecutiv, Sfânta Lumină de la Ierusalim, însă Bănescu spune că la fel de importantă este și lumina care e aprinsă într-un cătun.

”Sfânta Lumină va fi adusă de la Ierusalim de către o mică delegaţie condusă chiar de părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, Superiorul Aşezămintelor Româneşti de la Ierusalim şi va fi, sigur, întâmpinată această delegaţie pe aeroportul Otopeni unde vor veni delegaţi din toate eparhiile din ţară pentru a lua simbolic, accentuez lucrul acesta, din această lumină. Pentru că există poate şi prejudecata că lumina adusă de la Ierusalim ar fi cumva superioară luminii aprinse în cătunul X sau Y dintr-o zonă izolată din România. Evident că nu, dar e un plus de bucurie, e doar atât, un plus de bucurie să ştii că lumina pe care o aprinzi de la lumânarea Părintelui Patriarh, de exemplu, e o lumină care s-a aprins, iniţial, în Biserica Învierii din Ierusalim. Dar cei care nu ar avea acces la această lumină nu înseamnă că se bucură mai puţin. Lumina Învierii este aceeaşi pretutindeni, simbolismul ei este unul profund şi egal”, spune Bănescu.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Clar, dacă e plimbata cu avionul din Israel e mai sfântă decât lumina aprinsa de dascăl la biserica din satul Valea Popii, Prahova.

  2. Ce adunatura de ipocriti in sec XXI . Pai asa e frumos sa stai pana la sfarsitul spectacolului,atunci se aduna si mare parte din donatii si pomeni pentru „prim-muncitorii neamului”.

  3. Bun, atunci nu mai aruncați bani pe fereastra ca sa aduceți lumina de Sfântul Mormânt.

  4. Adevărat, lumina învierii e aceeași pretututindeni. Declarația asta e un fel de preludiu la recunoașterea cât de curând că lumina de la Ierusalim nu e totuși ”coborâtă din cer” ? Dar atunci de ce mai cheltuiți inutil bani ca s-o aduceți ?

  5. BAN, bani, s. m. 1. (În Evul Mediu, în Țara Românească) Titlu purtat de dregătorul delegat de domn la guvernarea Olteniei; (și în forma mare ban) primul demnitar în ierarhia dregătorilor. ♦ (În Moldova) Dregător domnesc. 2. Persoană care deținea acest titlu. 3. Guvernator al unei regiuni de graniță în regatul Ungariei. – Cf. magh. ban, sb. ban.

  6. Secretaru de partid și de Stat al Patriarhiei, Bănescu a vorbit iar ca să nu adoarmă. Bănescu prin petardele de idei tot mai inepte cu care se prezintă în spațiu public tot mai des are față de șef de lagăr.

    Să nu mai zic că odată l-am întâlnit pe undeva pe Dorobanți pe la televiziune se ducea să-ți ia țoale d’alea italiene jmechere că ‘e’ obraz subțire el și merită… Tocma se rostogolise dintr-un SUV și părea foarte deranjat că cineva tocma s-a potrivit să fie p’acolo când măria sa secretaru de partid își cumpăra c h i l o ț i de blană Armani sau ceva..

  7. Într-un fel,lumina aprinsă de inviere este ca apa de bobotează.Amandouă sunt sfinte si ne sunt la indemană..
    Dar de ce multi crestini ortodocsi nu inteleg mai nimic din continutul slujbei de inviere?Oare numai ei sunt de vină sau mesajul este confuz?Cand se citeste textul evanghelic de multe ori nu se înteleg cuvintele rostite ritualic de prelat,iar destinatarul cuvintelor sfinte cade intr-un mimetism care îi crispează fata.Predica,pe marginea textului,în unele biserici este fară chemare,ca sa nu zic altfel,iar in altele lipseste cu desavarsire.Rareori mai gasesti preoti cu har si cu elocintă,la care lumea se aduna cu respect si chiar cu smerenie,pentru a asculta semnificatia celor citite din sfintele evanghelii.Dar si acestia sunt tinuti de unele limite impuse de cutume,de unii ierarhi si de teama de a nu supara pe „mai marii oraselor si ai satelor”,care detin,nu-i asa,”painea si cutitul”.Findcă,de ex.,se stie numai in cercurile restranse ca Isus Hristos i-a spalat pe picioare pe ucenicii sai,pentru a le arata si faptic ca cel care se află in fruntea unei comunitati trebuie sa o slujească nu pentru sine,ci pentru binele comun.

  8. Imi vine sa BORasc

  9. Ionute, postac Psdist, marxisti sunteti voi cu Ciolacii si Fierel voastre.