Bani, călătorii, tehnologie: ce a schimbat Europa pentru consumatori
Ce impact are Uniunea Europeană asupra vieții consumatorilor europeni? În perioada premergătoare alegerilor europene, AFP a analizat câteva dintre măsurile-cheie pentru plăți, călătorii și internet adoptate la nivelul blocului comunitar, scrie boursorama.com.
Moneda euro
Euro este cea mai concretă expresie a cooperării europene în viața de zi cu zi a celor 350 de milioane de locuitori din cele 20 de țări din zona euro. În urmă cu două decenii, euro a înlocuit marca germană, francul, peseta și lira în portofelele europenilor, care l-au adoptat treptat.
„Moneda comună este simplă și mai plăcută decât era înainte”, spune Karin, o pensionară germană în vârstă de 72 de ani.
Cu toate acestea, Germania a fost una dintre țările în care euro a fost greu de acceptat, în special din cauza sentimentului că sosirea sa a fost însoțită de o creștere a prețurilor: germanii l-au poreclit „teuro”, un joc de cuvinte care asociază euro și „teuer”, „scump” în germană.
La începutul anilor 2010, problemele legate de datoriile mai multor țări din zona euro (Grecia, Italia, Irlanda, Portugalia) au pus la încercare solidaritatea dintre state, cu riscul unei implozii a monedei.
Dar, de atunci, criticile s-au mai domolit. În toamna anului 2023, 79% dintre utilizatorii euro s-au declarat favorabili, potrivit Eurobarometrului standard realizat de Comisia Europeană.
În prezent, UE înseamnă, de asemenea, transferuri gratuite între țările din zona euro și lipsa unor taxe suplimentare la utilizarea unui card bancar atunci când se călătorește într-o altă țară care utilizează moneda unică.
Călătorii: sfârșitul roaming-ului și despăgubiri pentru întârzierile în transportul aerian
În urmă cu câțiva ani, utilizarea telefonului mobil într-o altă țară europeană putea fi foarte costisitoare, din cauza așa-numitelor tarife de „roaming”. Din iunie 2017, acestea au fost eliminate în UE.
Pe lângă facturile mai mici pentru persoanele care călătoresc, acest lucru înseamnă „mai puțină povară mentală”, argumentează pentru AFP Kevin Eon, un executiv francez la un start-up cu sediul în Olanda. „Când te muți în afara Franței, îți ușurează viața. Am putut să dau numărul meu de telefon mobil francez în scopuri administrative, fără să fiu nevoit să cumpăr o cartelă SIM olandeză. Se economisește foarte mult timp”, spune el.
Clémentine Kratz, o franțuzoaică care studiază la Paris, dar care face numeroase drumuri în Luxemburg, unde locuiește, a putut renunța la numărul luxemburghez, care era „prea scump”, și a putut păstra doar numărul francez.
O altă dispoziție importantă pentru consumatori: UE obligă companiile aeriene să despăgubească pasagerii (între 250 și 600 de euro) în cazul întârzierii sau anulării unui zbor spre sau dinspre UE și să ofere asistență sub formă de băuturi răcoritoare, mese, cazare etc.
Cu toate acestea, compania aeriană poate fi scutită de această obligație pe motiv de „circumstanțe extraordinare”. Recursul la justiție este frecvent. În Franța, în special, instanțele locale situate în apropierea aeroporturilor sunt inundate de litigii legate de aviație: pentru instanța din Ivry, în apropiere de aeroportul Orly din regiunea pariziană, acest lucru a reprezentat aproape două treimi din cazurile noi de anul trecut.
Un singur încărcător, dar o mulțime de căsuțe de bifat pentru cookie-uri
Gata cu sertarele înghesuite de cabluri și încărcătoare de tot felul. Din toamnă, portul USB-C va deveni singurul încărcător pentru dispozitivele electronice portabile vândute în UE, spre nemulțumirea gigantului american Apple, care până avea propriul standard.
Această legislație de pionierat se va aplica telefoanelor mobile, tabletelor, boxelor portabile și consolelor portabile de jocuri video, indiferent de producător.
Mai puțin simplă este obligația impusă site-urilor web începând din 2018, sub sancțiunea unor amenzi, de a obține consimțământul utilizatorilor de internet în ceea ce privește celebrele „cookie-uri” utilizate pentru difuzarea de publicitate țintită.
Samuel Baer, un student francez în vârstă de 19 ani, recunoaște că dă clic pe „accept” pe ferestrele pop-up care îi cer consimțământul, citind rareori ce scrie în ele.
„Uneori este enervant, alteori nu-mi pasă, în funcție de cât timp am la dispoziție”, explică Marta Riboni, o italiancă în vârstă de 27 de ani, în timp ce pentru studenta franceză Victoire Philippe, este „o adevărată pacoste”.
„Apăs sistematic pe +refuz+”, spune Philippe. „Nimeni nu vrea ca site-urile să ne urmărească pe internet”, adaugă tânăra, care recunoaște totuși că faptul că trebuie să bifeze fiecare căsuță de pe aceste formulare este o pacoste.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank