Bărbatul mort în accidentul de pe autostrada Sibiu – Boița a căzut de la 20 de metri: nu era instalat un grătar sub parapete / ”Elementele de siguranță nu pot fi printre cele ” / CNAIR: ”Se mai montează astfel de grilaje, dar acolo nu era prevăzut în proiect”
Un bărbat de 48 de ani a murit duminică seară pe primul și singurul tronson finalizat al autostrăzii Sibiu – Pitești, Sibiu – Boița. Nu a murit în urma carambolului în care au fost implicate 6 autovehicule, accident produs din cauza poleiului, ci pentru că, speriat că vine spre el un autoturism al cărui șofer nu mai putea frâna, a sărit peste parapetele ce separă cele două sensuri ale autostrăzi. Și a căzut în gol, 20 de metri, pentru că acolo nu era montat un grătar de siguranță.
Surse G4Media spun că un astfel de grătar ar fi trebuit să apară în proiect și fără el nu ar fi trebuit să fie dat drumul circulației pe acest tronson de autostradă.
”A fost carambol pe pod, în două ture. După prima tură, șoferul microbuzului a ieșit din mașina bușită și a văzut că se îndrepta spre el, sanie, o nouă mașină și a sărit parapetul. Doar că acolo trebuia să fie un grătar pe care PORR nu l-a mai montat.
Între cele două e un spațiu de 30-40 cm și acolo, din proiect, trebuia instalat un grătar orizontal pe care practic poți merge foarte chinuit între cele două glisiere.
Ce au făcut cei de la CNAIR ce se numește Recepție la Terminarea Lucrărilor „cu anexă”, care înseamnă că se poate da drumul la circulație, dar mai sunt de făcut x, y, z, lucruri de făcut și acelea trebuie realizate în termen de 90 de zile. Ceea ce e OK ca principiu, e ceea se numește <Substantial Completion> în engleză, adică nu previn darea în funcțiune a lucrării, doar pentru că nu au sosit încă ultimii arbuști pentru peisagistică, sau sistemul de iluminat arhitectural nu are încă becurile montate.
Problema e că tocmai elementele de siguranță nu pot fi printre cele pe care să le pui în categoria <lasă că le facem mai târziu>. Adică poți lăsa finalizarea unor rigole din afara carosabilului pe anexă. Poți lăsa plantarea de peisagistică, poți lăsa finalizarea spațiilor de servicii de exemplu și alte detalii care nu ating siguranță. Dar nu poți lăsa pe mai târziu elemente de siguranță”, spune sursa G4Media.
CNAIR susține însă că acest element nu era prevăzut în proiectul lucrării și că se montează doar acolo unde te aștepți să existe cel mai mic trafic pietonal sau acolo unde sub pod să existe o altă șosea, clădiri rezidențiale sau orice altceva ce ar putea fi lovit de elemente de caroserie, în urma unui accident.
”Se mai montează astfel de grilaje, dar acolo nu era prevăzut în proiect. Chiar au fost conversații pe această temă, dacă să se monteze, dar în niciun caz nu s-a pus problema să se monteze pe toată lungimea, ci dacă să se monteze la capete, unde încep ele. Dar nici acolo nu era cazul, pentru că singura explicație pentru asta ar fi fost să ne protejeze nouă muncitorii, în caz că se duc să curețe rigolele”, spune Robert Elekes, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Brașov, ce aparține de CNAIR.
El spune că aceste grătare de siguranță sunt montate în România doar la podurile mai scurte.
”Aceste grilaje nu sunt prevăzute în STAS. Se montează, dar doar în zone în care te aștepți să fie trafic pietonal, să spunem așa. De exemplu, la Mureș sunt vreo două astfel de pasaje, dar sunt pasaje mai mici și unde te aștepți să treacă din când în când cineva, sau dedesubt poate e un alt drum, peste care să nu cadă ceva în cazul unui accident. Aici nu era cazul de așa ceva, e departe de orice, nu avea de ce să ajungă acolo pieton”, explică Elekes.
Consultat de G4Media un specialist în construcția de drumuri și autostrăzi susține că acel grilaj ar fi trebuit să apară în proiectul autostrăzii, pentru că este un element de siguranță.
”Da, cel mai probabil nu există acest grilaj nici în proiectul lucrării, însă asta nu înseamnă că nu există un vinovat în toată această poveste. Vorbim de un element de siguranță și este necesar să existe chiar și acolo unde tu crezi că poate nu trece nimeni. Iată că a trecut la două luni de darea în folosință și o persoană a murit din cauza asta”, spune persoana contactată de G4Media.
În cazul accidentului din Sibiu, inițial, s-a produs o coliziune între 3 autoturisme, coliziune în urma căreia a rezultat vătămarea corporală a unui bărbat în vârstă de 27 de ani.
„Imediat după acest eveniment, în imediata apropiere, s-a produs o coliziune între un microbuz transport marfă și un autoturism.
Șoferul microbuzului a coborât din autovehicul și a observat cum un autoturism condus în urma sa a lovit parapetul, ricoșând spre locul în care se afla, moment în care, pentru a evita starea de pericol, a sărit între parapeții mediani, căzând în gol. Acest ultim autoturism a intrat în coliziune cu microbuzul, dar și cu unul din turismele implicate în primul accident. Din păcate, șoferul microbuzului nu a supraviețuit căderii”, a transmis IPJ Sibiu.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
5 comentarii