Bătălia pentru București. Cum a dat Nicușor Dan muniție familiei Firea – Pandele în cel mai important război politic al anului
O uriașă campanie de linșaj public la adresa lui Nicușor Dan a animat alegerile pentru București, altfel una dintre cele mai anoste bătălii electorale din ultimii ani. Profitând de greșeala candidatului de dreapta, care și-a găsit să apere un personaj sulfuros cu casă și cârciumă în mijlocul unui parc, gruparea din jurul familiei Firea – Pandele a făcut proba puterii sale mediatice și politice.
- O scurtă explicație politică. Miza merge dincolo de București. Dacă Gabriela Firea câștigă un nou mandat, are drumul deschis spre șefia PSD și o candidatură la președinția României în 2024. Dacă Nicușor Dan câștigă, Ludovic Orban – artizanul candidaturii acestuia – poate clama înfrângerea PSD, ridicarea valului anti-PSD și va fi de neclintit din postul de premier și după alegerile parlamentare. Dacă Firea pierde, toate afacerile Primăriei București vor fi luate la puricat, o perspectivă catastrofală pentru familia care a pus stăpânire pe Capitală. Dacă Nicușor Dan pierde, iar PNL nu câștigă detașat în restul țării, poziția lui Ludovic Orban se poate fragiliza rapid.
Campania de linșaj dusă de gruparea din jurul primarului general s-a bazat pe o eroare politică majoră a lui Nicușor Dan. Cunoscut ca un luptător pentru spațiile verzi, care a împiedicat zeci de proiecte imobiliare care deranjau parcuri sau spații verzi, Nicușor Dan s-a găsit să apere un afacerist controversat, căruia Primăria Sector 4 voia să-i dărâme casa și restaurantul construite în Parcul Orășelul Copiilor. Nicușor Dan clamează și acum că afaceristul era abuzat de primăria condusă de Daniel Băluță (PSD) și arată o decizie în instanță în acest sens.
Detaliile juridice, pe care le puteți vedea aici, sunt secundare. E de neînțeles gestul politic al candidatului Nicușor Dan, care și-a călcat în picioare propriul crez civic, profilul public pe care l-a construit cu atâta migală. Practic, suporterii lui văd acum un apărator al parcurilor care, subit, susține un personaj straniu căruia primăria vrea să îi demoleze casa construită fix într-un parc.
De ce a făcut-o Nicușor? Din dorința de a opri un abuz al primăriei, așa cum susține el? L-a sfătuit cineva să intre în acest dosar? A avut un alt motiv ascuns? Oricare dintre ele e real, e un mare semn de întrebare legat de discernământul său politic.
Un lucru e cert: nu există nici o dovadă că Nicușor Dan a avut un folos imediat din acest dosar. Nimeni nu poate dovedi că a câștigat ceva, așa cum încearcă să acrediteze gruparea din jurul Gabrielei Firea.
Dar magnitudinea greșelii politice certe a lui Nicușor Dan e depășită cu mult de amploarea campaniei mediatice și politice declanșate în aceste zile.
Vorbim de o campanie premeditată, după cum a spus-o public Aurelian Bădulescu, sanitarul familiei Pandele – Firea. Publicarea înregistărilor cu Nicușor Dan a fost minuțios pregătită și dozată, după modelul utilizat de Sebastian Ghiță la fuga din țară. Însăși existența acelor înregistrări între Nicușor Dan și consilierul primarului din Sectorul 4 ridică un semn de întrebare: cum au ajuns Băluță și consilierul Zărescu să pună umărul la campania lui Firea, ce i-a determinat să intre în acest joc?
Campania mediatică a avut câteva personaje-cheie. Dana Budeanu a declanșat scandalul, Oana Lovin și Codruța Cerva au fost vectori principali de transmitere a mesajului. Vorbim de trei personaje cu audiențe mari pe social media și la TV.
Odată amorsat subiectul pe net, a intrat în mișcare morișca televiziunilor și site-urilor de casă ale Gabrielei Firea. Sute de ore de dezbatere, urlete, acuze de corupție. O mașinărie uriașă de propagandă și zgomot, în frunte cu RTV și Antena 3. Întâmplător, o mașinărie unsă cu sume imense atât de candidatul Gabriela Firea, cât și de primarul Gabriela Firea – din bugetul Primăriei, adică al bucureștenilor.
O analiză Libertatea arată că în plină campanie electorală a lui Firea, Primăria Capitalei a difuzat 600 de spoturi pe cinci televiziuni în doar șapte zile. Adică 1,85 milioane de lei, fără ca AEP să aibă vreo problemă. Atenție, e vorba doar despre Primăria București, nu și zecile de firme, agenții și instituții din subordine, care în ultimii patru ani au cheltuit sume uriașe pentru reclame în toată presa.
Ce diferență majoră de tratament din partea conglomeratului mediatic când vine vorba de Gabriela Firea. Nici un cuvânt timp de aproape patru ani despre afacerile familiei în București și Voluntari, nici o vorbă despre gruparea de interese din jurul lui Pandele și Firea, nici o critică la adresa zecilor de decizii controversate luate de edilul Capitalei.
Un singur exemplu edificator. O investigație G4Media.ro de acum fix o lună care dezvăluia afacerea din spatele achiziției cu bani publici a Cinematografului Lumina a fost pur și simplu ignorată de cea mai mare parte a presei. Televiziunile au tăcut mâlc. Nu doar că nu a existat nici măcar o dezbatere. Nu au existat știri. De parcă e un fapt banal ca primarul să propună cumpărarea cu 1,6 milioane de euro a unei clădiri de la o firmă al cărei administrator îi plătea chirie tocmai Gabrielei Firea. Un exemplu similar e trucarea licitației pentru tramvaie, care nu și-a făcut locul în prea multe dezbateri.
O altă diferență de tratament, marca RTV. Marți, când Nicușor Dan a avut o conferință de presă în care a explicat dosarul din Orășelul Copiilor, relatările RTV au fost doar despre scandalul făcut de Oana Lovin și Codruța Cerva, care nu au fost lăsate să intre la conferință. Nimic pe post de la conferința în sine, despre ce spunea candidatul Nicușor Dan. În schimb, Gabriela Firea e prezentată zilnic in extenso în timp ce face transmisii live de la toate inaugurările de creșe, grădinițe, spitale și școli construite din bani publici.
O campanie fără precedent a schimbat complet agenda publică, plecând de la eroarea majoră, reală făcută de Nicușor Dan. Și mai e ceva: Nicușor Dan a lăsat spațiul liber pentru atacul lui Firea pentru că propria sa campanie a fost deseori neconvingătoare, anostă și lipsită de zvâc. Candidatul USR PLUS și PNL nu a reușit să impună în dezbatere tema corupției din Primăria București, afacerile controversate ale familiei Pandele – Firea, astfel că terenul a rămas liber pentru lovitura mediatică venită din cealaltă parte. E adevărat că și firavele încercări ale lui Nicușor Dan de a folosi tema corupției au fost ignorate de mare parte a presei, cea pe care guvernul Orban a sprijinit-o cu zeci de milioane de euro pentru a-și face treaba cu profesionalism. Bani excelent cheltuiți pentru Voiculescu, Ghiță &co.
Vor urma și alte înregistrări, ne-au anunțat regizorii show-ului mediatic. Va fi suficient pentru ca Gabriela Firea să câștige un nou mandat de primar? Vom afla curând, în 10 zile.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
118 comentarii