Beetlejuice Beetlejuice: Continuarea lui Tim Burton depășește originalul în aproape toate privințele…

sursa foto: captură youtube

Beetlejuice Beetlejuice: Continuarea lui Tim Burton depășește originalul în aproape toate privințele (recenzie)

După 36 de ani, această continuare a comediei supranaturale clasice a regizorului este o farsă veselă, plină de glume tari și efecte practice extraordinare, arată o recenzie a BBC.

Betelgeuse s-a întors din morți. Sau mai degrabă, Betelgeuse este încă mort, dar s-a întors, oricum. Au trecut 36 de ani de când Beetlejuice al lui Tim Burton a prezentat personajul, un ticălos demonic interpretat de Michael Keaton, dar Hollywood-ul fiind Hollywood, nicio proprietate intelectuală nu are voie să se odihnească în pace pentru eternitate. Așa că acum Burton a regizat o continuare, Beetlejuice Beetlejuice, care a fost filmul de deschidere la Festivalul de Film de la Veneția din acest an.

Ultima dată când o comedie supranaturală din anii 1980 a primit o continuare după mai multe decenii de așteptare, rezultatul sub așteptări a fost Ghostbusters: Afterlife. Așa că este o ușurare în a raporta că Beetlejuice Beetlejuice este mai mult ca un echivalent mai ciudat și cu totul mai subțire al Top Gun: Maverick. Adică, este un sequel care a apărut după 36 de ani, aduce un omagiu inteligent și afectuos predecesorului său, dar îl depășește pe acel predecesor în aproape toate privințele. Desigur, este util faptul că Keaton era machiat ca un cadavru în primul film, astfel încât Betelgeuse al său poate arăta astăzi la fel ca în 1988.

Cea mai plăcută surpriză este că Beetlejuice Beetlejuice este acel lucru rar, o comedie cu buget mare care chiar este amuzantă. Scenariul scris de Alfred Gough și Miles Millar este plin de poante care te fac să râzi, iar glumele vizuale ale lui Burton reușesc să fie hilare chiar și în timp ce depășesc limitele excentricității și macabrului pe care le poate avea o superproducție hollywoodiană. Un punct cheie este faptul că, în loc să se bazeze pe CGI, Burton folosește efecte practice precum păpuși, proteze și o grămadă de mâzgă, toate acestea făcând glumele mai amuzante și mai dezgustătoare.

Singurul defect al filmului este că are prea multe intrigi, ceea ce îi conferă un mijloc lung și un final grăbit și amestecat: la fel ca în Beetlejuice original, ar fi fost mai bine să petreacă mai mult timp cu Betelgeuse. Scandalagiul sforăitor al lui Keaton are acum o slujbă de birou în lumea interlopă, o birocrație de coșmar populată de suflete pierdute cu o varietate de mutilări înfiorătoare. Dar el încă tânjește după Lydia Deetz (Winona Ryder), adolescenta gotică nemulțumită cu care a încercat să se căsătorească în primul film.

Lydia este acum o “mediatoare psihică” care prezintă o emisiune TV produsă de iubitul ei minunat de egocentric (Justin Theroux). Ea are, de asemenea, o adolescentă nemulțumită, Astrid (Jenna Ortega), care este stânjenită de ceea ce ea presupune a fi pretențiile frauduloase ale mamei sale de a vedea oameni morți. Iar Lydia tot nu se înțelege cu mama ei vitregă, Delia (Catherine O’Hara), o artistă narcisistă care face ca personajul lui O’Hara din Schitt’s Creek să pară timid și retras în comparație.

Poate fi destul de emoționant – dar apoi se întoarce mereu la prostia macabră și caricaturală.

Ca și în Top Gun: Maverick, intervalul lung dintre filmul vechi și cel nou se dovedește a fi benefic. În loc să pară o reluare, Beetlejuice Beetlejuice se prezintă ca o comedie cu propria sa poveste și propriile sale preocupări. Poate fi destul de emoționantă în ceea ce privește dificultățile legate de îmbătrânire, de a fi părinte și de a face față doliului. Dar apoi se întoarce mereu la prostia macabră și caricaturală.

Ideea este că diferitele familii Deetz sunt reunite atunci când tatăl Lydiei este ucis: actorul care l-a interpretat, Jeffrey Jones, este acum un infractor sexual înregistrat, ceea ce explică cel mai probabil de ce nu a fost invitat înapoi. Când familia se adună în casa bântuită în care Betelgeuse a pătruns din cealaltă parte cu atâția ani în urmă, nu există niciun semn al fantomelor interpretate de Alec Baldwin și Geena Davis în filmul original („Ce convenabil”, spune Astrid când Lydia justifică de ce nu mai sunt prin preajmă).

Dar Beetlejuice Beetlejuice încă începe să scârțâie sub greutatea tuturor personajelor sale. Astrid primește un interes amoros (Arthur Conti); Betelgeuse este urmărit de fosta sa soție răzbunătoare, asemănătoare cu Morticia Addams (Monica Bellucci); iar Willem Dafoe joacă rolul unui fost actor vanitos care lucrează ca detectiv în viața de apoi pentru că asta obișnuia să joace în filme.

Nu e de mirare că scenariștii nu pot ține evidența a tot ce se întâmplă. Oricât de greu de manevrat ar fi Beetlejuice Beetlejuice, această farsă veselă și nebunească este totuși unul dintre cele mai plăcute filme ale lui Burton și o întoarcere binevenită la propria sa marcă de ciudățenii înfiorătoare după eșecul Disney care a fost remake-ul live-action Dumbo din 2019. Burton se reîntâlnește cu câțiva prieteni vechi în fața și în spatele camerei de filmat și introduce câteva numere muzicale, segmente animate și pastile de filme italiene, astfel încât se poate spune că s-a distrat de minune când l-a făcut. Și spectatorii se vor distra de minune.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media: