
Benzina se apropie în Spania de recordul său istoric, atins în urmă cu aproape 10 ani: a ajuns la 1, 52 de euro iar motorina la 1, 40 euro/ litru / Prețul mediu al benzinei în UE este 1,66 iar al motorinei 1,54/ Cât este în România
După ce a început anul cu patru săptămâni consecutive în creștere, benzina se apropie de prețul record atins în septembrie 2012, în urmă cu aproape zece ani, determinat de creșterea prețului petrolului și de creșterea mobilității după cea mai grea fază a pandemiei, transmite Publico, citată de Rador.
În ultima săptămână, benzina a înregistrat un preț mediu de 1,52 de euro pe litru, a doua cea mai mare valoare din istorie, potrivit datelor Buletinului pentru Petrol al Uniunii Europene (UE), în timp ce motorina a urcat la 1,40 de euro, atingând niveluri neînregistrate din 2013.
Dacă tendința ascendentă cu care ambii carburanți au început anul 2022 continuă, benzina își va depăși în zilele următoare maximul istoric atins la 3 septembrie 2012, în urmă cu aproape zece ani, când a ajuns la 1,522 euro, în timp ce motorina este încă oarecum departe de recordul său de 1,443 euro.
Atât benzina, cât și motorina au reluat în primele săptămâni ale anului escaladarea începută în noiembrie 2020, când au început să crească aproape neîntrerupt, și care a fost oprită abia în cursul lunii august anul trecut, în mijlocul verii, coincizând cu creșterea mobilității înregistrate pe șoselele spaniole.
În acest sens, benzina a fost aproape să atingă maximul istoric în luna noiembrie a anului trecut, dar sărbătorile de Crăciun i-a încetinit ascensiunea și i-au permis să-și ia rămas bun de la 2021 cu patru săptămâni consecutive de scăderi.
Umplerea unui rezervor de 55 de litri cu benzină costă în jur de 84 de euro
În acest context de prețuri mari, umplerea unui rezervor de 55 de litri cu benzină costă în jur de 84 de euro, față de 77 de euro cu motorină, ceea ce înseamnă că plătești cu 17 euro mai mult decât acum un an în cazul benzinei, și cu 16 euro mai mult la motorină.
În plus, dacă se compară prețul de acum cu cel din aceeași săptămână a anului 2020, cu câteva luni înainte de izbucnirea pandemiei, realimentarea cu benzină are un preț cu 12 euro mai mare, față de cei 9 euro cu care s-a scumpit motorina.
Sub media europeană
În ciuda nivelurilor istoric ridicate înregistrate astăzi de carburanți în Spania, prețurile acestora sunt sub media europeană, la fel ca și în restul marilor puteri ale continentului.
Potrivit statisticilor europene, prețul mediu al benzinei în cei 27 de parteneri comunitari a ajuns la 1,66 euro pe litru în ultima săptămână, în timp ce motorina este la 1,547 euro.
Olanda (2,002 euro), Finlanda (1,892 euro) și Danemarca (1,843 euro) sunt țările care au cea mai scumpă benzină din toată Europa, în timp ce, dacă se analizează prețurile la motorină, Suedia conduce clasamentul cu un preț de 1,971 euro, urmată din nou de Finlanda (1,804 euro) și Țările de Jos (1,698 euro).
Dimpotrivă, pentru a găsi cea mai ieftină benzină de pe continent, trebuie să mergi în Bulgaria (1,227 euro), Polonia (1,273 euro) și România (1,307 euro), iar în cazul motorinei se găsește în Malta, care cu un pret de 1,21 euro pe litru depășește Bulgaria (1,25 euro) și Polonia (1,285 euro).
Prețul carburanților în Spania este mai mic decât cel al marilor puteri europene, precum Germania, unde benzina costă 1,743 euro și motorina 1,616 euro; Franta, cu un pret de 1,724 euro în cazul benzinei și 1,654 euro, motorina; și Italia, care ajunge la 1,778 euro la benzină și la 1,647 euro la motorină.
La rândul ei, Portugalia are un preț al carburanților mai mare decât în Spania, mai exact cu 1,736 euro pentru un litru de benzină și 1,591 euro pentru motorină.
În plus, prețul mediu al carburanților în Spania este și el sub media celor 19 țări care alcătuiesc zona euro: 1,724 euro pe litru în cazul benzinei și 1,585 euro pentru motorină.
Barilul de petrol Brent, la nivelurile din 2014
În spatele acestei creșteri de preț se află creșterea prețului barilului de petrol Brent, reper în Europa, precum și creșterea cererii de carburanți cauzată de mobilitatea crescută înregistrată în ultimele luni.
În acest sens, în această săptămână țițeiul din Marea Nordului a depășit pentru prima dată din octombrie 2014 90 de dolari pe baril, preț ridicat motivat de tensiunile geopolitice din Orientul Mijlociu și Europa de Est și de nivelul scăzut de producție al Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol și partenerilor săi (OPEC+).
Astfel, o creștere progresivă a cererii, pe măsură ce țările încep să înlăture restricțiile de mobilitate, adăugată ofertei limitate de petrol de către marile teritorii exportatoare, ar putea împinge prețul barilului de țiței Brent peste 100 de dolari.
Sursa: Publico/ Rador
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii