Bilanț catastrofal al lui Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor: Serie nesfârșită de accidente pe calea ferată și autostrăzi cu morți și răniți / Companiile de stat, politizate la maximum / Grindeanu tace pe tema accidentelor, dar e vocal pe subiectul sensibil al Canalului Bîstroe
Într-un an și jumătate de mandat la Ministerul Transporturilor, Sorin Grindeanu (PSD) are un bilanț negru al companiilor din subordine: accidente lunare pe căile ferate cu victime, moartea unui om pe autostradă din cauza lipsei grătarelor de protecție, întârzieri sau chiar ratări ale unor proiecte majore de infrastructură. Toate – pe fondul politizării masive a companiilor strategice din subordinea sa.
De remarcat că Grindeanu beneficiază de un tratament mediatic extrem de blând din partea presei care primește lunar bani de la PSD prin schema de finanțare cu fonduri de la bugetul de stat. Criticile la adresa lui Grideanu sunt sporadice la televiziunile și site-urile deținute de mogulii media, cu rare excepții. În schimb, Grideanu s-a remarcat prin poziții extrem de dure la adresa Ucrainei pe tema extrem de sensibilă a adâncirii Canalului Bîstroe.
Pe de altă parte, Grindeanu a fost lăudat în mod repetat de Marcel Ciolacu, șeful PSD. ”Sorin Grindeanu are cea mai mare execuție dintre toți miniștrii Transporturilor. Să nu vezi că în sfârșit Romania va avea Autostrada Moldovei, pe care au promis-o toți miniștrii Transporturilor de la Revoluție. A ajuns un bănățean să facă Autostrada Moldovei. E foarte posibil că până în 2024 să putem merge până la Pașcani”, a spus Ciolacu la 6 martie într-un interviu pentru RTV.
CFR-urile, conduse de politruci
Compania CFR Călători este condusă de Traian Preoteasa, fost director general al CFR Marfă, susținut de PNL. Traian Preoteasa a absolvit studii de apărare şi securitate naţională la Colegiul Național de Apărare în 2005, iar de numele lui sunt legate mandate slabe la CFR Călători, CFR SA și CFR Marfă. El a mai făcut parte și din consiliul de administrație al unor companii de stat, precum Tarom.
Din CA-ul CFR Călători mai face parte Sorin Flutur, membru PNL, și el cu diferite funcții de conducere în companiile feroviare de stat. Rela-Nicoleta Ștefănescu este și ea administrator al CFR Călători, deși nu are nici o legătură cu domeniul. Ea este secretar general adjunct în Ministerul Finanțelor, în trecut ocupând diferite funcții la Ministerul Agriculturii, Ministerul Culturii ori Ministerul mediului. Și ea a absolvit un curs la Colegiul Naţional de Apărare.
CFR SA, și ea în subordinea lui Grindeanu, îl are în fruntea Consiliului de Administrație pe un fost polițist, apropiat al lui Sorin Grindeanu. E vorba despre Ion Damian, actualmente secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor, fost comisar-șef de poliție în cadrul Brigăzii de Combatere a Crimei Organizate Timișoara și la Direcția Generală Anticorupție Timiș. Ulterior, a lucrat la ANAF.
Tot la CFR SA face parte din Consiliul de Administrație Ionel Sabin Emil Bociu, supranumit ”veterinarul lui Grindeanu”, după cum scrie Club Feroviar. El a fost primar al comunei Jebel din județul Timiș. Este medic veterinar la cabinetul Jebel Vet SRL .
Serie interminabilă de accidente pe căile ferate
Ultimul accident pe căile ferate a avut loc sâmbătă seară la Galați. O femeie-conductor a murit și trei persoane sunt rănite după ce o locomotivă a intrat cu mare viteză în garnitura de tren.
Grindeanu nu a luat nici o decizie radicală legată de managementul companiilor de stat implicate în catastrofă, dar a anunțat o presupusă verificare a trenurilor și locomotivelor aflate în uz. G4Media a arătat însă că același ministru al Transporturilor a permis în 2022 și 2023 amânarea reviziilor tehnice generale sau reparațiilor planificate pentru vagoanele de călători cu până la șase luni. Citește aici mai multe detalii.
Accidentul de la Galați a venit la doar două săptămâni după ce două trenuri s-au ciocnit în Teleorman. Din accident au fost rezultat 12 răniți și pagube materiale semnificative, dat fiind că din trenul marfar au căzut mai multe mașini transportate. De remarcat că CFR Călători a încercat să mușamalizeze accidentul, cu un comunicat de presă inițial care a minimalizat efectele accidentului.
Alte accidente în mandatul lui Grindeanu:
18 martie 2023: Un vagon care făcea parte din componenţa unui tren care transporta tehnică militară a deraiat în judeţul Braşov. În urma evenimentului nu s-au înregistrat răniţi. Circulația a fost oprită ore în șir.
1 noiembrie 2022. Nouă vagoane încărcate cu cărbune ale unui tren de marfă al CFR au deraiat în halta Răcari, județul Dolj. Ore în șir, călătorii de pe trenurile care treceau prin zonă au fost transportați cu mașini între Filiași și Coțofeni.
13 septembrie 2022. Un tren cu cereale din Ucraina a deraiat la Deda, iar două vagoane s-au răsturnat. Trenul se îndrepta spre Portul Constanța. Garnitura feroviară, compusă din 30 vagoane aparține CFR Marfă. Traficul feroviar a fost oprit ore întregi.
27 iulie 2022. Un tren de marfă Regio care circula între Teiuș și Cluj-Napoca a deraiat în apropierea stației CFR Cojocna, iar circulaţia trenurilor în zona Gura Motrului – Filiaşi a fost afectată puternic.
29 iunie 2022. Cinci trenuri au fost blocate în trafic, după ce vagoanele unui marfar privat au deraiat între staţiile de cale ferată Sârca şi Podu Iloaiei (Iaşi – Paşcani).
19 februarie 2022. Traficul feroviar a fost oprit pe magistrala 100 Caracal-Craiova după ce locomotiva unui tren marfar a deraiat.
Stare critică a infrastructurii
O investigație G4Media din 26 martie 2023 arată că un pod CFR care se află într-o stare vizibilă de degradare este susţinut de luni de zile cu ajutorul unor proptele din lemn. Podul din oraşul Târgu-Ocna din judeţul Bacău se află pe raza Sucursalei Regionale de Căi Ferate Galaţi – Secţia L 5 Târgu-Ocna şi este tranzitat zilnic de zeci de trenuri. În ciuda evidenței, Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” S.A. susține că ”pe raza localităţii Târgu-Ocna nu există niciun pod care să pună în pericol siguranţa trenurilor”. Citește aici mai multe detalii.
Accident mortal pe autostradă din cauza lipsei unor panouri de protecție
Un bărbat de 48 de ani a murit la finalul lunii ianuarie pe primul și singurul tronson finalizat al autostrăzii Sibiu – Pitești, Sibiu – Boița. Acesta nu a murit în urma carambolului în care au fost implicate 6 autovehicule, accident produs din cauza poleiului, ci pentru că, speriat că vine spre el un autoturism al cărui șofer nu mai putea frâna, a sărit peste parapetele ce separă cele două sensuri ale autostrăzii. A căzut în gol, 20 de metri, pentru că acolo nu era montat un grătar de siguranță.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat la scurt timp după aceea că nu se vor monta grătare între cele două sensuri de mers, în ciuda criticilor socieității civile. Explicația dată de ministru ține de faptul că autostrăzile sunt ”rezervate exclusiv circulației autovehiculelor” și că există benzi de staționare de urgență care ar permite un refugiu șoferilor.
Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma (USR) consideră afirmațiile ministrului Sorin Grindeanu, referitoare la motivele pentru care nu se vor monta grătare de protecție pe viaductul Tălmăcel de pe tronsonul Sibiu – Boița ca fiind ”incredibile și retrograde”.
”E o declarație incredibilă și retrogradă. Astfel de grătare au mai fost montate pe Autostrada Transilvania unde au funcționat foarte bine, își au acest rol de a evita căderile în gol al celor opriți pe viaduct. Faptul că nu există normativ, asta nu i-a împiedicat să pună pe Autostrada Transilvania”, a declarat Horațiu Cosma.
Grindeanu tace pe tema accidentelor, dar e vocal în chestiunea delicată a Canalului Bîstroe
Sorin Grindeanu s-a remarcat în mandatul său prin desele dispariții din viața publică în perioadele marcate de gravele accidente rutiere sau feroviare.
Așa s-a întâmplat și la mijlocul lunii martie 2023, după unul dintre cele mai grave accidente feroviare din ultima perioadă, coliziunea în care a fost implicat un tren CFR Călători cu 280 de călători și un tren privat de marfă. Accidentul în urma căruia ISU Teleorman a declanșat Planul Roșu de Intervenție și în urma căruia au fost 12 răniți (din fericire răniți ușor) ar fi fost cauzat de mecanicul trenului CFR Călători care nu a respectat una dintre cele mai importante reguli din timpul serviciului, aceea de a nu depăși semnalul roșu, potrivit informațiilor publice din ancheta deschisă luni.
Economedia.ro a remarcat atunci bâlbâiala responsabililor din Ministerul Transporturilor și nu doar a comunicatorilor (prima informație publică s-a transmis către presă cu mare întârziere, la peste 3 ore de la accident și doar după solicitările jurnaliștilor), a conducerii CFR Călători (prima explicație publică a fost la aproape 10 ore de la accident) și tăcerea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care nu a dorit nici măcar să transmită pe Facebook (unde este foarte activ când anunță proiecte și parteneriate) poziția ministerului pe care îl conduce sau a Guvernului în care ocupă funcția de vicepremier.
În schimb, ministrul Transporturilor a declanșat o uriașă controversă internațională, acuzând în februarie Ucraina că ar fi adâncit Canalul Bîstroe (ce leagă Dunărea de Marea Neagră) fără să aibă acceptul României.
Grindeanu a declanșat la acel moment un val de antipatie la adresa Ucrainei într-un moment extrem de tensionat, marcat de scăderea entuziasmului românilor pentru măsurile de sprijinire a Ucrainei luate de UE.
Grindeanu a continuat până în prezent pozițiile critice la adresa Ucrainei, deși există studii încă din 2006 și 2007 că pe Canalul Bîstroe există porțiuni unde adâncimea e mai mare decât cea clamată de ministrul Transporturilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
41 comentarii