UPDATE Bilanţul accidentului de tren din Grecia a ajuns la 57de morți. Autorităţile caută răspunsuri, ministrul transporturilor a demisionat, un şef de gară a fost arestat, lucrătorii feroviari sunt în grevă, în timp ce durerea se transformă în furie populară
Update 20.01: Bilanțul tragediei a urcat la 57 de morți, potrivit BBC
Update Ora 13.35: Salvatorii din Grecia continuau să caute joi printre ruinele vagoanelor de tren carbonizate alte victime ale celui mai grav accident feroviar din Grecia, un dezastru în care au murit cel puţin 46 de persoane, potrivit celui mai recent bilanţ, şi care a dus la o revărsare naţională de durere şi furie, relatează kathimerini.gr, preluat de News.ro.
Un tren de pasageri de mare viteză, cu peste 350 de persoane la bord, s-a izbit frontal de un tren de marfă, în apropierea oraşului Larissa, marţi seara târziu, iar în urma impactului a izbucnit un incendiu violent. Pompierii spun că temperatura din vagonul cuprins de flăcări a crescut până la 1.300 de grade Celsius, făcând imposibilă supravieţuirea.
Joi, trenurile din Grecia, unde au fost decretate trei zile de doliu naţional, au fost oprite, fiind zi de grevă împotriva a ceea ce sindicatele numesc refuzul guvernelor succesive de a asculta cererile lor repetate de îmbunătăţire a standardelor de siguranţă.
Într-un discurs televizat, miercuri seară, premierul Kyriakos Mitsotakis, care a vizitat locul accidentului, a declarat că dovezile indică o eroare umană.
Şeful de gară din gara Larissa a fost arestat miercuri, în timp ce autorităţile cercetează circumstanţele care au dus la coliziunea trenului de pasageri, aflat în drum spre oraşul Salonic, din nordul ţării, cu un alt tren care transporta containere maritime şi care venea din direcţia opusă, pe aceeaşi linie ferată. Bărbatul urma să compară joi în faţa unui magistrat local.
Nikos Tsouridis, un formator de mecanici de tren pensionat, susţine însă că eroarea umană nu explică pe deplin ce s-a întâmplat. „Şeful de gară a făcut o greşeală, a recunoscut-o, dar cu siguranţă ar trebui să existe un mecanism de siguranţă pe care să se bazeze”, a spus el.
În 2017, în cadrul programului său internaţional de salvare a economiei, Grecia a vândut operatorul feroviar TRAINOSE către Ferrovie dello Stato Italiane din Italia, aşteptările fiind ca sute de milioane de euro să fie investite în infrastructura feroviară învechită a ţării în următorii ani.
Compania italiană se ocupă de transportul de pasageri şi marfă, în timp ce OSE, controlată de statul grec, este responsabilă de infrastructură.
Miercuri seara, protestatari greci au aruncat cu pietre în birourile din Atena ale companiei feroviare, fiind dispersaţi în cele din urmă cu gaze lacrimogene de poliţia anti-revolte. Proteste au izbucnit şi la Salonic.
Ministrul Transporturilor, Kostas Karamanlis, a demisionat miercuri, declarând că îşi asumă responsabilitatea pentru eşecurile de lungă durată ale statului de a repara un sistem feroviar despre care a spus că „nu este potrivit pentru secolul XXI”.
Știrea inițială: Durerea şi şocul provocate de accidentul de tren de la Larissa, petrecut în noaptea de marţi spre miercuri şi soldat cu 43 de morţi, potrivit celui mai recent bilanţ, s-a transformat în furie în Grecia, unde miercuri seara au izbucnit proteste, mulţi considerând că este deznodământul iminent al unei situaţii precare ce durează de mulţi ani.
Protestatarii s-au ciocnit cu poliţia în faţa sediului central al Hellenic Train din Atena – compania responsabilă de întreţinerea căilor ferate din Grecia. Proteste au avut loc, de asemenea, în Salonic şi în oraşul Larissa, în apropierea locului unde s-a produs dezastrul de marţi seara, relatează BBC, potrivit News.ro.
Un tren de pasageri s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă, ceea ce a declanşat un incendiu violent la vagoanele din faţă ale trenului de poasageri, care în mare parte au fost pur şi simplu mistuite. Cel puţin 43 de persoane au murit, potrivit celui mai recent bilanţ, şi alte zeci sunt în spital.
Accidentul de marţi s-a petrecut la nord de Atena. Trenul de pasageri de mare viteză, care avea la bord circa 350 de călători şi care se îndrepta spre oraşul Salonic, a intrat în coliziune cu un tren de marfă de pe aceeaşi linie care venea din direcţia opusă. Vagoanele pur şi simplu au zburat de pe şine şi au luat foc. Mulţi au ieşit prin ferestre pentru a scăpa din infern, în timp ce alţii au fost aruncaţi până la 40 de metri în urma impactului.
Guvernul a declarat că o anchetă independentă va face dreptate. Între timp, ministrul transporturilor a demisionat, iar şeful de gară care ar fi dat semnalul greşit, ceea ce ar fi dus la ciocnirea trenurilor, a fost arestat.
Trei zile de doliu naţional au fost declarate în întreaga ţară în urma accidentului.
Mulţi dintre cei 350 de pasageri aflaţi la bord erau studenţi în vârstă de 20 de ani care se întorceau la Salonic după un weekend prelungit în care au sărbătorit intrarea în Postul Mare ortodox grec.
Premierul Kyriakos Mitsotakis a declarat că de vină pentru dezastru este „o tragică eroare umană”. Şeful de gară din Larissa, în vârstă de 59 de ani, a fost acuzat de omor prin neglijenţă. Acesta neagă însă orice abatere, punând accidentul pe seama unei defecţiuni tehnice.
Membrii sindicatelor feroviare consideră că sistemele de siguranţă nu funcţionau corespunzător, existând avertismente repetate în acest sens de-a lungul mai multor ani. În semn de protest şi doliu, lucrătorii feroviari plănuiesc să intre în grevă joi faţă de ceea ce ei spun că este o neglijenţă generalizată de care se fac vinovate managementul căilor ferate, dar şi guvernele succesive.
„Durerea s-a transformat în furie pentru zecile de colegi şi concetăţeni morţi şi răniţi”, a declarat sindicatul lucrătorilor feroviari într-o declaraţie în care anunţă greva. „Lipsa de respect arătată de-a lungul anilor de către guverne faţă de căile ferate greceşti a dus la acest rezultat tragic”, a adăugat acesta, citat de Reuters.
Ministrul transporturilor, Kostas Karamanlis, a demisionat în urma dezastrului, afirmând că îşi va asuma responsabilitatea pentru „eşecurile de lungă durată” ale autorităţilor de a repara un sistem feroviar despre care a spus că nu este adaptat pentru secolul XXI.
Dar în faţa unui spital unde au fost aduse cadavrele victimelor accidentului, a fost atârnat un banner care acuză că orice deficienţe sistemice vor fi acoperite în cursul anchetei oficiale aflate în curs de desfăşurare.
La un priveghi organizată miercuri în Larissa pentru comemorarea victimelor tragediei, un manifestant a declarat că simţea că dezastrul este doar o chestiune de timp. „Reţeaua feroviară părea problematică, cu personal uzat şi prost plătit”, a declarat Nikos Savva, un student la medicină din Cipru, pentru agenţia de presă AFP. Şeful de gară arestat nu ar trebui să plătească preţul „pentru un întreg sistem bolnav”, a adăugat el.
„Este un accident inadmisibil. Cunoaştem această situaţie de 30 de ani”, a declarat pentru AFP şi un medic stabilit în Larissa, Costas Bargiotas.
Un priveghi a avut loc şi la Atena, în faţa sediului companiei Hellenic Train, dar ulterior, lucrurile au degenerat în violenţe în aceeaşi zonă, poliţia folosind gaze lacrimogene pentru a dispersa protestatarii care au aruncat cu pietre şi au incendiat diverse obiecte pe străzi.
Între timp, familiile au sosit la un spital din apropiere pentru a da mostre de ADN, astfel încât rudele dispărute să poată fi identificate. Acest proces va deveni din ce în ce mai dificil pe măsură ce vor fi recuperate tot mai multe rămăşiţe ale celor care se aflau în vagoanele din faţă ale trenului de pasageri şi care au suportat din plin impactul frontal şi incendiul care s-a declanşat.
Purtătorul de cuvânt al pompierilor, Vassilis Varthakogiannis, a declarat că temperatura din interiorul primului vagon a atins 1.300C, ceea ce face „dificilă identificarea persoanelor care se aflau înăuntru”.
Valea Tempi, unde a avut loc accidentul, este un loc notoriu pentru accidente. În 2003, 23 de elevi au fost ucişi într-un accident de autobuz acolo.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank