Bilete de avion mai ieftine: De ce este riscant să ”deturnezi” destinația zborului
Prețul biletelor de avion a atins un nivel record în acest an. În condițiile în care costurile au crescut vertiginos, pasagerii caută cu disperare zboruri ieftine. Unii călători au descoperit un nou truc pentru a obține bilete de avion la prețuri mai mici, scrie Euronews, dar metoda nu este lipsită de complicații. Presupune achiziționarea unui bilet de avion mai ieftin care include o escală în orașul pe care îl vizează cu adevărat cumpărătorul și abandonarea celui de-al doilea zbor. Metoda poate aduce economii, dar există câteva riscuri și dezavantaje semnificative pentru acest truc de călătorie.
Să spunem, de exemplu, că vrem să zburăm de la Geneva la Madrid. Un bilet către un alt loc din Spania, cum ar fi Culleredo, cu o escală în capitala spaniolă, ar putea aduce economii de aproximativ 20 de procente. Nu călătorim mai departe spre Culleredo, ci plecăm de la aeroportul din Madrid, fără a utiliza a doua jumătate a biletului.
Prin această metodă se pot face economii și în cazul călătoriilor pe distanțe mai lungi. Un bilet ”deturnat” de ultimă oră de la Birmingham, Marea Britanie, la New York, SUA, v-ar putea economisi aproximativ 100 de euro.
Astfel de tarife reduse se pot identifica cu ajutorul unor site-uri de comparare a prețurilor precum Google Flights. Dar un site dedicat – Skiplagged – a fost înființat în 2013 pentru ca oamenii să caute aceste tarife ascunse pentru orașe.
Pe pagina sa de pornire se poate citi: „Zborurile noastre sunt atât de ieftine, încât United (Airlines) ne-a dat în judecată… dar am câștigat”, ceea ce vă dă un indiciu despre ce părere au companiile aeriene despre această practică.
Care sunt dezavantajele ”deturnării” destinației zborului?
În ciuda tarifelor ieftine, există unele dezavantaje ale metodei cum ar fi faptul că nu pot fi înregistrate bagajele. Biletul este pentru destinația finală a călătoriei, ceea ce înseamnă că, dacă vă înregistrați bagajele, acolo vor ajunge. Utilizarea unui bilet dus-întors este, de asemenea, puțin probabil să funcționeze. Companiile aeriene sunt susceptibile de a anula porțiunea de întoarcere dacă observă îmbarcarea din orașul escală.
Există, de asemenea, posibilitatea ca orașul ascuns vizat să nu fie în cele din urmă orașul de escală. Programarea, redirecționarea și logistica complicată fac parte integrantă din planificarea zborurilor.
De ce nu le place companiilor aeriene practica ”deturnării” destinației de zbor?
„Companiile aeriene stabilesc prețul biletelor în funcție de piață și de concurență, nu neapărat în funcție de distanța zborului. De aceea, o călătorie scurtă este adesea mai scumpă decât una lungă”, explică Edward Russell, un jurnalist specializat pe industria aeriană.
Un loc liber este, de asemenea, unul care ar fi putut fi vândut unui alt pasager plătitor. Companiile aeriene susțin că acest lucru înseamnă că pierd bani atunci când pasagerii nu își continuă drumul până la destinația finală.
Practic, toate companiile aeriene interzic în mod explicit practica în termenii lor de serviciu, cu diferite grade de consecințe. Acest lucru ar putea însemna orice, de la anularea beneficiilor de loialitate, cum ar fi punctele acumulate prin intermediul zborurilor, până la interdicția de a mai călători cu un anumit transportator sau chiar procese.
În luna iulie a acestui an, un adolescent din SUA a încercat să folosească această metodă pentru a călători din Gainesville, Florida, la New York, cu o escală în Charlotte, Carolina de Nord – destinația sa reală. Însă American Airlines a descoperit ce voia să facă și a fost tras deoparte de un agent de la poartă.
În cele din urmă, după ce adolescentul a recunoscut că nu avea nicio intenție de a călători la New York, un reprezentant al companiei aeriene i-a anulat biletul.
Rapoartele presei locale susțin că zborul a fost cumpărat cu ajutorul site-ului Skiplagged. Tatăl adolescentului a declarat că au folosit acest site pentru a rezerva călătorii „aproape exclusiv în ultimii cinci-opt ani”.
Este ”deturnarea” destinației de zbor legală?
Companiile aeriene se opun acestei practici, care nu este totuși ilegală deși există anumite consecințe. Au existat cazuri în care companiile aeriene au dat în judecată pasagerii, dar Russell spune că acestea sunt rare.
În 2019, Lufthansa a încercat să dea în judecată un pasager pentru că a rezervat un tarif ascuns pentru oraș. Aceștia solicitau mai mult de 2.000 de euro pentru costul a ceea ce era un zbor în mai multe orașe în loc de biletul dus-întors. A fost respinsă de o instanță de nivel inferior la început, apoi Lufthansa a făcut apel la decizie și, în cele din urmă, s-a retras în mod neașteptat din caz.
„Călătorii ar trebui să se îngrijoreze mai mult de faptul că ar putea fi excluși de la o companie aeriană – lucru pe care companiile aeriene îl pot face – decât de a se confrunta cu acuzații penale”, adaugă Russell.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank