
Blana artificială cucerește podiumurile de modă și magazinele de retail, grație trendului „mob wife” și progreselor tehnologice
Stilul pare să rămână în tendințe, iar prezentările de toamnă/iarnă 2025 de la Paris Womenswear Fashion Week din ultimele zece zile au prezentat materialul în aproape orice formă posibilă, conform Fashion United.
Fie că a fost vorba despre stole, paltoane lungi și luxoase sau detalii aplicate pe jachete și accesorii, blana, odinioară asociat cu soțiile mafioților, Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor și aristocrații europeni, a revenit în forță.
Versiunea imitație de înaltă calitate este acum atât de realistă încât mulți observatori nu o pot deosebi de blana reală, oferind un avantaj producătorilor precum firma franceză Ecopel.
„De iarna trecută, fiecare brand, de la casele de lux la etichete de masă precum Zara, a început să ofere un număr fără precedent de piese din blană artificială”, a declarat pentru AFP Christopher Sarfati, CEO și fondator al Ecopel, care aprovizionează aproximativ 300 de branduri.
Blănurile aproape dispăruseră din cauza îngrijorărilor legate de bunăstarea animalelor, iar branduri importante precum Saint Laurent, Gucci și Chanel au renunțat complet la aceasta, în timp ce London Fashion Week a interzis-o pe podiumurile sale.
Blana reală nu este interzisă la Paris, iar organizații precum PETA și Fundația Brigitte Bardot au protestat săptămâna trecută în capitala Franței împotriva „revenirii blănii”.
Ele se tem că omniprezența blănii false va reaprinde interesul pentru pieile de animale în industria modei, inversând declinul unui produs care a devenit sinonim cu cruzimea.
„Cred că blana artificială este mai cool. Este mai frumoasă. Și nu susținem cruzimea față de animale”, au declarat Bryn Taubensee și Patric DiCaprio, designerii brandului american Vaquera, care a prezentat săptămâna aceasta la Paris o colecție bogată în blănuri.
Jurnalistul de modă francez Matthieu Bobard Deliere a precizat: „Cred că putem număra pe degete brandurile care încă folosesc blană reală pe podiumuri.”
Potrivit Ecopel, care monitorizează îndeaproape piața, 89% dintre articolele din blană văzute la Milan Fashion Week au fost artificiale, comparativ cu 62% la New York.
Două branduri care au folosit blană reală în timpul Paris Fashion Week – Hodakova, condus de creatoarea suedeză Ellen Hodakova Larsson, și Gabriela Hearst din Uruguay – au declarat că au reciclat piei existente.
Unii designeri susțin că aceasta este o alternativă mai ecologică, deoarece nu se bazează pe blana falsă, care este de obicei realizată din poliester și alte fibre sintetice derivate din petrol.
„Blana de nurcă vintage reutilizată a fost desfăcută și apoi reasamblată manual într-un atelier de familie”, a explicat Hearst despre haina din nurcă prezentată în colecția sa.
Magazinul parizian de blănuri Sam Rone a declarat pentru AFP că vânzările sale au crescut începând cu anul trecut.
Blana de ocazie este foarte căutată, mai ales de generația Z, care adoră moda vintage, unii dintre ei răscolind acum prin garderobele bunicilor lor.
Dacă blana reală ridică probleme legate de cruzimea față de animale, iar blana falsă este poluantă, soluția pentru consumatorii etici pare să fie noile variante non-plastice aflate în dezvoltare.
Ecopel susține că a găsit o soluție prin lansarea unei blănuri false 100% pe bază de plante.
„Brandurile nu vor mai putea spune: «Nu folosim blană falsă pentru că este realizată din poliester și petrol»”, a explicat Sarfati.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.