G4Media.ro

Bloomberg: O rețea Facebook secretă țintește alegătorii români / Anunțurile politice au…

Sursa foto: Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

Bloomberg: O rețea Facebook secretă țintește alegătorii români / Anunțurile politice au promovat figuri de extremă dreapta, inclusiv Călin Georgescu și George Simion / Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori din august

Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini Facebook să posteze peste 4100 de anunțuri politice care o atacau pe candidata pro-UE la președinția României, Elena Lasconi, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor din țară, se arată într-un raport, arată o investigație Bloomberg.

Campania a fost derulată pe 25 de pagini Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web partajează infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, indicând un efort organizat de a influența alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First. Nu este clar cine a fost în spatele rețelei, care a stimulat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264 909 EUR (279 610 USD), potrivit raportului.

Victoria șocantă a lui Georgescu, pro-rus și iubitor de TikTok, în alegerile prezidențiale din România, acum abandonate, din 24 noiembrie, a pus rolul companiilor de social media sub o examinare intensă. Autoritățile române s-au concentrat asupra platformei TikTok a ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist puțin cunoscut anterior. Dar raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor, mai arată Bloomberg.

La 6 decembrie, instanța supremă din România a anulat votul din primul tur de luna trecută din cauza unor acuzații de ingerință din partea Rusiei, aceasta fiind prima hotărâre de acest fel din istoria țării. Decizia a fost luată în urma publicării unor documente declasificate de către serviciul de informații al țării, care arătau cum campania lui Georgescu, alimentată de TikTok, ar fi putut fi coordonată de „actori de stat” străini. Un document arată că România a fost ținta unor „atacuri hibride agresive ale Rusiei”. Moscova a negat orice interferență.

„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și relatări polarizante”, au scris autorii raportului citați de Bloomberg.

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale, săptămâna trecută. „Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat acesta jurnaliștilor, adăugând că societatea a fost în contact «aproape zilnic» cu autoritățile române, potrivit Euronews.

Anunțurile descrise în raport îl descriu pe Georgescu, care a declarat că nu a finanțat campania către autorități, ca fiind un „președinte patriot” care apără națiunea de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva establishmentului politic. Liderul Uniunii Salvați România, Lasconi, a fost caracterizat drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul acordat lui Lasconi. Unele dintre anunțuri exprimau, de asemenea, susținerea pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Unirea Românilor, arată Bloomberg.

Cercetătorii au identificat campania folosind Biblioteca de anunțuri a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei. Cercetătorii au calculat că reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.

Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și ad-tech, indicând o structură de administrare centralizată, potrivit raportului.

Raportul se face ecoul unor constatări anterioare ale publicației media românești Context, care a dezvăluit că Alianța pentru Unirea Românilor a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, mascate ca portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.

Social media este un vector popular pentru publicitatea politică și dezinformare, deoarece permite direcționarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a reprima eforturile secrete de interferență electorală și au introdus controale mai stricte în ceea ce privește campaniile de publicitate politică, mai arată Bloomberg.

Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni secrete de influențare din întreaga lume în acest an și că Rusia este prima sursă a unei astfel de activități, conform unei postări pe blog publicate săptămâna trecută de Clegg.

Meta a afirmat că majoritatea operațiunilor s-au străduit să construiască audiențe autentice, unele dintre acestea folosind „aprecieri” și adepți falși pentru a părea mai populare decât erau, mai arată Bloomberg.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Hai ca pe FB nu sunt doar 25 de pagini de acest gen. Ce te faci cu grupurile private, ce te faci daca astia comunica si pe grupuri de whatsapp, mult mai greu de identificat. Asa s-ar explica cresterea din umbra si de ce altii habar n-aveau cine e asta pana la primul tur.

  2. Noroc cu Bloomberg, că așa a aflat și SRI.

  3. Mai ceva decat Bo and Peep’s

  4. Doar ca alegerile pt parlament nu se repeta, ca alea au fost corecte… pesedeaua si peneleaua au destule procente nu mai trebuie sa le repetam… probabil cecereaua a stat si ea pe tiktok si pe paginile de fb mentionate mai sus si asa au luat decizia sa anuleze tot ca doar era lasconi pr.o.ast.a si iohane un di.av.ol…

  5. Din ce an este stirea? De la alegerile Iohannis vs Ponta?

  6. clar ca lasconi nu are de luptat impotriva coruptiei psd-pnl, dar si impotriva legionarilor pe care ia crescut psd-pnl

  7. O rețea Facebook deloc secretă reprezentând 70-80% din electoratul român nu mai dă doi bani pe asemenea presă.

    • Sa nu exageram, nu cred ca sunt 70%-80%, chiar daca impactul real e greu de estimat fara o analiza pe date. Mai degraba i-as estima undeva pe la 3500000, adica fix prezenta de la referendumul initiat de CPF. Sigur, motivele pt care a prins CG nu sunt neaparat de natura religioasa, dar tot de o forma de credinta tin.
      Mai sunt si cei care, chiar daca nu sunt discipoli ai lui CG, n-ar fi vrut si n-ar fi putut sa-si puna stampila pe Lasconi, problema pe care trebuie sa si-o rezolve intern partidele si sa vina de aceasta data cu un candidat greu de batut sau dus in derizoriu.

    • Daca era 70-80% „mikidutza cu apa vie” castiga din prima… Amu so trezit si autoritatile ca in curte e plin de serpi… Era plin de la pandemie incoace… numai ca pentru unii erau importante afacerile in timp ce altii au tradat tara!

    • Tu despre ce presă vorbești?!?
      Aici unde ai tu libertatea de a te exprima este presă susținută de cititori.
      Creier putrezit de tik-tok ori bot, ce preferi ?!?

  8. Tre’ sa adaug ca, daca gasesti o postare sau chiar pagini cu un continut aiuritor si evident fals, raspunsul meta la raport este invariabil „nu incalca standardele comunitatii”.

  9. Eu unul nu cred ca romani sunt homofobi, senofobi sau alte cele rele. Cat este PSD cu PNL

  10. Se rezolvă cu o nouă amendă de câteva miliarde de ka UE.