Bloomberg: Rusia și Iranul construiesc o nouă rută comercială care sfidează sancțiunile occidentale: Un traseu de 3.000 de kilometri, de la marginea estică a Europei până la Oceanul Indian, ferit de intervenții străine
Rusia și Iranul construiesc o nouă rută comercială transcontinentală care se întinde de la marginea estică a Europei până la Oceanul Indian, un pasaj de 3.000 de kilometri care este dincolo de orice intervenție străină, relatează Bloomberg.
Cele două țări cheltuiesc miliarde de dolari pentru a accelera livrarea de mărfuri de-a lungul râurilor și căilor ferate legate de Marea Caspică. Datele de urmărire a navelor compilate de Bloomberg arată că zeci de nave rusești și iraniene – inclusiv unele care fac obiectul unor sancțiuni – navighează deja pe această rută.
Acesta este un exemplu al modului în care concurența între marile puteri remodelează rapid rețelele comerciale într-o economie mondială care pare să se fragmenteze în blocuri rivale. Rusia și Iranul, aflate sub o presiune enormă din cauza sancțiunilor, se îndreaptă una spre cealaltă – și ambele privesc și spre est. Scopul este de a proteja legăturile comerciale de interferențele occidentale și de a construi altele noi cu economiile gigantice și în creștere rapidă din Asia.
„Este vorba despre stabilirea unor lanțuri de aprovizionare rezistente la sancțiuni”, spune Maria Shagina, expert în sancțiuni și politică externă rusă la Institutul Internațional pentru Studii Strategice cu sediul la Londra.
Coridorul comercial emergent ar permite Rusiei și Iranului să elimine mii de kilometri din rutele existente. La capătul său nordic se află Marea Azov, care este întretăiată de Peninsula Crimeea, coasta de sud-est a Ucrainei – inclusiv portul Mariupol, ocupat de Rusia – și gura de vărsare a râului Don.
La începutul acestei luni, enumerând câștigurile obținute de țara sa în urma războiului din Ucraina, președintele Vladimir Putin a declarat că Marea Azov „a devenit o mare interioară” pentru Rusia.
De acolo, rețelele fluviale, maritime și feroviare se extind către nodurile iraniene din Marea Caspică și, în cele din urmă, către Oceanul Indian. Putin a semnalat, de asemenea, importanța acestui capăt al coridorului.
La un forum economic din septembrie, el a subliniat necesitatea de a dezvolta infrastructura navală, feroviară și rutieră de-a lungul rutei, care „va oferi companiilor rusești noi oportunități de a intra pe piețele din Iran, India, Orientul Mijlociu și Africa și va facilita în schimb aprovizionarea din aceste țări”.
Shagina estimează că Rusia și Iranul investesc până la 25 de miliarde de dolari în coridorul de comerț interior, contribuind la facilitarea fluxului de bunuri pe care Occidentul dorește să îl oprească. „Cele două țări participă un joc de-a șoarecele și pisica”, spune ea. „Vor explora toate portițele pentru a transporta produse interzise și arme”.
Acest lucru alarmează SUA și aliații săi, care încearcă să blocheze transferurile de drone iraniene și alte bunuri militare despre care spun că ajută războiul Kremlinului din Ucraina.
„Este un domeniu pe care îl urmărim cu atenție, atât această rută, cât și, în general, legătura iraniano-rusă”, a declarat James O’Brien, cel mai important responsabil cu sancțiunile din cadrul administrației Biden, după ce săptămâna trecută a anunțat noi pedepse care vizează directori de la Căile Ferate Ruse. „Suntem îngrijorați de orice efort de a ajuta Rusia să se sustragă sancțiunilor”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
13 comentarii