Bloomberg: Turcia face un serial de televiziune inspirat de filmul „Top Gun” pentru a conferi puterii sale soft un caracter mai dur
De mult timp dispusă să lupte în Orientul Mijlociu, Turcia vrea acum să câștige și inimi și minți mult dincolo de raza de acțiune a celei de-a doua mari armate a NATO. Și are un plan pentru a face acest lucru, scrie Bloomberg.
Free Sky este o nouă dramă de televiziune turcească cu piloți de vânătoare pe care presa locală a numit-o un Top Gun autohton, care nu doar canalizează eroismele lui Tom Cruise în cabina de pilotaj. La fel ca și superproducția americană din 1986, Free Sky a fost realizată în colaborare cu piloți reali ai forțelor aeriene și cu echipamente folosite de armata turcă.
Este cel mai recent spectacol turcesc dintr-o serie tot mai mare de emisiuni turcești care anunță o schimbare de direcție pentru un sector profitabil al așa numitei soft power, care și-a construit o audiență globală de milioane de persoane, până acum mai ales cu melodrame romantice din Istanbul și povești istorice despre cuceririle otomane.
Printre alte exemple se numără The Shadow Team – un echivalent local al thrillerelor de spionaj americane precum Jack Ryan de pe Amazon Prime sau Teheran de pe Apple TV – despre agenția turcă de informații MIT și The Patriots, un nou serial din acest an despre o unitate de elită a armatei desfășurată în străinătate pentru a contracara „puterile globale”.
„În trecut, am fi spus că japonezii construiesc așa ceva”, spune un personaj într-un episod din The Shadow Team în timp ce inspectează un model de dronă kamikaze. „Acum suntem noi cei care le facem”.
Realizate inițial pentru publicul intern, emisiunile se află acum în fruntea expansiunii internaționale a radiodifuzorului de stat TRT, proiectând interesele turcești în străinătate exact în momentul în care Ankara își arătă mușchii militari și diplomatici în teatrele de luptă, din Siria și Libia până în Ucraina și în apele din estul Mediteranei.
TRT se pregătește să lanseze în cursul acestui an un serviciu de streaming online, Tabii, cu aplicații în engleză, arabă, spaniolă și urdu, sărind peste rutele tradiționale de export dominate de rețelele și distribuitorii străini pentru a avea acces direct la telespectatori. Free Jet și The Shadow Team vor apărea pe site, în timp ce TRT comercializează separat The Patriots.
„Motivația este de a diversifica conținutul pentru a atrage audiențe mai tinere și diverse, promovând în același timp Turcia în lume ca o contrapondere la hegemonia occidentală, dar rămânând în același timp aliniată la valorile tradiționale conservatoare ale familiei”, a declarat Miriam Berg, profesor asistent la Northwestern University Qatar, care a studiat receptarea dramelor turcești în străinătate.
Ascensiunea televiziunii turcești către proeminența globală a coincis cu extinderea amprentei militare a Turciei și a exporturilor sale de arme.
Între 2018 și 2022, vânzările sale de arme în străinătate au crescut cu peste două treimi față de cei cinci ani anteriori, potrivit Institutului Internațional de Cercetare pentru Pace de la Stockholm, ducând cota Turciei în exporturile globale de arme peste 1% – mult peste țări precum Australia și Canada.
Și prin îmbinarea dintre aventurile militare și show-urile televizate, Turcia dorește ca două dintre cele mai mari exporturi ale sale să ajungă la nivel global, cu o porție considerabilă de naționalism turc.
Culoarea roșie din Free Sky este rezervată pentru scenele cu sânge și – „lucrul la care ținem cel mai mult” – pentru steagul turcesc, explică directorul de imagine al filmului.
Încurajarea vânzărilor în străinătate este un pilon cheie al politicii economice a președintelui Recep Tayyip Erdogan, care încearcă să găsească suficiente valute străine pentru a acoperi un deficit cronic al contului curent care a grevat asupra monedei și a vistieriei guvernamentale.
De asemenea, emisiunile de televiziune sprijină indirect turismul, un alt bastion al economiei, deoarece reprezentările pozitive ale Turciei încurajează străinii să viziteze, să se mute și să investească în țară.
TRT spune că emisiunile din țară au deja o audiență de 800 de milioane de persoane în 146 de țări, din America Latină până în Balcani și în Golful Persic. Exporturile de filme și seriale au crescut la aproximativ 750 de milioane de dolari în 2022 și se așteaptă să se dubleze la 1,5 miliarde de dolari în acest an, a anunțat președintele Recep Tayyip Erdogan în ianuarie.
Cum oscilează Turcia între soft power și hard power
În timp ce Erdogan se plimbă pe scena mondială după ce și-a asigurat încă cinci ani de mandat, Turcia își etalează puterea soft și hard power deopotrivă în seria orientată spre armată de pe Tabii.
În serialul de spionaj The Shadow Team, telespectatorii văd plasarea de produse în stilul lui James Bond – dar în loc de ceasuri Rolex sau mașini Aston Martin, este vorba de cele mai noi echipamente din industria de apărare turcă aflată în plină expansiune.
Prima serie se învârte în jurul unui complot de asasinare a inginerilor care lucrează la dronele armate Baykar, construite de ginerele lui Erdogan și folosite în conflicte din Azerbaidjan până în Etiopia.
În centrul atenției într-un episod se află un sistem antiradar fabricat de Aselsan Elektronik AS, un contractor de stat din domeniul apărării cotat la bursă; un altul prezintă o încăierare cibernetică cu compania de stat STM. Genericul este plin de logo-uri ale companiilor de armament.
Avioanele de vânătoare F-16 ale Free Sky sunt aceleași avioane de război a căror flotă Turcia vrea să o extindă făcând lobby pe lângă SUA și pentru care și-a dezvoltat propriile rachete. Numele turcesc al seriei, Hur, este, de asemenea, cel al unei inițiative naționale de a construi un avion de producție proprie.
Scopul este de a face cunoscute abilitățile de pilotaj în țară și în străinătate și de a stimula recrutarea tinerilor în armată, a explicat producătorul de linie al Free Sky, Selda Gunsay, într-un interviu acordat unui site local de aviație.
O purtătoare de cuvânt a Tabii a refuzat să comenteze natura colaborării cu agențiile guvernamentale și companiile prezentate sau bugetul alocat platformei de streaming.
„Toate emisiunile noastre sunt produse în mod independent cu unele dintre cele mai importante companii de producție din regiune. La fel ca orice altă producție media globală, pentru a asigura acuratețea faptelor, ne consultăm cu experți în domeniile relevante pentru a asigura acuratețea”, a declarat ea prin e-mail.
Supereroi, revoluționari
Catalogul Tabii include, de asemenea, drame despre viața poetului Rumi din secolul al XIII-lea, un supererou adolescent devotat și un om de afaceri devenit revoluționar a cărui poveste seamănă – fără a-l numi – cu cea a lui Osman Kavala, pe care Turcia l-a încarcerat pentru că ar fi încercat să răstoarne guvernul la criticile SUA și UE.
Eliminând intermediarul cu Tabii, „pot reduce costurile și pot depăși sensibilitățile diplomatice care pot apărea cu televiziunea prin satelit”, a declarat Berg prin telefon.
În 2018, serialele turcești s-au confruntat cu o interdicție – între timp ridicată – din partea canalelor din Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, după ce guvernul de la Ankara s-a opus izolării diplomatice a Qatarului de către acestea.
Oficialii știu că puterea soft poate ajuta la transmiterea perspectivei Turciei asupra actualității reale.
Un studiu internațional realizat în 2022 de către organizația de supraveghere a mass-media RTUK a constatat că emisiunile TV „contribuie prin conținutul lor la construirea unei percepții globale a Turciei, cu contextele sale sociale, culturale, economice, militare și de securitate națională”.
Primele indicii sugerează că serialele își găsesc amprenta în rândul unor fani străini. Potrivit bazei de date online IMDb, ratingurile pentru „Echipa din umbră” sunt mai puține la număr, dar mai mari ca valoare în SUA, Iran și Egipt decât în Turcia însăși. Patriots este aproape de două ori mai popular în Arabia Saudită și Pakistan decât în țară.
Chiar înainte de lansarea oficială internațională pe Tabii, fanii deja dependenți de serialele turcești anterioare au găsit online versiuni subtitrate neoficiale, ajutați de forumurile de pe Facebook unde oamenii fac schimb de recomandări.
„Ei luptă pentru o cauză, cineva care vrea să le distrugă țara”, a declarat Oma Ali, o pensionară în vârstă de 66 de ani din Trinidad și Tobago, despre Echipa din umbră. „Dacă nu pot ajunge în Turcia, cel puțin pot să o văd prin intermediul serialului”.
Dar, cu toate aventurile militare cu miză mare, unii telespectatori sunt încă atrași de poveștile de dragoste, care au pus televiziunea turcă pe hartă în primul rând. Ali a spus că se așteaptă să-i vadă pe cei doi agenți principali ai echipei din umbră împreună până la sfârșit.
„Dacă nu, este un eșec”, a spus ea.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank