Bode despre achiziția BMW-urilor: proiectul tehnic anexat contractului semnat de ministrul Drulă conținea cerințele generale. În ceea ce privește celelalte condiții tehnice, s-a folosit raportarea la condiții existente în momentul întocmirii caietului de sarcini
Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a precizat, în conferința de presă de joi, răspunzând întrebărilor G4Media.ro legate de achiziția mașinilor BMW pentru poliție, că proiectul tehnic anexat contractului de finanțare care ar fi fost semnat de către Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor la acea vreme, conținea cerințele generale, iar „în ceea ce privește celelalte condiții tehnice, s-a folosit raportarea la condiții existente în momentul întocmirii caietului de sarcini”.
Răspunsurile ministrului Lucian Bode la întrebările G4Media.ro:
G4Media: Observ un extras din contractul de finanțare o bară la semnătură și niște inițiale. Sunteți sigur că e semnătura lui Drulă?
Lucian Bode: Sunt sigur că ministerul Transporturilor în data de 5 iulie era reprezentat de către ministrul Drulă. Acum nu fac expertiză grafologică.
Poate să vină să-și recunoască semnătura sau să spună dacă a delegat atribuțiile. Credeți că dacă în locul domnului Benone Matei ar fi semnat un adjunct, răspundea adjunctul?
G4Media: Pentru claritate: proiectul tehnic e semnat de ambele părți, IGPR și Ministerul Transporturilor?
Lucian Bode: Proiectul tehnic e întocmit de IGPR și asumat, fiind anexă la acest contract, de către cel care asigură finanțarea, Ministerul Transporturilor.
G4Media: Asumarea e prin intermediul acestui contract?
Lucian Bode: Da, contract care spune… Pagina 26 din acest contract spune că anexa la acest contract este proiectul tehnic, deci asumat.
G4Media: În care apar toate acele specificații care au fost ulterior de Drulă și USr ca fiind neconforme?
Lucian Bode: V-am dat un exemplu: cutia automată de viteze.
G4Media: Și lățimea, și înălțimea? Toate aceste date sunt în acel proiect tehnic?
Lucian Bode: Haideți să lămurim și mă bucur că mi-ați adresat această întrebare, pentru că am văzut în spațiul public tot așa acuzații…
În ceea ce privește diferențele existente între datele cuprinse în proiectul tehnic și specificațiile tehnice din documentația de atribuire, pentru că la acestea vă referiți.
G4Media: E prima dată când aud că sunt diferențe…
Lucian Bode: Ați spus că există aceste acuzații în spațiul public că în contractul semnat de domnul Drulă, care are în spate anexă proiectul tehnic, există anumite specificații și mă întrebați dacă în caietul de sarcini acele specificații au stat la baza achiziției.
În cadrul proiectului tehnic, puteau fi inserate câteva cerințe generale, gen: categorie autovehicul, tipul de caroserie, tip tracțiune, iar în ceea ce privește celelalte condiții tehnice, se putea folosi și s-a folosit raportarea la condiții existente în momentul întocmirii caietului de sarcini, așa cum de altfel s-a și procedat, pentru punerea cerințelor și aici o să găsim: sistemul de frânare, viteză, accelerație, sistem de siguranță activă, pe care le găsiți în caietul de sarcini și nu le găsim în proiectul tehnic. Dar toate aceste lucruri vor fi prezentate public, ca să ne lămurim.
În ceea ce privește specificațiile tehnice, acestea sunt definite ca fiind cerințe, prescripții, caracteristici de natură tehnică ce permit fiecărui produs să fie descris în mod obiectiv într-o manieră corespunzătoare îndeplinirii necesității autorității contractante. Și asta s-a întâmplat.
În ceea ce privește nevoie autorității contractante de a achiziționa un vehicul care să fie exploatat în regim prioritar în cadrul misiunilor operative generate de nerespectarea prevederilor legale, ceea ce poate conduce la necesitatea unor caracteristici dimensionale suplimentare celei stabilite prin proiectul tehnic.
Deci, dacă vom găsi specificații în detaliu în caietul de sarcini, ele au fost rezultatul analizei experților Poliției Române, împreună cu Ministerul Transporturilor. Toate aceste proceduri au fost realizate într-un dialog, de care dl ministru nu-și aduce aminte, între aceste instituții.
G4Media: Toate aceste specificații ați spus că duc la 5 posibil ofertanți, toți din gama de lux: Jaguar, BMW, Mercedes, Alfa Romeo, Volvo. De altfel, Alfa Romeo a declarat că nu se putea înscrie la licitație din cauza prețului. Legea 98/2016 privind achizițiile publice prevede cerințe nediscriminatorii pentru licitații. or, cerințele de la această licitație organizată de IGPR au fost în mod evident limitative, cum sunt înălțimea, lățimea. De ce trebuie să existe o anumită înălțime care a scos de exemplu din această licitație Skoda, un producător din gama medie. V-ați gândit să denunțați acest contract având în vedere condițiile restrictive?
Lucian Bode: Inclusiv Skoda se califica. Din ce am înțeles de la colegii de la IGPR, au fost anumite solicitări de clarificări… N-aș vrea să greșesc dacă e vorba de Skoda sau Volvo, cred că Skoda era… La Volvo era legat de viteză, ei din fabricație au 180km/h. Aici era vorba de înălțime și dată fiind tot din fabricație ar fi venit cu alte pneuri, se încadrau în respectiva înălțime.
Am vrut prin demersul pe care l-am făcut să văd dacă s-a respectat legea, dacă achiziția a fost transparentă, dacă a limitat la accesul la un singur ofertant. Putea să participe orice ofertant din lista dealerilor din întreaga Europă.
G4Media: A fost un singur ofertant și aceeași legea a achizițiilor și HG care aprobă normele arată că un indiciu de fraudă e participarea unui singur ofertant. Nu v-a ridicat nicio sprânceană că e un singur ofertant?
Lucian Bode: Mie mi-a ridicat sprânceana când am văzut acuzațiile în spațiul public și deîndată am făcut verificări.
Toate instituțiile chemate să verifice inclusiv acest aspect (…) Instituțiile statului au obligația să clarifice acest aspect.
G4Media: La săptămâna Haferland ați discutat cu dl Michael Schmidt despre această licitație?
Lucian Bode: Nu am discutat.
G4Media: De ce ați mers cu o zi înainte de toți ceilalți membri ai Guvernului?
Lucian Bode: Am ajuns cu o noapte înainte, seara târziu, am avut această invitație și așa cum cred că au onorat-o și ceilalți colegi…
G4Media: Ați fost jumătate din Guvern împreună cu președintele.
Lucian Bode: Am fost patru miniștri. (…) Ceea ce face familia Schmidt acolo nu am văzut prezentat în spațiul public: sute de copii proveniți din familii fără posibilități beneficiază de masă, de casă, de afterschool. Acest lucru a fost pentru mine determinant în a participa și a-i felicita
G4Media: Lista numelor de mărci pe care le-ați enumerat: Volvo, jaguar, BMW, mercedes, Alfa Romeo, toate mărci de lux. Auzim toată ziua de la Guvern cum veți lua măsuri pentru a face economii, creșterile de prețuri, inflația. Nu v-a atras atenția o licitație organizată de IGPR , aflat în subordinea dvs. la care se califică doar mărci de lux și la care participă un singur dealer?
Lucian Bode: Când spunem mărci de lux ne gândim și la prețuri de câteva zeci de mii de euro. Vă pot pune la dispoziție valorile la care au fost achiziționate mașinile autohtone, și Ford de exemplu și veți vedea prețurile.
Am văzut o dezinformare și legat de prețuri: de ce în Polonia s-au luat același tip de autospeciale la un preț mai mic? Pentru că prețurile din Polonia erau din 2019.
Ce am făcut noi, văzând că la prețul de 26.000 plus TVA nu particoăă niciun ofertant, analizând evoluția prețurilor la materiale etc., am ajuns la concluzia că valoarea poate fi ridicată la 32.000 euro plus TVA. Atât a fost rolul MAI pe finanțare. Până la urmă, acest acord-cadru are un contract subsecvent, are un termen pentru livrarea primelor 100 autospeciale. Contractul e ferm. În condițiile în care orice instituții sunt interesate vor avea acces la documente. Acest contract poate fi oprit, dar nu la intervenția MAI. Va fi a altor instituții.
G4Media: Ați spus că proiectul cu documentații tehnice nu conținea toate specificațiile din caietul de sarcini, iar caietul de sarcini a fost făcut doar de IGPR.
Lucian Bode: Iar acest contract nu ar fi putut fi încheiat fără finanțarea pe care domnul Drulă a semnat-o și care avea anexă caietul tehnic. Există diferențe față de caietul de sarcini, pe care vi le-am prezentat, nu semnificative.
G4Media: Documentația a fost întocmită atunci de IGPR pentru proiectul tehnic și apoi transpusă tot de IGPR în caietul de sarcini, cu modificări.
Lucian Bode: În baza proiectului tehnic, a contractului de finanțare, a fost întocmit caietul de sarcini, iar în momentul în care procedura va merge până la decontare, Ministerul Transporturilor, care este autoritatea contractantă, cei care au semnat contractul asigurând finanțarea, are obligația să verifice dacă specificațiile din caietul de sarcini sunt în concordanță cu ceea ce au semnat ei în urmă cu un an de zile.
G4Media: Deci acest specificații sunt realizate cap-coadă, începând cu 2021, de IGPR, iar la un moment dat anul trecut Ministerul Transporturilor a asumat, prin contractul la care era anexat, aceste specificații parțiale.
Lucian Bode: 95% probabil.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii