Bogdan Enescu, primul profesor olimpic internațional la matematică cu elevi medaliați la Olimpiada Internațională de Matematică: O societate bazată pe pile nu funcționează în momente de criză / La clasă nu mai fac ca pe vremuri, să le predau absolut tot. Ca să câștig timp în a face exerciții, îi responsabilizez și pe ei
Are sute de ore de predat matematică online pentru elevii de liceu cărora le este profesor. Dincolo de orele de la școală, folosește de ani de zile aplicații și soluții digitale în pregătirea pasionaților de matematică, fie că sunt din lotul național olimpic sau de la școala de vară din SUA la care participă. Cum predă la clasă, concret, profesorul Bogdan Enescu și ce soluții pentru testarea online a elevilor ia în calcul, dacă va trebui să facă din nou față sistemului exclusiv online? Primul profesor din România triplu medaliat al Olimpiadei Internaționale de Matematică (în 1978 cu medalie de aur) ai cărui elevi de liceu au obținut la rândul lor medalii la IMO a vorbit pe larg pentru Edupedu.ro despre experiența predării online, dar și despre modificările societale pe care le resimte la clasă în lucrul cu copiii.
Bogdan Enescu este profesor de matematică la Colegiul Național “Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Buzău și creator de probleme pentru diverse competiții, inclusiv pentru Olimpiada Internațională de Matematică și pentru Balcaniada de Matematică.
El însuși participant la IMO ca licean, Bogdan Enescu a obținut medalie de bronz în 1977, medalie de aur în 1978 și bronz în 1979. A absolvit Facultatea de Matematică a Universității din București, participă la pregătirea lotului național de matematică și a susținut în dese rânduri cursuri pentru elevii pasionați de matematică din SUA.
Bogdan Enescu: Noi am început cursurile în sistem hibrid cu clasele a IX-a, a X-a și a XI-a. Sistem care funcționează, deși mai sunt mici întreruperi din când în când. Jumătate din clasă este fizic la școală, iar jumătate urmărește orele online. Îi mai întreb și pe cei de acasă în timpul orei, pentru a-i antrena la lucrul efectiv, iar miercuri urmează să schimbe rolurile.
De vineri, însă, suntem online cu tot programul [din cauza închiderii tuturor școlilor care au organizat secții de votare, pentru alegerile locale – N.Red.]. Deci suntem ca anul trecut, când pe 10 martie 2020 am început eu predarea online. La noi s-au suspendat cursurile cu o zi înainte de restul țării, pentru că am avut un caz.
Rep: Câte ore de predat online aveți la activ, de când s-au închis școlile din cauza pandemiei?
Bogdan Enescu: Câteva sute de ore. Săptămânal aveam 8 ore de teleconferințe și alte ore de transmis-corectat teme. Dar conexiuni online în care să ne vedem aveam 8 ore săptămânal, fiecare clasă câte 2 ore. Restul erau întâlniri în drive. Eu am preferat să folosesc drive, unde fiecare elev avea folderul lui și punea tema, eu o citeam imediat și o corectam, o puneam la loc, iar elevul vedea foarte repede.
Rep: Cum v-ați organizat, în acest an școlar? Este vreo diferență în soluțiile tehnice adoptate și în cele pedagogice, de organizare a orei, față de cele pe care le-ați folosit la finalul anului trecut școlar?
Bogdan Enescu: Tehnic, diferențele nu sunt mari, folosesc cam aceleași programe. Am experimentat și Google Classroom, însă acum de exemplu prefer să folosesc Zoom. Calitatea este puțin mai bună, altfel facilitățile sunt similare. Pot folosi tabla virtuală, pot să fac prezentări.
Eu folosesc Zoom pe Chromebook, care are sistem de operare Chrome OS. Ca tablă virtuală, folosesc Google Canvas, dar mai sunt și alte programe foarte utile pentru ca și elevii să poată scrie la rândul lor online: am încercat mai multe variante, dar nu toți au posibilitatea tehnică să scrie pe tabla virtuală, cam o treime dintre elevi pot scrie și ei pe tablă.
Când intru pe Zoom de pe Chromebook, le indic elevilor un link unde este deschisă o tablă la care am acces atât eu, cât și ei. Putem scrie împreună. Dar pentru asta ei trebuie să aibă laptop cu touchscreen sau tabletă. Pe telefon este mai greu.
După oră, ei își fac temele și scanează pagina pe care scriu. I-am învățat ce programe să folosească pentru a scana bine, cum să ‘lipească’ online mai multe pagini pentru ca tema să fie în ordinea rezolvărilor și lucrurile merg relativ bine. Își scanează tema, își pun pe drive-ul din cloud și eu intru și fac corecturi. Deci nu le trimitem pe mail, pentru că e mai greoi.
Acum, sunt în situația în care și eu, și soția, profesoară de fizică, avem ore de acasă. În momentele în care orele de predare ni se suprapun, merg într-o cameră unde am o tablă pe care scriu fizic, în fața unui webcam prin care elevii participă la oră.
Atunci când folosesc tabla virtuală, tot ceea ce pun pe tablă pot pune în folder, ca elevii să recitească oricând vor. Atunci când scriu fizic la tablă, nu pot să fac și poze. Atunci când folosesc tabla virtuală pot să stau doar în fața calculatorului și să am acces rapid la alte programe pe care le folosesc în predare, dar când stau la tabla fizică este mai complicat să revin și să mă loghez.
În ceea ce privește conținutul orelor,am decis să folosesc puțin mai mult manualul. O parte din sarcinile elevilor o reprezintă acum citirea unei părți din lecție și apoi le explic ce nu au înțeles. Nu mai fac ca pe vremuri, să le predau absolut tot.
Rep: De ce?
Bogdan Enescu: Ca să câștig timp în a face exerciții, în a le explica și să îi responsabilizez și pe ei. Le spun: data viitoare vorbim despre următorul subiect, el este prezentat în manual la pagina X; am să vă prezint pe scurt tema și voi o să puneți întrebări din ce nu ați înțeles. Sigur că sunt lecții unde nu pot face asta, dar sunt și lecții unde manualul este foarte util.
Rep: Cum realizați testarea, examinarea? Cum îi testați pe copii, având în vedere că securizarea online e dificilă?
Bogdan Enescu: Dacă se va întâmpla să trecem exclusiv la școala online, am niște variante. Dacă rămân cursurile ca acum, în sistem hibrid, atunci o să fie testări obișnuite și voi da teza în 2 ture. Dacă vom trece exclusiv online, o să folosesc Google Forms din ecosistemul Google. Se pot face teste grilă la care să ai mai multe variante, în funcție de o alegere aleatorie. Deci să nu primească elevii același subiect sau răspunsurile să nu fie în aceeași ordine. Doar că durează foarte mult conceperea unui astfel de test.
Dar rămâne un subiect de studiat. Dacă trecem la online complet, o să analizez foarte serios opțiunile.
Sistemul hibrid este abia la început, trebuie să mai treacă timp ca să ne obișnuim. Se întâmplă ca un elev să facă un Print Screen și să îl lase pe ecran, ca și cum el ar fi prezent la ore. Imaginația copiilor este bogată. Vreau să văd ce se întâmplă în următoarele 2 săptămâni.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii