G4Media.ro

BREAKING Curtea Constituțională a decis că legea bugetului este constituțională / Legea…

BREAKING Curtea Constituțională a decis că legea bugetului este constituțională / Legea privind plafoanele bugetare a fost respinsă

Curtea Constituțională a respins miercuri, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate ridicată de președintele Klaus Iohannis împotriva legii bugetului. În schimb, CCR a admis obiecția șefului statului privind legea plafoanelor bugetare, au declarat surse din cadrul curții pentru G4Media.ro.

Decizia de constituționalitatea privind legea bugetului a fost luată cu 6 voturi ”pentru” respingerea sesizării președintelui și 3 voturi ”împotrivă” (Livia Stanciu, Ștefan Minea și Daniel Morar), au mai explicat sursele citate.

În ceea ce privește legea privind plafoanele bugetare, aceasta a fost declarată neconstituțională în unanimitate.

Președintele Klaus Iohannis a anunțat pe 22 februarie, într-o declarație de presă la Palatul Cotroceni, că va trimise bugetul pe 2019 la Curtea Constituțională, șeful statului explicând că acesta nu se respectă obligații asumate față de UE, încalcă unele drepturi fundamentale, a fost ignorat rolul Consiliului Fiscal și se aduce atingere principiului descentralizării si subsidiarității (detalii aici).

Președintele a invocat cinci motive de neconstituționalitate a legii bugetului pe 2019 în sesizarea transmisă vineri CCR.

Potrivit documentului, șeful statului a identificat trei motive extrinseci de neconstituționalitate: 1. ignorarea opiniei Consiliului Fiscal și încălcarea principiilor și reglementărilor privind responsabilitatea fiscal-bugetară; 2. nerespectarea MTO (obiectivul bugetar pe termen mediu) și diferențele prea mari dintre prognoza de creștere economică realizată de Comisia Europeană și cea realizată de Guvern.

De asemenea, președintele a invocat și două motive intrinseci (pe fond) de neconstituționalitate: 1. transferul cheltuielilor sociale în sarcina autorităților locale și 2. autorizarea Ministerului Dezvoltării să jongleze cu banii între diverse capitole bugetare.

Motivele extrinseci

Președintele Klaus Iohannis acuză majoritatea PSD-ALDE de încălcarea rolului și atribuțiilor Consiliului fiscal, în primul rând prin faptul că a ignorat opinia inițială a acestei instituții referitoare la proiectul de buget și, în al doilea rând, pentru că nu a solicitat un al doilea aviz după modificările aduse în Parlament legii bugetului.

De asemenea, Iohannis acuză și încălcarea principiilor și reglementărilor privind responsabilitatea fiscal-bugetară prin faptul că Guvernul și-a dat derogare (prin OUG 114) de la obligația de a prezenta cu corectitudine informațiile din strategia fiscal-bugetară, precum și de la conformitatea acestei strategii cu Legea responsabilității fiscal-bugetare, țintele sau limitele pentru regulile fiscale și respectarea principiilor responsabilității fiscale.

”Scopul unei astfel de reglementări este tocmai cel de a asigura o strategie fiscal-bugetară bazată pe date reale, care să reflecte situația economică a țării și care să respecte legislația în vigoare, în special Legea responsabilității fiscal-bugetare”, arată Iohannis în sesizarea către CCR.

Șeful statului reclamă și ”încălcarea flagrantă” a obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO), cu alte cuvinte obligativitatea României de a se încadra într-un deficit structural de cel mult 1% din produsul intern brut. Klaus Iohannis amintește că deficitul structural al României a atins 3,4% din PIB în anul 2017 și recomandările repetate adresate României de către Consiliul Uniunii Europene de a corecta abaterile.

O altă obiecție ridicată de președinte sunt diferențele semnificative referitoare la situația macroeconomică dintre previziunile Comisiei Europene și cele ale Guvenrului României. Potrivit previziunileor economice, publicate pe 7 februarie de Comisia Europeană, economia României va crește în 2019 cu 3,8%, cu o inflație de 3,3%, în vreme ce Ministerul Finanțelor susținea că țara noastră va avea o creștere de 5,5% și o inflație de 2,8% (detalii aici).

Motivele intrinseci

Președintele Klaus Iohannis reclamă, la capitolul motive intrinseci de constituționalitate, transferul cheltuielilor sociale în sarcina autorităților locale.

”Stabilirea obligației autorităților administrației publice locale de a suporta din veniturile proprii cheltuielile privind sistemul de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap la nivelul județelor și sectoarelor municipiului București, precum și finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiile lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor și sectoarelor municipiului București și, în completare, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, fără alocarea resurselor aferente unui astfel de transfer de competență administrativă încalcă principiul descentralizării, așa cum acesta este definit în legea sa cadru”, arată președintele în sesizarea transmisă CCR.

Nu în ultimul rând, un alt motiv de neconstituționalitate a legii bugetului semnalat de șeful statului este posibilitatea Ministerului Dezvoltării de a jongla cu banii între diverse capitole bugetare, ceea ce, subliniază Iohannis, încalcă principiile, cadrul general și procedurile privind formarea, administrarea, angajarea și utilizarea fondurilor publice.

Prevederea, explică președintele, ” este una contrară art. 461alin (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice. În aceste condiții, articolul în discuție încalcă dispozițiile art. 1 alin. (5) din Constituție”.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

11 comentarii

  1. Aștept atât motivarea CCR cât și opiniile contrare acesteia.

  2. KI trebuia sa invonce doar nereapectarea Legii responsabilității fiscal-bugetare.
    Guvernul trimite cu buna stiinta date incorecte/false in Parlament

  3. Da oare nu era clar ce o sa se intample la CCR ? De ce s a impotrivit presedintele sa primeasca locatii marite copiii ? Se platesc cumva retroactiv de la data intrarii in vigoare a ordonantei ? Bine ca isi aproba numai lor pensii speciale salarii babane iar cand vine randul prostimii nu se poate.

  4. CCR-ul legalizează Bugetul Fantastic în care nimic nu are legătură cu realitatea !

    Să vedeți de aici încolo alocări de fonduri inexistente și investiții din pix !!

  5. G4 Media: CCR nu declara legea ca fiind constitutionala!!! CCR respinge sesizarea de neconstitutionalitate si atat! Faptul ca sesizarea nu se confirma nu inseamna ca legea este constitutionala sau ca nu exista nici o alta problema de constitutionalitate. Nu mai perpetuati si voi confuzia asta!

  6. Judecatorii „imbujorati” din CCR nu aveau cum vota impotriva celor care i-au facut „oameni”, in vreme ce alti trei, mai „palizi” la fata au gasit ca motivele de neconstitutionalitate extrinseci ale Legii Bugetului, macar ele sunt neconstitutionale !

    PS. In cazuri mai putin importante pt PSD-ALDE CCR a hotarat politic, cum ar fi putut hotari altfel decat politic acum ? :))

    • sunt Imbujorati din cauza URSS dar ei sunt reci si intunecati peste tot ! mai ales la kiselffzece !
      n ar trebui sa ducem lumina si caldura acolo ?

    • Un domn
      Bună idee ! Ajut și eu cu ce pot !

  7. Mai rau decat in curtea scolii!

  8. de ce politicul a aordat superimunitate celor de la ccr ?

  9. Iohannis stie?