
BREAKING Curtea de Conturi, audit la operatorii de jocuri noroc on-line: Diferențe de taxe de autorizare de peste 3 miliarde de lei / Oficiul Jocurilor de Noroc, acuzat că nu a asigurat o minimă verificare a activităților / Superbet a cerut încetarea valabilității licenței, motivând că nu poate asigura un sediu permanent în România
Curtea de Conturi afirmă că bugetul de stat ar putea să fi fost prejudiciat cu sume importante, după ce un audit la operatorii de jocuri de noroc on-line a constatat potențiale diferențe de taxe de autorizare de peste 3 miliarde de lei în perioada 2019 – 2023.
Instituția de control a precizat că analizează posibilitatea sesizării organelor de urmărire penală, având în vedere aspectele constatate în legătură cu realizarea defectuoasă a activităţii de monitorizare a jocurilor de noroc la distanţă.
UPDATE Superbet a cerut încetarea valabilității licenței, motivând că nu poate asigura un sediu permanent în România
Raportul citează cazul unei firme (Superbet, n.r.) care a cerut încetarea valabilității licenței, motivând că nu poate asigura un sediu permanent în România, deși a avut încasări de peste 9 mld de lei dintr-un total al pieței de aproape 21 de miliarde de lei.
“Menționăm cazul celor 8 operatori de jocuri de noroc la distanță a căror licență de operare a încetat sau a fost revocată în anul 2024, dintre care un număr de 5 operatori au solicitat încetarea voluntară întrucât nu au dorit să îndeplinească obligația de înființare a unui sediu permanent în România, iar la solicitarea ONJN de comunicare a parametrilor de acces la servere aceștia nu au transmis informațiile solicitate”.
Raportul citează ca exemplu, fără a preciza numele, cazul unei firme care a avut “încasări de 9.221.701.741 lei dintr-un total al pieței on-line de 20.756.683.226 lei, și care a solicitat voluntar încetarea valabilității licenței din data de 01.04.2024 pe motiv că nu poate asigura un sediu permanent în România”. Accesul ONJN la serverele acestui operator care a funcționat până la 01.04.2024 este practic imposibil de realizat în prezent, neexistând nici o posibilitate reală de verificare ulterioară a datelor aferente perioadei de până la data încetării valabilității licenței, serverele nefiind situate pe teritoriul României, precizează raportul, înainte de a adăuga: “Însă platforma și domeniul www.XXXXXX.ro sunt utilizate și operate în prezent de un alt operator economic (XXX) ce deține licență de organizare jocuri de noroc la distanta și autorizare de exploatare a jocurilor de noroc pentru activitatea de jocuri de noroc la distanță, iar datele de pe serverele acestui operator sunt aferente perioadei 01.04.2024 prezent”.
Potrivit unor surse care au preferat anonimatul, este vorba de firma Superbet.
În urma unui audit, Curtea de Conturi afirmă că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) “nu a analizat niciodată indicatorii activității desfășurate de organizatorii de jocuri de noroc la distanță (online), comunicați prin Declarațiile lunare depuse de aceștia, comparativ cu datele existente în terminalele ce ar fi trebuit puse la dispoziția ONJN de organizatorii de jocuri de noroc”.
Potrivit acestui audit, riscurile care ar fi trebuit analizate de ONJN sunt generate în principal de faptul că marea majoritate a operatorilor de jocuri on-line sunt înregistrați în Malta, care impune, începând din luna aprilie 2021, un nivel minim al RTP (Return to player) de 85%, în scădere de la 92% în perioada anterioară, iar organizatorii de jocuri de noroc la distanță pot ajusta procentul premiilor acordate jucătorilor prin setarea la diferite niveluri a RTP a jocurilor puse la dispoziția jucătorilor.
“Potrivit raportului de audit, riscul fiscal neinvestigat/neanalizat de ONJN se poate materializa printr-o diferență de taxă lunară de autorizare ce poate rezulta în situația în care venitul/câștigul real al organizatorului de jocuri de noroc (GGR) nu este de 4% din totalul mizelor jucate, cât rezultă din declarațiile lunare depuse (GGR 4%=100%-RTP 96%), ci unul mai mare, de peste 8% din totalul mizelor jucate (adică de aproximativ două ori mai mare).
Riscul de setare de către organizatori a unor valori diferite a RTP la jocurile online, în fapt mai mici decât cele declarate și calculate pe baza indicatorilor din Declarațiile lunare depuse de organizatorii de jocuri de noroc la distanță poate determina:
- – o potențială diferență de taxă de autorizare nedeclarată de până la 1,8 miliarde lei în anul 2023;
- – o potențială diferență de taxă de autorizare nedeclarată de până la 1,2 miliarde lei în anul 2022;
- – o potențială diferență de taxă de autorizare nedeclarată de până la 0,1-0,6 miliarde lei, anual, în perioada 2019-2021”, se arată într-un comunicat al Curții de Conturi.
Potrivit sursei citate, în România, “jocurile de noroc la distanță (on-line) s-au desfășurat fără monitorizarea, supravegherea și controlul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Auditul Curții de Conturi la ONJN a constatat diferențe de taxe de autorizare de zeci de milioane de lei, sume care nu au fost declarate și achitate la bugetul statului”.
Curtea de Conturi acuză ONJN că, de la înființarea sa și până în prezent, “nu a monitorizat și nu a controlat niciodată activitatea organizatorilor de jocuri de noroc la distanță (on-line) și nu și-a îndeplinit atribuțiile legale precum analiza datelor stocate de organizatorii de jocuri sau verificarea exactității raportărilor periodice ale acestora”.
Curtea a efectuat o misiune de audit, anul trecut, la ONJN care a vizat intervalul 2019-2023 pentru activitățile de autorizare și monitorizare a jocurilor de noroc la distanță. În urma acestui audit, Curtea de Conturi analizează posibilitatea sesizării organelor de urmărire penală.
Conform raportului de audit, ONJN a permis licențierea operatorilor de jocuri de noroc la distanță și, ulterior, desfășurarea activității acestora, fără îndeplinirea condiției legale de a furniza Oficiului câte un terminal (sistem electronic alcătuit din sistemul hardware și/sau sistemul software) cu acces securizat, situat la ONJN, care să permită acces neîntrerupt, securizat, de la distanță, la serverul în oglindă și la serverul de siguranță, situat pe teritoriul României, inclusiv la baza de date de pe serverul central pentru a pune la dispoziție informațiile cu privire la jocurile și participanții care intră sub incidența prevederilor legale privind jocurile de noroc.
Din analiza efectuată de Curtea de Conturi asupra Declarațiilor lunare din perioada 2019-2023, depuse de organizatorii de jocuri de noroc la distanță la ONJN, s-a constatat faptul că reprezentanții Oficiului, cu atribuții în monitorizarea nivelului taxelor de autorizare, nu ar fi asigurat o minimă verificare a declarațiilor formulate de organizatorii de jocuri, potrivit sursei citate.
“Astfel, din aplicarea procentului legal al taxei de autorizare asupra veniturilor declarate de organizatorii de jocuri de noroc la distanță și compararea rezultatului obținut cu taxele de autorizare declarate lunar, Curtea de Conturi a constatat diferențe de taxă de autorizare care nu au fost declarate și achitate la bugetul statului (venituri suplimentare) în sumă totală de 78.863.222 lei (66.266.989 lei aferentă anul 2022 și de 12.596.233 lei aferentă anului 2023), la care se adaugă accesorii calculate până la data de 20 decembrie 2024 în sumă totală de 37.182.427 lei (dobânzi de întârziere în sumă de 7.436.485 lei și penalitate de nedeclarare în sumă totală de 29.745.942 lei) în baza prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în comunicatul CC.
Pe lângă abaterile constatate în ceea ce privește activitatea de monitorizare a jocurilor de noroc de la distanță, în cadrul auditului au fost identificate neconformități și pentru alte activități din competența ONJN, ca de exemplu:
în perioada 2014-2023 nu au fost efectuate acțiuni de control la operatorii economici care desfășoară activități de jocuri de noroc la distanță în ceea ce privește verificarea privind evidențierea, declararea și virarea la buget a taxelor specifice jocurilor de noroc la distanță, precum și privind cuantumul garanției în vederea acoperirii riscului de neplată a obligațiilor față de bugetul consolidat al statului.
în anul 2023, activitatea de supraveghere și control a ONJN s-a desfășurat fără a avea la bază un plan anual de control aprobat.
activitatea Serviciului Promovare Joc Responsabil, structura cu atribuții specifice din cadrul ONJN, se limitează doar la colectarea veniturilor proprii fără a fi inițiate și derulate activități și programe conform scopului pentru care a fost înființată această activitate: prevenirea dependenței de jocuri de noroc, protecția minorilor sau a altor grupuri vulnerabile.
Ce recomandări a transmis Curtea de Conturi ONJN:
- măsuri concrete pentru actualizarea procedurilor operaționale ce vizează activitatea de autorizare a jocurilor de noroc;
- intrarea în legalitate a activității ONJN în privința asigurării accesului neîntrerupt, securizat, de la distanță, la serverele situate pe teritoriul României, inclusiv la bazele de date de pe serverele centrale ale organizatorilor respectivi;
- măsuri operative care să conducă la inițierea și finalizarea în regim de urgență a unor misiuni de control la operatorii de jocuri de noroc la distanță care să vizeze perioada de prescripție a obligațiilor fiscale asupra cărora ONJN are competență legală, astfel încât să fie avute în vedere cel puțin riscurile prezentate în raportul de audit, respectiv aspectele ce vizează diferențele de taxă de autorizare care nu au fost declarate și achitate la bugetul statului;
- analizarea cauzelor care au determinat neîndeplinirea atribuțiilor de monitorizare și dispunerea de măsuri operative care să conducă la înlăturarea acestor cauze;
- măsuri pentru revizuirea procedurilor operaționale aferente activității de supraveghere și control.
Raportul de audit de conformitate privind activitatea de autorizare, monitorizare și controlul jocurilor de noroc desfășurată de Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc poate fi accesat pe site-ul instituției: https://www.curteadeconturi.ro/rapoarte-audit/rapoarte-conformitate/raport-audit-de-conformitate-nr-83776-11-12-2024-oficiul-national-pentru-jocuri-de-noroc.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.