G4Media.ro

BREAKING Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență privind modificarea Codului Penal…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

BREAKING Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență privind modificarea Codului Penal pentru a-l pune în acord cu decizia CCR și pentru a evita ca numeroși inculpați să scape prin prescrierea faptelor

Guvernul a adoptat, luni,, o Ordonanță de Urgență privind modificarea Codului Penal pentru a-l pune în acord cu decizia CCR și pentru a evita ca numeroși inculpați să scape prin prescrierea faptelor. ”O întârziere ar fi avut efect devastator asupra multor anchete”, a declarat ministrul justiției, Cătălin Predoiu la finalul ședinței de guvern.

”Era important ca această intervenție să se facă  până la publicarea deciziei CCR în monitorul oficial, care ar fi dus la compromiterea multor anchete. În ce privește referendumul, amintesc că a vizat trei chestiuni, materia infracțiunilor, a pedepselor și organizării judiciare. Nu abrogăm infracțiuni, nu mărim pedepse și nu scădem pedepse, nu intervenim în organizarea judiciară. Trebuie ținut cont de spiritul referendumului, această OUG  nu intră în coliziune cu efectele referendumului, cu spiritul referendumului. Se aliniază perfect acelui spirit și voinței cetățeanului care a votat pentru referendum”, a mai spus Predoiu.

Cea de a doua întrebare la referendumul pe justiție din mai 2018 a fost: „Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?”.  81,1% au răspuns DA, 13,5% au fost NU, iar 5,3 % nu au fost valide.

Curtea Constituțională a declarat, joi, neconstituțional un articol din Codul Penal care permite procurorilor să întrerupă cursul prescripției prin administrarea de noi probe. CCR a declarat neconstituțional a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art.155 alin.(1) din Codul penal. Potrivit acestui articol, ”cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză”.

Ulterior, Curtea Constituțională a revenit cu precizări într-un comunicat dat publicității vineri, după decizia care ar putea scăpa mai mulți inculpați și lasă Guvernului și Parlamentului timp să intervină înainte de a publica decizia în Monitorul Oficial.

Prin modificarea Codului Penal în acord cu decizia CCR, Guvernul a evitat vidul legislativ. Dacă decizia CCR ar fi fost publicată în Monitorul Oficial înainte de modificarea Codului penal s-ar fi aplicat legea mai favorabilă iar numeroase dosare penale riscau să se închidă prin prescrierea faptelor.

Potrivit unor surse judiciare, pe lista potențialilor beneficiari ai deciziei CCR s-au  numărat Elena Udrea, Tudor Pendiuc (fostul primar al Piteștiului), Lucian Duță (fostul șef CNSAS), Sorin Blejnar (fostul șef al ANAF).

Potrivit surselor G4Media.ro, dosarele cu impact mediatic aflat pe rolul marilor instanțe erau  amenințate, după decizia CCR, de o soluție de încetare a procesului penal pe motivul împlinirii termenului de prescripție generala, cum este cazul Hidroelectrica, în care sunt judecate Elena Udrea și Ioana Băsescu.

Fostul ministru al justiției, Stelian Ion, a declarat luni că nu ordonanța de urgență este soluția, cu modificarea Codului Penal prin proiect de lege.

„Ar fi foarte grav, pentru că nu se face decât să se vulnerabilizeze proiectul. Dacă se adoptă o modificare, o punere în acord a acelui articol 155 din Codul penal cu Constituţia prin ordonanţă de urgenţă este un risc foarte mare ca acea ordonanţă să fie declarată neconstituţională”, a explicat deputatul USR, înainte de adoptarea OUG de către Guvern.

Redăm mai jos expunerea de motive a OUG-ului care modifică Codul Penal:

Proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea Legii nr. 286/2009 privind Codul Penal:

”Având în vedere că, prin Decizia nr. 297/2018, Curtea Constituțională a constatat neconstituționalitatea soluției legislative care prevede întreruperea cursului termenului prescripției răspunderii penale prin îndeplinirea „oricărui act de procedură în cauză” din cuprinsul dispozițiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal, întrucât aceasta este neclară,
incoerentă și lipsită de previzibilitate, de natură a crea persoanei care are calitatea de suspect sau de inculpat o situație juridică incertă referitoare la condițiile tragerii sale la răspundere penală pentru faptele săvârșite, luând în considerare și faptul că, prin decizia din data de 26 mai 2022, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal și a declarat neconstituțional textul rămas în vigoare ca urmare a Deciziei nr. 297/2018, ținând cont de faptul că, de la data publicării motivării deciziei din 26 mai 2022 în Monitoru Oficial al României poate fi pusă în discuție instituția întreruperii prescripției răspunderii
penale, discuție care ar fi de natură să aibă implicații asupra unui număr mare de dosare și care ar putea determina aplicarea în mod neunitar a instituției întreruperii prescripției răspunderii penale ca urmare a suspendării dispozițiilor art. 155 alin. (1) din Codul penal, toate acestea având un impact semnificativ în planul bunei desfășurări a activităților judiciare cu respectarea tuturor garanțiilor procedurale, a drepturilor și libertăților fundamentale, reamintind faptul că pentru desfășurarea în bune condiții a proceselor penale și tragerea la răspundere penală a persoanelor care au săvârșit infracțiuni, coordonate ale statului de drept, este nevoie de un cadru legal clar și previzibil inclusiv în ceea ce privește prescripția răspunderii penale, luând în considerare și faptul că prescripția răspunderii penale este o instituție de ordine publică și cu o aplicare în cazul marii majorității a infracțiunilor, în condițiile în care foarte
puține infracțiuni sunt imprescriptibile, având în vedere faptul că statul trebuie să asigure un just echilibru între, pe de o parte, protecția persoanelor vătămate care au suferit vătămări prin săvârșirea de fapte prevăzute de legea penală, pe de-o parte, și protecția drepturile și libertăților persoanelor care încalcă legea prin comiterea de fapte prevăzute de legea penală, pe de altă parte, observând că se impune de urgență reglementarea unor condiții clare în care să se poată dispune întreruperea prescripției răspunderii penale, reglementare care să asigure și în continuare
desfășurarea într-un cadru normativ accesibil și previzibil a activității organelor judiciare în cadrul procesului penal, evitându-se astfel o lacună legislativă, ținând cont de împrejurarea că activitatea de înfăptuire a actului de justiție care să beneficieze de încrederea justițiabililor în protecția valorilor sociale de către stat ar fi în mod serios afectată în absența unor dispoziții clare și exprese care să asigure un cadru legal complet în ceea ce privește condițiile de tragere la răspundere penală a persoanelor care încalcă legea, apreciind că toate acestea constituie o situație extraordinară și obiectivă în sensul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, iar o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă nu ar fi de natură să înlăture de
îndată consecințele negative care s-ar produce în absența unei reglementări privind întreruperea prescripției răspunderii penale, ceea ce ar afecta interesul public general de prevenire și combatere a săvârșirii infracțiunilor și de înfăptuire a justiției penale în condiții de legalitate, cu celeritate, de o manieră eficientă și cu respectarea tuturor garanțiilor constituționale, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Articol unic.

Alineatul (1) al articolului 155 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările și completările ulterioare,
se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Cursul termenului prescripției răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act
de procedură în cauză care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

39 comentarii

  1. facem pariu ca ordonanta pica la CCR?
    pe argumentul referendum fara oug pe justitie.
    guvernul se face ca lucreaza, ca la asumarea raspunderii acum 2 ani si toata treaba pica.
    apoi vine iohannis, maciuca & ciolacu ca ei au incercat sa regleze lucrurile dar trebuie sa respectam deciziile curtii constitutionale.
    singura solutie era prin parlament, dar coalitia solida psd-pnl-udmr a tras de timp un an de zile.

    • Asa cred si eu ca e de fapt un cal trioan !

    • Una e referendumul, una e modificarea constituției….avem constituția modificată? Nu …deocamdată e în vigoare OUG…. iar a rămas Stelica de papagal…la fel ca SIIJ, e deja desființată

    • Esti si tu un parerolog care vorbeste fara sa cunoasca. E o mutare buna. Parlamentul poate aduce modificari. Atat cat se va publica in MOf, pa prescriptie implinita.

    • Sper sa ne aducem qminte aceasta discutie cand va bubui acest cal trioan !

    • ESTE NECONSTITUTIONAL CE AU FACUT. S-AU GRABIT !!

    • DE CE ESTE vicol IN PARLAMENT ? NU CUMVA CA SA SE ASIGURE CA EXISTA ELEMENTE DE NECONSTITUTIONALITATE IN LEGILE CU IMPACT ASUPRA PROCESELOR INFRACTORILOR DE PARTID ?

    • @Corect: in ce sens e o mutare buna?

      Stii cu ce se ocupa Guvernul si cu ce se ocupa Parlamentul? Stii care e rolul OUG-urilor si in ce situatii se emit? Pari parerolog din auzite a ce s-a televizat la radio, daca nu te superi.

  2. Parca nu mai era voie cu ordonanre in justitie? Pretextul perfect sa tranteasca modificarile? Toti s-au dat de ceasul mtii sa iasa bine, dar ups, csf! Cativa ani n-a fost suficient sa rezolve problema.

    • cat timp referendumul nu a fost intarit prin transpunere in constitutie….CCR o sa dea din buze.
      Nu vor putea comenta nimic caci si 300 de parlamentari a fost validat de referendum si CCR nu a mai obligat ca parlamentul sa ramana cu 300 din 450 cati sunt acum.
      ar insemna ca tot ce s-a votat de la referendumul din 2009 incoace este neconstitutional caci au fost mai mult de 300 parlamentari care au legiferat.

    • @tarabostes: CCR nu poate obliga la implementarea referendumului. Rezultatul lui este imperativ, dar nu exista sanctiuni (dizolvarea parlamentului) in caz de netranspunere, pentru ca … parintele incestuos al Constitutiei, alde Iorgovan

      Ce nu pot face aprlamentarii este sa modifice sau sa dea o lege care sa contravina rezultatului referendumului. Dar ei nu fac asta – o sa ramanem veci-pururi cu legea privind alegerea parlamentarilor nemodificata. Cat n-o modifica, pot opera cu ea asa … pana ajung toti langa Iorgovan.

      Bine, acum daca o intrebi si pe Anca Dragu de subiect … o sa ai surprize ce a putut sa declare. 🤦

  3. Daca OUG in domeniul penal este mai nefavorabila nu se poate aplica infractiunilor realizate inainte de intrarea ei in vigoare. Insa probabil se va pune accent ca este mai favorabila, deoarece considera numai anumite acte (acte care puteau intrerupe prescriptia speciala) din norma anterioara care era prea cuprinzatoare si neclara. Oricum ai da o, situatia probabil va reprezenta circumstanta atenuanta pentru inculpati care au depasit termenele de prescriptie generala cu infractiunile lor, deoarece raspunderea penala este „supusa indoielii” insasi prin lege (la limita) din cauza pasivitatii statului, parte in procese. Totusi, nu se poate sa nu recunoastem o competitie … se adopta proiectul de lege al USR (probabil era mai corect) sau OUG ul coalitiei care ar putea fi contestat. Desi urgenta e un argument puternic.

    • @Cris – Pai inainte de intrarea in vigoare a OUG de acum era cea veche, legea cea noua, respinsa la CCR (cea pentru care a pus in acord cu decizia CCR) nu este in vigoare.

  4. Și acum mafioții atacă OUG la CCR, că nu e lege organică și scapă. Am mai văzut filmul ăsta, se termină cu emigrări masive.

  5. A ramas USR fara cascaval propagandistic!

  6. ESTE DE NEINTELES DE CE ACEASTA TEVATURA.
    PENTRU CE SE „OBOSESC” SA DEA IMPRESIA CA OBIECTIVUL LOR NU ESTE SCAPAREA INFRACTORILOR DE PARTID ?
    SIGUR ESTE UN TERTIP LA MIJLOC.

  7. Din categoria „Mircea fa-te ca lucrezi!” – uite OUG – pica OUG – scapa infractorii – cresc pensiile speciale – nimeni nu raspunde pentru nimic. Parca ii si vad cum dau toti din umeri, pentru ca mai apoi sa rada cum au scapat de munca. Ce bine e sa fii infractor in statul bananier! Am ajuns Mexic! Brazilia!

  8. ai venit de la sapa, este? sau esti doar un biet postac platit de rusia …. peste tot e vorba de CCR si tu o dai cu CSM

  9. In privinta lui Stelian Ion, in loc de zicerea lui de azi prin presa, asteptam o luare de pozitie in Parlament chiar a doua zi de la hotararea CCR-ului si actiuni imediate de punere in acord cu Constitutia! Chestia asta cu „nici usturoi n-am mancat nici gura nu-mi miroase” si aratatul cu degetul spre altii, chiar ma deranjeaza la un parlamentar pe care l-am votat si sustinut, ca si cum nici in 2018 nu era in Parlament cum nu e nici azi, ca si cum n-ar fi fost ministru al justitiei cateva luni. Daca eu, in calitate de fost votant/sustinator USR (in special pentru justitie) sunt revoltata, imi inchipui ce-o fi „la gura” hAUR-istilor si USL-istilor!

    • stai, reaminteste-mi cucoana cine are majoritate in parlament … te dai tu rotunda ca esti fosta userista, mai bine recunoaste ca ti-a placut ciolanul toata viata si gata!

    • De regula, nu raspund celor obraznici: baietas, „cucoana” o fi mamitica ta de te-a educat (sau nu?). In rest…nu merita a fi comentat, esti mult prea departe de standardul meu, copile! Mai lasa fast food–ul si treci pe spanac si urzici, poate te ajuta…face bine la IQ-ul ala si la ai de-abia iesiti din adolescenta!

    • Adriana, my bad, nu mi-am dat seama ca trebuie sa ma ridic la un standard ca sa am o discutie cu o tuta care nu-si da seama ca USR a fost captiv peneleului in tot timpul aflat la guvernare.

  10. cand aceasta OUG va fii atacata si ea la CCR, predoiu / penele o sa zica ca ei au facut ce au putut, au dat OUG … dar solutia ideala era sa modifice codul penal prin lege, ca.ca.ma.sh in capu mafiotilor de la pnl / psd

    • Adriana Negureanu,esti cocoana,in continuare,la cum pui prblema.Mai aveai si tu fa sa-i zici lu’ Stelica,”Stelica garsoniera”dar vrei sa pari,ca toate „militantele”politice,neutra.Tot timpul insultati inteligenta cititorilor,incercand sa smecheriti adevarul,vreti sa luati fata ca la alba-neagra.

  11. sunt Spatiali , evident ..

  12. Mulți idioți scribălăi. Și care își freacă pălmile că ce mișto oug au dat guvernatorii. Bă looserilor, ce plm e diferit de ciuma roșie de atunci de aia de acum? Adicătălea acu poate să dea oug? Au majoritate și puteau să treacă legea prin parlament în 5 zile, cu tot cu promulgare că o sustineau toți. Așa au băgat șopârla cu oug care o să plesznească peste vreo 2 ani…fix în campanie electorală, atunci când papagalii galbeni se vor trezi în brațe cu rahatu lu perdoiu și când ciumeții vor rânji la lume zicând că min jusțiției de la peneleu și cu sefu guvernului tot de la peneleu au făcut totul că ei nu au știut nimic. Nație de postaci looseri si fara viziunea viitorului.

  13. Pentru a vedea calitatea judecătorilor de la ccr vedeți cum s a dus ala în Grecia după Oprescu!

  14. @Susufleur
    Iesim la Protest ? OUG 14 data de Catalin este mai toxica in comparatie cu OUG 13 Ciordache.

  15. Este foarte bine ca s-a intervenit legislativ,chiar era o situatie de urgenta.Mai ramane ca Parlamentul sa examineze in procedura de urgenta si sa aprobe cat mai repede posibil aceasta OUG.

  16. Este consitutionala? Daca nu e constitutionala, raspunde cineva?

  17. Si ne intrebam de ce nu extradeaza infractorii nostrii instantele din tarile UE… Simplu… la noi actiunea este fie „pompieristica”… fie „las ca merge si asa”…fie ”lasă-mă să te las” ….fie” ”lasă, mai sunt zile, doar n-au intrat toate în sac” …. fie „nu lasa pe maine ce poti face azi..lasa pe poimaine”..
    . fie sa moara si capra vecinului….. fie „forma fara fond ….hartia conteaza dar sa fiu eu acoperit…si poate promovat…si unde sa ma duc maine in vacanta….” am uitat ceva?.

  18. Încă un referendum care nu se respectă!
    Iar de Constituție nu mai putem zice nimic că CCR a făcut-o zdrențe.
    Iohannis a reușit să desființeze complet statul de drept.
    Dictatura cleptocrației a învins!

  19. Referendumul a vorbit de infractiuni,pedepse si organizare judiciara,care au aceste titulaturi si denumiri marginale in Codul Penal si legile de organizare judiciara, deci nu de toate institutille dreptului penal.Prescriptia este inscrisa in alt capitol din Codul Penal si nu are legatura cu institutiile de drept penal supuse referendumului, ceea ce inseamna ca pe aceasta materie guvernul e abilitat sa emita OUG daca situatia impune urgenta.

  20. Folosind același raționament, in contextul referendumului validat de ccr prin care poporul vrea un parlament de 300 membri, concluzionăm că și parlamentul este neconstitutional, și toate produsele acestuia ar trebui sa fie nule.

  21. Câte comentarii legile sunt făcute să scape cei cu bani și funcții, legile le fac in comisii la CSM ,CC care sa acopere fărădelegile.