G4Media.ro

BREAKING Ministerul Apărării vrea să transforme spionajul militar într-un serviciu secret cu…

Foto: MApN

BREAKING Ministerul Apărării vrea să transforme spionajul militar într-un serviciu secret cu personalitate juridică. Direcția de Informații a Armatei va putea înființa firme și va avea dreptul de a face filaje, interceptări și percheziții / MApN a retras proiectul

UPDATE: MApN a anunțat că a retras proiectul din dezbaterea publică după ce a primit observații ”în cadrul procedurii de transparenţă decizională începută”, potrivit unui comunicat.

Articol inițial: România va avea un nou serviciu de informații cu personalitate juridică, pe lângă cele deja existente. Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat un proiect de lege care vizează transformarea Direcției Generale de Informații a Armatei (DGIA, spionajul militar) într-un serviciu secret cu personalitate juridică. În prezent, serviciul secret al Armatei este o simplă direcție în Ministerul Apărării, fără personalitate juridică și fără posibilitatea de avea buget propriu. Prin proiect, DGIA ar obține o mult mai mare capacitate operațională.

Proiectul prevede că DGIA va rămâne în subordinea ministrului Apărării, dar pe lângă finanțarea de la buget va putea atrage fonduri din ”alte surse legal constituite”, ceea ce înseamnă că va putea înființa societăți comerciale la care să fie acționar, dat fiind că va avea personalitate juridică.

Proiectul de lege prevede că Direcția Generală de Informații a Armatei va putea face filaje, interceptări de comunicații și percheziții cu mandat de la judecător. În actuala lege care guvernează activitatea DGIA (Legea nr. 346/2006) nu apare explicit dreptul instituției de a derula aceste acțiuni, dar se arată că Direcția ”coordonează aplicarea măsurilor contrainformative”.

O altă noutate din proiectul de lege este că Direcția Generală de Informații a Armatei va putea angaja personal civil. Potrivit informațiilor G4Media, această prevedere are ca scop atragerea de personal civil specializat în IT, dat fiind că noua lege prevede responsabilități clare ale DGIA în domeniile securității și apărării cibernetice.

În plus, proiectul prevede că apariția a trei noi posturi de conducere: un prim-adjunct și doi adjuncți ai directorului general.

O altă noutate este și modul de demitere a directorului general al DGIA. Dacă în actuala lege era prevăzut doar faptul că directorul general e numit de ministrul Apărării, proiectul prevede că ministrul Apărării îl numește și îl și demite pe directorul spionajului militar. Ca și în actuala lege, pentru numire e nevoie de avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Proiectul inițiat de MApN instituie protecția acordată personalului DGIA și garanții că angajații acoperiți care au fost deconspirați. Acest aspect este extrem de important pentru colaboratorii DGIA din teatrele de operațiuni, care pot fi astfel extrași și protejați de instituție în cazul deconspirării.

Proiectul de lege arată că parlamentul va avea control asupra activității specifice a Direcției Generale de Informații a Apărării. Anual sau la cererea Parlamentului, ministrul apărării naționale prezintă rapoarte cu privire la activitatea Direcției Generale de Informații a Apărării.

Care este motivul reorganizării? Ministerul Apărării arată în nota de fundamentare că ”asigură o delimitare clară a atribuțiilor de cele ale Statului Major al Apărării”., Ministerul invocă ”contextul geopolitic turbulent și impredictibil”, dar și ”exigențele partenerilor euro-atlantici”.

Proiectul este asumat de ministrul Apărării, Angel Tîlvăr (PSD). Tatăl lui Tîlvăr a fost șef al Contrainformațiilor din Vrancea (o direcție a Securității, poliția secretă comunistă), înainte de decembrie 1989.

Principalele prevederi din proiect:

Art. I. – (1) Direcția Generală de Informații a Apărării este structura centrală a Ministerului Apărării Naționale, subordonată nemijlocit ministrului apărării naționale, cu atribuții în domeniul securității naționale, cu personalitate juridică, care desfășoară misiuni și activități de identificare, cunoaștere, prevenire, combatere și contracarare a riscurilor și amenințărilor interne și externe, militare și nonmilitare și de limitare a vulnerabilităților, la adresa securității naționale în domeniul apărării.

Art. 4. – (1) Activitatea Direcției Generale de Informații a Apărării se supune controlului parlamentar exercitat potrivit art. 9 alin. (2) din Legea nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 5. – Direcția Generală de Informații a Apărării are în responsabilitate domeniul informații pentru apărare, căruia i se circumscriu următoarele subdomenii de activitate:
a) informații militare;
b) contrainformații militare;
c) securitate militară;
d) reprezentare și diplomație a apărării;
e) protecția și paza principalelor categorii de factori umani și materiali din responsabilitatea Ministerului Apărării Naționale;
f) prevenirea și combaterea terorismului, potrivit Legii nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, cu modificările și completările ulterioare;
g) managementul activității oficiale de cifru și al sistemelor criptografice din responsabilitatea Ministerului Apărării Naționale;
h) managementul infrastructurii de chei publice a Ministerului Apărării Naționale;
i) cyber intelligence și cyber counter-intelligence, definite conform legii.

Art. 11. – (1) Direcția Generală de Informații a Apărării este autorizată să folosească, să creeze, să achiziționeze, să dețină și să utilizeze mijloace, respectiv să folosească forme, metode și surse specifice pentru culegerea, prelucrarea, verificarea, stocarea și valorificarea informațiilor și datelor referitoare la securitatea națională în domeniul apărării, în condițiile legii.
(2) Pentru identificarea, prevenirea sau contracararea amenințărilor care pot afecta securitatea națională în domeniul apărării, Direcția Generală de Informații a Apărării desfășoară activitățile prevăzute la art. 13 lit. a) – d) din Legea nr. 51/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(3) în situațiile care constituie amenințări la adresa securității naționale în domeniul apărării, Direcția Generală de Informații a Apărării desfășoară activitățile prevăzute la art. 13 lit. e) și f) și art. 14 alin. (2) din Legea nr. 51/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea art. 14 alin. (1) și art. 15-21 din aceeași lege.

(4) Folosirea mijloacelor de obținere, verificare și valorificare a datelor și a informațiilor nu trebuie să lezeze în niciun fel drepturile sau libertățile fundamentale ale cetățenilor, viața privată, onoarea sau reputația lor ori să îi supună la îngrădiri ilegale.

Art. 13:
(8) Direcția Generală de Informații a Apărării asigură protecția și încadrarea în muncă a personalului acoperit care a fost deconspirat în împrejurări care exclud culpa acestuia.
(9) Personalul, precum și membrii de familie ai acestuia pot beneficia de protecția persoanei și a bunurilor față de amenințările sau de pericolele la care sunt expuși ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu sau în legătură cu acestea, în condiții stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale.

Art. 21.

(1) Finanțarea Direcției Generale de Informații a Apărării se realizează din fonduri bugetare aprobate cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. ADICĂ ALȚI SPIONI, CU ALTĂ PĂLĂRIE , CARE VOR UTILIZA INFORMAȚIILE PT A SE ÎMBOGĂȚI FĂRĂ SĂ FIE TRAȘI LA RĂSPUNDERE @!!! Vă dați seama ce țară putinista ni se coace???

    • Secu.ristii vor sa mai faca niste sinec.uri pentru plozii lor sec.uristi totul la secret in timp ce agentii ruznaci circula nestingheriti prin Romania.

    • Da, doar că vor să aibă și mai multă putere. Vor să dețină informații pe care să le utilizeze ca instrument de șantaj, cum fac celelalte multe servicii secrete românești.

  2. vom avea oameni care muncesc si oameni care sunt platiti sa faca doar ce au chef

  3. Vor putea da factura si chitanta,ca pana acum prestau la negru.

  4. inca o „reusita” a PSDNLUDMR de a subjuga platitorul de taxe, intr-o forma sau alta ..

  5. Îmi e scârbă de Statul Român Mafiot și toți PENSIONARII lui SPECIALI.
    E și o contradicție în existența acestui Stat, cei cel conduc vorbesc de el ca fiind Mafiot, deci o grădină plină de buruieni, dar cu PENSIONARI SPECIALI, adică cu grădinari.
    De ce plătim grădinari sa avem o grădină plină de buruieni?!? Gradina plină de buruieni putem avea și fără să plătim grădinari, ca să numai zic că putem avea o grădină fără buruieni neplătind grădinari, ci făcând fiecare curat pe bucățica lui.

    Cei mai nepatrioți români lucrează la Stat, profitori!

    Bănuiesc că noile modificări la Serviciu Secret al Armatei sunt gândite în așa fel încât să se întoarcă în armată toți trădătorii care au dat bir cu fugiții din armată, de când cu războiul din Ucraina.

    Când îți iubești țara și modul în care ea funcționează, nu ai nevoie de nici o recompensă specială să-ți faci datoria pt care ești plătit.

  6. Adio libertate, bun venit comunizm!

  7. Model SRI cu firme lucrative,controlate doar de Moș Teacă & Angel.

  8. Să înțeleg că până acum activitățile în discuție care fac obiectul proiectului legii nu au fost exercitate de nimeni sau au fost exercitate fără mandat de judecător?

    • Au fost, dar nu de serviciu secret al Armatei, ci de celelalte multe servicii secrete din România. Acum vrea și Armata să poată la fel.

  9. *dat de judecător

  10. romanica ar trebui data afara din UE si din NATO si trimisa in rusia, ca acolo ii este locul adevarat.

  11. Fără îndoială că în baza Legii 51/1991,Ministerul Apărării Naționale,indicat de lege ca organ cu atribuții în materie de securitate națională putea să desfășoare toate activitățile enumerate de acest proiect de lege, însă prin DGIA numai în ceea ce privește coordonarea activității de contrainformații militare.Acum toate atribuțiile ministerului în materie de informații și contrainformații militare care țin de securitatea națională în domeniul apărării sunt preluate de DGIA.

  12. Sau așa se dorește.

  13. Miza reală este controlul absolut al ministrului apărării asupra conducerii DGIA, în detrimentul președintelui României(care nu mai are posibilitatea demiterii/trecerii în rezervă) și crearea unei noi mase de bugetari care să greveze bugetul țării în condiții de criză și austeritate(prin lărgirea schemei cu doi aduncți ai șefului DGIA și angajarea de IT-isti numiți/angajați după criterii stabilite de ministrul apărării).