G4Media.ro

BREAKING Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine pentru controversata…

sursa foto: Alexander NEMENOV / AFP

BREAKING Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine pentru controversata achiziție a E.ON România de către compania maghiară MVM. Ministerul vorbește despre riscuri legate de Rusia și proveniența neclară a banilor

Ministerul Energiei a sesizat Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe (CEISD) în legătură cu tranzacţia prin care compania de stat ungară MVM Zrt. (MVM Group) intenţionează să achiziţioneze divizia de furnizare gaze şi energie electrică a E.ON Energie România, potrivit unui comunicat. Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe are drept de veto pentru o astfel de tranzacție. Din această comisie fac parte și reprezentanți ai serviciilor secrete.

Ministerul Energiei a arătat că, în urma unei analize riguroase, a identificat multiple teme de analiză aprofundată privind impactul posibilei tranzacţii asupra securităţii naţionale a României, potrivit unui comunicat.

Astfel, principalele motive pentru sesizarea CEISD sunt legăturile companiei din Ungaria cu Federaţia Rusă, riscul cesiunii ulterioare a acţiunilor E.ON Energie România către entităţi non UE, riscuri asupra datelor companiei şi a datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de utilizatori, dar şi probleme de transparenţă a cumpărătorului.

Economedia a scris în premieră, în vara anului 2024, despre această tranzacție.

Referitor la legăturile cu Federaţia Rusă, Ministerul Energiei aminteşte că MVM Zrt. are relaţii comerciale extinse cu Gazprom şi Rosatom, companii ruseşti aflate sub sancţiuni internaţionale, prin care Ungaria îşi menţine o dependenţă ridicată de gazele naturale şi tehnologia nucleară din Rusia.

„Au fost identificate elemente de „decisive influence, shadow control, influence by economic dependence şi effective control”, atât în cadrul MVM Grup cât şi al societăţii prin intermediul căreia se intenţionează cumpărarea pachetului majoritar al E.ON Energie România”, se arată în comunicatul citat.

Totodată, Ministerul Energiei susţine că, din analiza documentaţiei depuse de MVM, rezultă că structura contractuală şi clauzele aferente tranzacţiei generează o posibilitate de cesiune ulterioară a participaţiilor cumpărate de la E.ON Energie România către entităţi din afara Uniunii Europene sau către alte entităţi care nu figurează ca părţi iniţiale ale tranzacţiei. Astfel, Ministerul Energiei avertizează că această vulnerabilitate contractuală poate facilita transferul indirect al controlului către actori economici sau politici ce nu respectă rigorile şi standardele de conformitate impuse de legislaţia europeană în domeniul energetic şi transparenţă a tranzacţiilor.

Pe de altă parte, instituţia precizează că a fost identificată lipsa unor garanţii legale şi contractuale în protejarea datelor companiei E.ON Energie România şi ale datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de clienţi români.

„S-au constatat declaraţiile incomplete şi provenienţa neclară a fondurilor MVM pentru această achiziţie, ridicând suspiciuni privind respectarea legislaţiei europene în materie de prevenire a spălării banilor şi a regulilor concurenţiale. Trebuie analizată şi valoarea propusă a tranzacţiei. Există date conform cărora raporturile comerciale ale MVM cu companii controlate de Federaţia Rusă au la bază prestarea unor bunuri şi servicii la tarife care generează o capitalizare indirectă a grupului MVM cu fonduri din afara Uniunii Europene”, se mai arată în documentul citat.

În plus, ME sesizează conflictul cu strategiile energetice naţionale arătând că informaţiile din documentaţia MVM de a reduce consumul de gaze naturale contravin Strategiei Energetice a României şi Programului de Guvernare 2024-2028, care prioritizează extinderea accesului populaţiei la reţelele de gaz şi valorificarea resurselor interne.

De asemenea, autorităţile de la Bucureşti susţin că au fost analizate comparativ tranzacţii similare, cum este cazul achiziţiei producătorului de trenuri Talgo în Spania, care au fost respinse din cauza legăturilor MVM cu entităţi ruseşti şi a influenţei politice exercitate de Guvernul ungar. Acest exemplu relevă o practică documentată a utilizării unor achiziţii strategice pentru a consolida interesele geopolitice ale Rusiei în diverse state membre UE, subliniază comunicatul.

„România are obligaţia de a-şi proteja suveranitatea şi interesele strategice. Nu vom permite ca sectoarele critice, precum cel energetic, să devină vulnerabile în faţa unor jocuri geopolitice sau economice care nu respectă principiile noastre europene de concurenţă, transparenţă şi piaţă unică. Vom acţiona ferm şi neechivoc pentru a apăra securitatea naţională a României şi securitatea energetică a Uniunii Europene, care trebuie să scape definitiv de dependenţa faţă de gazul rusesc. Şantajul energetic trebuie să rămână o amintire tristă a trecutului, iar viitorul trebuie să fie cel al unei independenţe energetice reale, nu cea pe care o invocă cei care, de fapt, ne aruncă înapoi în braţele Moscovei. Aceasta este adevărata suveranitate: să nu depindem de nimeni. Eventual, să depindă alţii de noi. Energia României trebuie să rămână doar în slujba românilor”, a declarat Sebastian Burduja, ministrul Energiei, citat în comunicat.

Sesizarea formulată de Ministerul Energiei către Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe (CEISD) reprezintă un demers procedural conform legislaţiei naţionale şi europene, care nu aduce atingere principiului libertăţii economice, susţine Ministerul Energiei, care arată că respectă dreptul persoanelor juridice de drept privat de a iniţia, negocia şi încheia contracte, în condiţiile respectării cadrului legislativ aplicabil, inclusiv normele privind asigurarea securităţii naţionale, concurenţa loială şi integritatea lanţului de aprovizionare cu energie.

Grupul MVM, a doua cea mai mare companie din Ungaria, a semnat, în luna decembrie a anului trecut, un acord privind achiziţia diviziei de soluţii pentru gospodării şi clienţi a companiei E.ON din România.

Conform acordului, MVM va achiziţiona o participaţie de 68% în cadrul E.ON Energie România şi o participaţie de 98% în E.ON Asist Complet, se menţiona într-un comunicat al grupului ungar.

Tranzacţia este aşteptată să se finalizeze în 2025, după obţinerea tuturor aprobărilor necesare din partea autorităţilor competente. Cele două companii au decis să nu facă publică valoarea tranzacţiei.

Grupul MVM este principalul furnizor de energie din Ungaria, o companie deţinută 100% de stat, care ocupă locul şase în Europa Centrală.

E.ON Energie România, unul dintre cei mai mari furnizori de gaze naturale şi energie electrică din ţară, deserveşte aproximativ 3,4 milioane de clienţi. E.ON Assist Complet este o companie regională specializată în servicii energetice, care oferă soluţii pentru instalarea şi întreţinerea infrastructurii.

Comunicatul integral al Ministerului Energiei:

Ministerul Energiei anunță că a sesizat Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) în legătură cu tranzacția prin care MVM Zrt. (Magyar Villamos Művek Zártkörűen Működő Részvénytársaság) (MVM Group), companie de stat ungară, intenționează să achiziționeze divizia de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România. În urma unei analize riguroase, Ministerul Energiei a identificat multiple teme de analiză aprofundată privind impactul posibilei tranzacții asupra securității naționale a României.

Principalele motive pentru sesizarea CEISD sunt:

  1. Legături cu Federația Rusă:

MVM Zrt. are relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, companii rusești aflate sub sancțiuni internaționale, prin care Ungaria își menține o dependență ridicată de gazele naturale și tehnologia nucleară din Rusia.

Au fost identificate elemente de “decisive influence, shadow control, influence by economic dependence și effective control”, atât în cadrul MVM Grup cât și a societății prin intermediul căreia se intenționează cumpărarea pachetului majoritar al E.ON Energie România.

  1. Riscul cesiunii ulterioare a acțiunilor E.ON Energie România către entități non UE

Din analiza documentației depuse de MVM rezultă că structura contractuală și clauzele aferente tranzacției generează o posibilitate de cesiune ulterioară a participațiilor cumpărate de la E.ON Energie România către entități din afara Uniunii Europene sau către alte entități care nu figurează ca părți inițiale ale tranzacției. Această vulnerabilitate contractuală poate facilita transferul indirect al controlului către actori economici sau politici ce nu respectă rigorile și standardele de conformitate impuse de legislația europeană în domeniul energetic și transparență a tranzacțiilor.

  1. Riscuri asupra datelor companiei și a datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de utilizatori:

S-au identificat lipsa unor garanții legale și contractuale în protejarea datelor companiei E.ON Energie România și ale datelor cu caracter personal ale peste 3 milioane de clienți români de a putea fi accesate/vehiculate de alți parteneri comerciali ai grupului MVM, de entități din afara Uniunii Europene, respectiv de entități rusești cu care grupul se află în raporturi comerciale.

  1. Probleme de transparență a cumpărătorului

S-au constatat declarațiile incomplete și proveniența neclară a fondurilor MVM pentru această achiziție, ridicând suspiciuni privind respectarea legislației europene în materie de prevenire a spălării banilor și a regulilor concurențiale. Trebuie analizat și valoarea propusă a tranzacției.

Există date conform cărora raporturile comerciale ale MVM cu companii controlate de Federația Rusă au la bază prestarea unor bunuri și servicii la tarife care generează o capitalizare indirectă a grupului MVM cu fonduri din afara Uniunii Europene.

  1. Conflictul cu strategiile energetice naționale:

Informațiile din documentația MVM de a reduce consumul de gaze naturale contravin Strategiei Energetice a României și Programului de Guvernare 2024-2028, care prioritizează extinderea accesului populației la rețelele de gaz și valorificarea resurselor interne.

  1. Precedente internaționale:

Au fost analizate comparativ tranzacții similare, cum este cazul achiziției producătorului de trenuri Talgo în Spania, care au fost respinse din cauza legăturilor MVM cu entități rusești și a influenței politice exercitate de guvernul ungar. Acest exemplu relevă o practică documentată a utilizării unor achiziții strategice pentru a consolida interesele geopolitice ale Rusiei în diverse state membre UE.

Tranzacția ridică și probleme de securitate, prin potențialul său de a submina independența energetică a României și de a favoriza influențele externe ostile Uniunii Europene.

România are obligația de a-și proteja suveranitatea și interesele strategice. Nu vom permite ca sectoarele critice, precum cel energetic, să devină vulnerabile în fața unor jocuri geopolitice sau economice care nu respectă principiile noastre europene de concurență, transparență și piață unică. Vom acționa ferm și neechivoc pentru a apăra securitatea națională a României și securitatea energetică a Uniunii Europene, care trebuie să scape definitiv de dependența față de gazul rusesc. Șantajul energetic trebuie să rămână o amintire tristă a trecutului, iar viitorul trebuie să fie cel al unei independențe energetice reale, nu cea pe care o invocă cei care, de fapt, ne aruncă înapoi în brațele Moscovei. Aceasta este adevărata suveranitate: să nu depindem de nimeni. Eventual, să depindă alții de noi. Energia României trebuie să rămână doar în slujba românilor!” – a declarat Sebastian-Ioan Burduja, ministrul Energiei.

Ministerul Energiei rămâne angajat în promovarea unei piețe energetice transparente, sigure și conforme cu interesele naționale și europene, asigurând stabilitatea serviciilor de furnizare și protecția clienților români.

Precizăm că sesizarea formulată de Ministerul Energiei către Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) reprezintă un demers procedural conform legislației naționale și europene, care nu aduce atingere principiului libertății economice. Ministerul Energiei respectă dreptul persoanelor juridice de drept privat de a iniția, negocia și încheia contracte, în condițiile respectării cadrului legislativ aplicabil, inclusiv normele privind asigurarea securității naționale, concurența loială și integritatea lanțului de aprovizionare cu energie.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. e o lovitura mare si pentru UDMR si pentru AURSOSPOT

  2. e o lovitura mare si pentru UDMR si pentru AURSOSPOT

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.