G4Media.ro

BREAKING Parchetul European anunță o vulnerabilitate sistemică ce pune în pericol fondurile…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

BREAKING Parchetul European anunță o vulnerabilitate sistemică ce pune în pericol fondurile europene din România: banii UE sunt câștigați de firme care folosesc scrisori de garanție fictive / Dosar de fraudă de 4,3 milioane de euro cu legături cu mafia italiană

Parchetul European (EPPO) din București (România) a formulat acuzații împotriva a patru suspecți, acuzați că fac parte dintr-o rețea infracțională care are legături cu grupări mafiote italiene. Procurorii anunță o fraudă în valoare de 4,3 milioane EUR privind subvenții care implică fonduri UE și fonduri de la bugetul național, potrivit unui comunicat al instituției conduse la Laura Codruța Kovesi. În plus, Parchetul European a avertizat autoritățile române în legătură cu o vulnerabilitate sistemică privind fondurile europene. Potrivit surselor G4Media, există sute de proiecte cu fonduri europene în România afectate de astfel de fraude.

Procurorii arată că inculpații au format un grup infracțional împreună cu alți suspecți pentru a furniza scrisori de garanție false beneficiarilor de proiecte finanțate din fonduri UE, care pretindeau că asigură proiectele împotriva eventualelor daune. În schimbul emiterii scrisorilor, suspecții ar fi încasat sume mari de bani.

Parchetul European arată că cei patru suspecți au pus în aplicare această schemă frauduloasă în numele unor firme înregistrate în Cehia și Letonia, care nu aveau dreptul de a emite scrisori de garanție și nici resursele financiare pentru a acoperi daunele asigurate. Utilizarea acestor documente a dus la un câștig ilicit de aproximativ 4,3 milioane EUR, din care cea mai mare parte din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și Programul Operațional Regional.

Aceste inculpări sunt rezultatul mai multor investigații privind scheme infracționale care utilizează același mod de operare, în urma unor percheziții domiciliare efectuate în România și Franța în mai 2023. Anterior, în 2023, alți suspecți au fost inculpați și sunt în prezent în așteptarea procesului. Anterior, au fost sechestrate bunuri în valoare de 450.000 de euro.

Dacă vor fi găsiți vinovați, inculpații riscă între patru și 15 ani de închisoare.

Parchetul European a anunțat că, pe baza principiului cooperării loiale, a alertat Ministerul român al Investițiilor și Proiectelor Europene cu privire la existența unor posibile vulnerabilități în gestionarea fondurilor europene, care au ca rezultat un nivel semnificativ redus de protecție a intereselor financiare ale UE în România.

Conform tipologiilor identificate în mai multe cazuri, elementele care au generat un risc ridicat de fraudă în contractele cu finanțare europeană au constat în utilizarea scrisorilor de garanție emise de entități fictive sau care nu aveau dreptul de a emite astfel de documente.

În consecință, o serie de proceduri publice au fost câștigate pe baza unor astfel de documente false și mai multe investigații au fost deschise de EPPO. Din cauza utilizării de scrisori fictive de garanție, o serie de licitații au fost câștigate de firme care, în realitate, nu îndeplinesc criteriile de atribuire. Toate aceste fonduri pot fi pierdute de România în cazul constatării fraudelor de la buget.

Scrisorile garantate de bănci sau alte firme sunt instrumente financiare obligatorii pentru pentru participarea la licitaţii din fonduri europene sau naționale.

Ce verificări pot face autoritățile române pentru a stopa acest fenomen:

– în cazul scrisorilor de garanție, verificarea existenței entităților emitente. Acest lucru poate fi făcut cu ajutorul informațiilor obținute de la Banca Națională a României (Banca Națională a României a publicat pe site o serie de registre utile, inclusiv lista cu instituțiile din alte State Membre UE pentru care autoritățile competente au notificat BNR furnizarea de servicii în mod direct pe teritoriul României.)

– în cazul în care capacitatea financiară sau experiența similară sunt dovedite prin asocierea cu companii străine, care furnizează documente aparent emise de autorități competente din statul de origine. În astfel de situații, contactarea respectivelor autorități străine ar putea reduce riscul ca astfel de documente să fie false.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Mă întreb, ce rost are exsitența Curții de Conturi ?

    • Având în vedere că în conducere e un baronică PeSeDe de Caraș Severin fătat în Pătulele (MH), n-are. E doar o armă politică, iar angajații, lachei.

      Iar președintele are la bază școală de milițieni. Că așa e statul rumen, cu epoleți.

    • Ce, n-ai aflat, Curtea de Conturi a devenit, de ani buni deja, o instituție de statistică, se bate cu INS!

    • Cum nu? Are rolul să trimită control la Apele Române care să nu cumva să întrebe de ce nu funcționează gps-urile de pe mașinile șefilor, unde circulă și unde se află în afara programului de lucru și cât combustibil se consumă la categoria transport persoane comparativ cu cel tehnologic

  2. 4.3 mil euro este o gluma proasta .Ăștia învârt banii cu miliardele de euro în Ro .

  3. Daca stau tot timpul cu ochii in ecran, normal ca sunt rupti de realitate. Viata nu e GTA, nu apesi pe frana, omori oameni.

  4. Las’ ca pe urma dau o spaguta la specialii din justitie si daca nu le iese plang cu lacrimi de crocodil pe la televizor ca cineva doreste sa le saboteze”afacerile”. Ca Hideg ala.

  5. Pentru 4,3 milioane nu se face pușcărie în România. Nu s-a făcut nici pentru sute de milioane.

  6. Se pare că unii habar nu au despre ce vorbesc. Fraudarea efectivă a fondurilor apare atunci când firma care a utilizat o scrisoare de garanție falsă nu a îndeplinit contractul iar autoritatea contractantă nu a avut împotriva cui să se îndrepte fiindcă ăla cu garanția nu exista. Până la momentul acesta e doar o procedură derulată neconform. Iar verificarea valabilității scrisorilor de garanție sau s susținerii tehnice ori financiare e greu de făcut. Nimeni nu o să își dorească să mai facă parte din comisia de evaluare. Și ce valoare are o susținere din partea unei firme cu potențial tehnic și financiar sau experiență anterioară care garantează pentru o firma mai mica, dacă terțul susținător are in același timp contracte in derulare suficiente cât să îi consume toate resursele. Legea armonizată e problema principală iar EPPO ăsta ar trebui să facă ceva in acest sens dacă nu vrea să fie doar un instrument de pedepsire a celor care nu sunt în barca care contează.