BREAKING Premierul Marcel Ciolacu a anunțat o ”reformă în sistemul bugetar”, fără nici o referire la eventuale concedieri: Vom reuși să evităm suspendarea fondurilor europene / Cei care merg la serviciu să joace Solitaire, să-și caute job în altă parte
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat miercuri câteva măsuri de schimbare în administrația publică, declarând că e vorba despre ”o reformă în sistemul bugetar”. El a făcut declarații la Ministerul Finanțelor, alături de ministrul Marcel Boloș, și nu la sediul guvernului, așa cum se întâmplă de obicei. De notat că premierul nu a răspuns la întrebările reporterilor.
Premierul Ciolacu nu a făcut nici o declarație despre creșterile de taxe și impozite și a anunțat că o nouă ședință va avea loc miercurea viitoare.
Printre cele mai relevante măsuril anunțate de premierul Ciolacu se numără:
- Desființarea a 200.000 de posturi oricum vacante din administrație
- Interdicția ca sporurile să fie mai mari decât salariul de bază
- Comasări ale unor instituții, fără a preciza câte instituții și ce instituții
Declarații Marcel Ciolacu:
Am avut astăzi o întâlnire cu întreaga echipă a domnului ministru, la o lună și aproape două săptămâni de când eu am fost învestit în funcția de prim-ministru și domnul ministru a preluat portofoliul Ministerului Finanțelor. M-am întâlnit cu toată echipa de secretari de stat, cu domnul director general de la Mari Contribuabili, cu doamna președinte de la ANAF, secretarul general și fostul șef al ANAF-ului, cu care am avut o discuție foarte așezată în principal pe ordonanța de urgență pe care urmează să o promovăm în Guvernul României în ceea ce privește partea de reduceri de cheltuieli din sistemul bugetar.
Sunt peste 50 de măsuri, pe care sunt convins că domnul ministru le va detalia. Ele au fost discutate şi în cadrul coaliției.
Vorbim în primul rând de prima reformă reală în ceea ce priveşte sistemul bugetar. Este pentru prima oară când un guvern al României își asumă o astfel de abordare. S-a pornit, în 2019, cu o datorie publică de 37%, din câte știu eu, şi cu un deficit bugetar de 2,7% – 2,9% şi am ajuns, după două guvernări nefericite, la un deficit de 9,2%, fiind singurul stat din Uniunea Europeană care are un acord în ceea ce privește deficitul excesiv.
Sunt multe măsuri care se iau și mi-aș fi dorit ca aceste măsuri să fie luate din timp, de când existau elemente clare că este foarte puțin probabil să ne încadrăm în deficitul asumat pentru anul acesta. Vorbim totuși de o stabilitate economică în România, nu vorbim de o criză economică, nu vorbim de recesiune în România. Vorbim pur și simplu de lucruri pe care ni le-am asumat în fața Comisiei şi cred că cel mai important este să continuăm acest dialog cu Comisia ca să nu se întâmple ce este cel mai rău pentru orice stat membru UE, respectiv, blocarea fondurilor europene.
Eu cred că, mai mult ca sigur, vom reuși împreună să evităm acest lucru, să avem o negociere corectă cu Comisia, cu elemente atât în ceea ce înseamnă cheltuielile, dar și veniturile, și, de aici, să avem un plan foarte corect și asumat pe perioada următoare. Nu este confortabil, nici pentru mine și cred că nici pentru domnul ministru, și de aceea am și preferat să vină astăzi, fiindcă, repet, eu nu caut nici vinovați și nici nu fac parte din categoria oamenilor politici care să-și asume doar lucrurile bune. În schimb, cred cu tărie că toate măsurile propuse în acest moment de domnul ministru sunt niște măsuri corecte.
Este timpul ca cei care muncesc să primească salarizarea corespunzătoare, să primească sporuri, iar cei care merg la serviciu, de zeci de ani, să se joace pe Solitaire să caute în altă parte acest mod de a munci. Sunt peste 50 de sporuri. Este incredibil unde a ajuns acest fenomen și mă bucur că am un partener în actualul ministru al finanțelor să ne asumăm aceste lucruri curajos și să le explicăm românilor foarte clar. Am venit cu principiul de a face un echilibru între măsurile ce privesc cheltuielile și măsurile ce privesc veniturile. Cunosc specialiștii care spun că trebuie tăiate numai cheltuieli, cheltuielile duc, de fapt, la o scădere a consumului, normal că trebuie și venituri.
De aceea, prin tot acest pachet, atât de reduceri de cheltuieli, cât și de venituri, se va crea un echilibru macroeconomic astfel încât tot ce este acum funcțional și perspectiva în continuare a României de creștere economică să rămână stabilă; de asemenea, și perspectiva de a nu se discuta cu statul român despre o suspendare a fondurilor europene. Nu pot să nu regret faptul că aceste măsuri nu s-au discutat cu câteva luni, poate din luna februarie-martie, astfel încât ele să fie luate treptat.
Sunt măsuri care au efecte imediate și efecte indirecte, cum sunt cele cu 200.000 de locuri vacante, unele bugetate, altele nebugetate. Toate aceste detalii o să vă dea domnul ministru, dar automat au și efecte indirecte în ceea ce privește cheltuielile.
Sunt plafoane în ceea ce priveşte sporurile. Nu putem avea sporuri mai multe decât salariul de bază. Nu putem avea pensii speciale mai mari decât ai avut veniturile, mai mult, să te şi pensionezi la 42-45 de ani. Toate aceste lucruri puse în ansamblu și văzut întregul tablou, inclusiv cu rectificarea bugetară – și aici am discutat cu întreaga echipă a ministerului, o să mai discutăm miercuri, după ce vor definitiva cu ordonatorii principali de credite proiectul de rectificare, fiindcă este o abordare corectă, este o abordare care vizează întregul tablou, nu este o abordare pompieristică – mă fac să fiu foarte încrezător și îmi asum această reformă în sistemul bugetar. Ea trebuia făcută de mult timp. Sunt mult, mult prea multe modificări legislative făcute ori în Parlament, ori în Guvernul României.
Trebuie să existe o echitate socială. Nu putem să avem venituri mai mari decât președintele României, dar să solicităm să mai primim și tichete de vacanță.
Trebuie să înțelegem că, în continuare, nu putem impozita la fel munca cu cea mai mare impozitare pe muncă din Uniunea Europeană la cei cu venituri mici; media europeană e între 15-20% în ceea ce privește impozitarea pe muncă la cei cu venituri mici și mai mare la cei cu venituri mari.
Este o diferență majoră între impozitarea muncii și impozitarea capitalului. Trebuie spuse și comunicate aceste lucruri ca românii să înțeleagă foarte clar care sunt în primul rând soluțiile și, repet, vorbim de o echitate socială. Mai puțin mă interesează și pe mine și am văzut că și pe domnul ministru cine este de vină și unde s-a greșit până acum. Repet, îmi asum în totalitate aceste reforme, chiar dacă ele deranjează anumite persoane. Nu pot să deranjeze întreg sistemul bugetar, pentru că este un sistem corect. Cred că a venit timpul, chiar mai târziu, să implementăm aceste soluții pe care domnul ministru o să vi le detalieze.
Programul e foarte clar. Miercuri o să ne revedem la Ministerul Finanțelor cu întreaga echipă, o să discutăm și începem discuțiile și pe ordonanța cu veniturile și totodată vedem întreg ansamblul, și cu rectificarea pe care o să o facem în luna septembrie, astfel încât, împreună cu domnul ministru, să putem merge apoi la Comisie și la Bruxelles să închidem negocierile care țin și de modificările PNRR-ului ș.a.m.d.m.
Repet, sunt măsuri care au efect imediat. Nimeni nu vine acum să taie pompieristic și să debusoleze sistemul. Eu insist foarte mult, și am văzut că și dl. ministru dorește, pe comasările între instituțiile care, câteodată, au aceleași atribuții. Sunt date anumite exemple și o să vi le dea dl. ministru. Vă dau un singur exemplu: uitați-vă ce s-a întâmplat la Ministerul Muncii. La Ministerul Muncii voi veni cu ordonanță de comasare a unor servicii.
Citește aici măsurile detaliate de reformă prezentate de Marcel Boloș, ministrul Finanțelor
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
17 comentarii