G4Media.ro

BREAKING Problemele României cu statul de drept menționate în raportul Comisiei Europene:…

BREAKING Problemele României cu statul de drept menționate în raportul Comisiei Europene: legile justiției, funcționarea CNA, accesul la informații publice și excesul de ordonanțe de urgență/ Reacția societății civile a fost ”cheia” apărării statului de drept

Modificările la legile justiției care încă sunt în vigoare, funcționarea deficitară a CNA, accesul la informații publice și excesul de ordonanțe de urgență, sunt principalele probleme ale României menționate în raportul privind statul de drept realizat de Comisia Europeană și consultat de G4Media.ro

Reacția societății civile este însă remarcată în raport. ”În România, implicarea puternică a societății civile a reprezentant elementul-cheie în încurajarea reformelor în lupta anti-corupție și în apărarea statului de drept în această țară”, se mai arată în documentul Comisiei Europene.

De subliniat că România este decuplată de Polonia și de Ungaria, pe care raportul le tratează distinct. Potrivit documentului, există îngrijorări în ce privește independența justiției, care s-ar afla în pericol în Ungaria și în Polonia în special, dar există o serie de provocări în Bulgaria, România, Croația și Slovacia.

La capitolul independența justiției, raportul menționează că ”în România, controversatele reforme realizate între 2017 și 2019 cu impact negativ  asupra sistemului judiciar contină să se fie în vigoare. În 2020, guvernul și-a exprimat angajamentul de a repara modificările operate în ultimii ani, ceea ce a dus la o detensionare semnificativă a tensiunilor cu sistemul judiciar”.

”Deși insituțiile-cheie și-au continuat activitatea, există provocări pentru a menține un portofoliu solid de cazuri trimise în judecată și de condamnări în instanțe în cazurile de corupție la nivel înalt. Modificările în vigoare la Codul Penal și la Codul de Procedură penală au generat incertitudine în ce privește eficiența cadrului legal anti-corupție, fiind necesare soluții legale și politice la decizilie Curții Constituționale. Guvernul în funcție și-a reluat angajamentul de a face progrese în ce privește prevenția prin intermediul Strategiei Naționale Anti-Corupție”, se mai arată în raport.

Numirea procurorilor-șefi. Primul raport anual privind situația statului de drept în statele membre UE critică procedura de numire a procurorilor-șefi. Astfel, raportul notează că procedura de numire a șefilor de la Parchetul General (Gabriela Scutea) și DIICOT (Giorgiana Hosu, care între timp a demisionat) în ciuda avizului negativ al CSM provoacă ”îngrijorări”. Comisia Europeană amintește că ultimul raport MCV recomanda României să stabilească o procedură de numire a procurorilor șefi ”mai robustă și mai independentă”. Vezi aici mai multe detalii

Raportul Comisiei Europene notează și faptul că actualul guvern nu a inițiat modificarea legislației promovate de PSD care subminează independența justiției. Raportul arată că guvernul susține că nu poate strânge o majoritate parlamentară care să suțină aceste modificări.

La capitolul presă, raportul arată că există îngrijorări în ce privește politizarea organismelor de control în Ungaria, Malta și Polonia și că ”există îngrijorări în ce privește eficiența a unor autorități media naționale din perspectiva resurselor alocate”, fiind date ca exemple Bulgaria, Grecia, Luxembourg, România și Slovenia.

În ce privește România, raportul notează că ”transparența proprietății de media pare să fie incompletă”, iar media este expusă ”presiunilor politice, dat fiind că lipsesc garanții legale în ce privește independența editorială, separate de autoreglementările la nivelul redacțiilor și publisherilor”.

La capitolul acces la informații publice, raportul menționează că ”acest drept este garantat în Constituție sau în legislația secundară în toate statele membre, dar în unele țări se înregistrează obstacole sau întârziere în furnizarea informațiilor. În Cehia, Malta și România, de exemplu, au fost raportate dificultăți repetate și obstacole în obținerea informațiilor”.

La capitolul ordonanțe de urgență utilizate excesiv, raportul noteză că ”În România, utilizarea pe scară largă a ordonanțelor de urgență aplicate în domenii cheie, inclusiv în ce privește reformele în justiție, au ridicat îngrijorări în ce privește calitatea legislației, stabilității raporturilor juridice și respectarea separației puterilor în stat. Recurgerea în mod frecvent la proceduri pe repede înainte sau adoptarea legilor bazată pe inițiative legislative introduse direct în parlament, fără a trece prin procedurile normale de consultare, reprezintă de asemenea un risc din perspectiva statului de drept”.

Un capitol importat este dedicat societății civile. ”În multe state membre, societatea civilă și-a dovedit reziliența în circumstanțe dificile și continuă să joace un rol activ în dezbaterea națională și europeană pe tema statului de drept, ca parte din sistemul de checks and balances. În Slovacia, societatea civilă a reacționat robust după asasinarea jurnalistului Jan Kuciak și a logodnicei sale, Martina Kušnírová, în 2018. În România, implicarea puternică a societății civile a reprezentant elementul-cheie în încurajarea reformelor în lupta anti -corupție și în apărarea statului de drept în această țară”.

Context

Auditul adoptat de colegiul comisarilor, miercuri, examinează patru probleme în mod special în toate cele 27 de state membre: sistemul național de justiție, lupta împotriva corupției, pluralismul și libertatea presei precum și sistemul de checks and balances pe larg. Există situații în anumite țări unde ”reziliența mecanismelor statului de drept este pusă la încercare”, se arată în raport.

Raportul vine pe fondul dezbaterilor din UE pe tema legării standardelor statului de drept de fondurile europene în următorul exercițiu financiar ca o metodă suplimentară de a încuraja respectarea valorilor europene.

Ungaria și Polonia, care deja se confruntă cu activarea Articolului 7 din cauza încălcării principiilor statului de drept – resping orice măsură care ar putea restricționa accesul la banii europeni și au amenințat că vor bloca bugetul și pachetul de relansare până când vor fi mulțumite de măsurile pe tema statului de drept.

”Noul raport privind statul de drept își propune să lărgească setul de instrumente ale UE, adăugându-i un nou instrument cu rol preventiv, să lanseze o dezbatere cu toate părțile interesate și să pună bazele unei culturi a supremației legii în întreaga UE. Raportul ar trebui să fie pentru toate statele membre un prilej de a reflecta la cum pot fi soluționate problemele cu care se confruntă și cum pot învăța fiecare din experiențele celorlalți; raportul ar trebui, de asemenea, să arate cum poate fi consolidat în continuare statul de drept, cu respectarea deplină a sistemelor și a tradițiilor constituționale naționale”, se arată într-un comunicat al reprezentanței Comisiei Europene la București.

Citește și

SURSE Ce conțin proiectele legilor Justiției pregătite de Predoiu: desființarea Secției Speciale, restabilirea atribuțiilor președintelui la numirea magistraților șefi, eliminarea pensionării la 20 de ani / Modificările vor fi anunțate astăzi după raportul UE pe statul de drept, care se anunță critic la adresa României

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Abia astept reducerea fondurilor europene. Nu era ca si cum nu trebuie sa mergem in continuare, cu milioanele, la spaaranghel, fie recesiune, fie „crestere 5%”, fie „carantina”. Parazitii din Sectorul 1 sau Timisoara smantaneau grosul.

  2. Cum e posibil sa nu vada UE.schimbarile profunde din Romania?!Iohannis presed,Guvernul meu,Procurori numiti de Iohannis etc.
    P.s.Atunci de ce a fost nevoie sa plece PSD de la guvernare daca statul de drept nu exista in Rom???

    • Mai citește odată articolul. Se pare că ești printre cei 45%-50% care citesc dar nu înțeleg. Păcat ca nu pot atașa poze, poate te-aș fi putut ajuta. 🙂

    • În concluzie, suntem destul de OK!
      Ridicarea aiurea a sechestrelor, clasări peste clasări, nerecuperarea prejudiciilor, decizii CAB care sunt întoarse total invers de către ICCJ, duratele interminabile ale proceselor prin manevre speciale ale judecătorilor,
      dispariția luptei anticorupție, funcționarea ciudata a CCR, Av. Pop, etc., nu sunt probleme!

    • bai Marcele sa-ti traiasca tie….ce sa faca parchetele si instanele cand li s-a anulat probatoriu frate . Probe intregi au devenit NULE . ce tot o tii una si buna ca e Predoiu de vina….daca era Stelian Ion judecau altfel instantele? daca da…dupa ce legi ? alea din parlament ?

      de care CSM nu a tinut cont Iohannis ….? de ala a lu’ savonea ? doamne….bine a facut

  3. Daca CNA-ul nu ar fi o institutie formata din corupti care fac jocurile mafiei Antena3 si Rtv erau atat de amendate incat ori ar fi inchis ori s-ar fi oprit din dezinformare si minciuna.

  4. Raspuns pt Andrei: pentru ca PSD=PNL, adica un grup de interese care se lupta pe viata si pe moarte cu un alt grup de interese pentru controlul si resursele tarii, in timp ce fraierii idioti asista de pe marginea terenului si zbiara la arbitru.
    🙂

    Acum, revenind la subiect, Comisia Europeana si dna Yourova mai bine ar trebui sa ne explice sa ia masuri in legatura cu cea ce a descoperit si publicat European Centre for Law and Justice din Strasbourgistan in 2019, si anume cum se poate ca 22 (!) judecatori ai Curtii Europene pentru Drepturile Omulului pot lucra si decide in cazuri in care petentii sunt NGO-urile finantate de Soros, in conditiile in care ei personal au legaturi ca NGO-urile in cauza, in multe din cazuri fiind chiar platiti de catre acestia.
    In 189 de cazuri 7 false ONG-uri sorosiste au fost petenti, in 88 de cazuri judecatorii care au dat verdictul se aflau (sau s-au aflat) in relatii directe, inclusiv pecuniare, cu organizatiile politice finantate de nea Ghitza Samariteanul, infractor condamnat penal in mai multe tari.
    No, asta nu e coruptie, incalcarea ”normelor statului de drept”, les majestate la independenta justitiei etc, bla bla bla.., mai, baba cloanta de la CE ?

    https://gript.ie/report-soros-funded-ngos-undermine-independence-of-european-court-human-rights

  5. ”Imediat ce intrăm la guvernare, schimbăm urgent legile justiției distruse de PSD” – Mandolină și Rareș Ruj Roz, anul trecut.
    Iaca, trecu un an….

  6. este nevoie de timp și de o noua majoritate parlamentara pentru a restabili statul de drept demolat de psd! PSD trebuia sa plece de la guvernare și pentru lipsa reformelor și investițiilor în economie și a altor multe motive!

  7. Nu se va repara nicio lege a justiției, tot ce fac acești nemernici de la PNL, în frunte cu extremistul de Rareș Bogdan, nu este altceva decât o politică de prostire a credulilor și de aruncat praf în ochi tâmpiților, care au impresia că spusele acestor nulități vor fi puse în practică, stați cuminți, toate aceste modificări vor fi folosite de către ei în interesul lor. Știți cum vor fi reparate legile justiției cam așa cum au eliminat pensiile speciale, unde pui că se pregătește încă o castă de pensionați speciali, aleșii locali, îl întreabă cineva pe stârpitura de orban ce se va întâmpla cu pensiile aleșilor locali? Nu! Oare de ce? Pentru că presa e coruptă, cumpărată și aservită borfașilor din politică. Mă miră faptul că nu se arată deranjați votanții PNL, cei care se cred de partea bună a lucrurilor. Băieți și fete, se mai pregătesc niște pensii locale, care vor intra în vigoare cu girul PNL și cu tăcerea lor și a presei, aveți ceva împotrivă? Le considerați în regulă? Nu vi se pare strigător la cer? Să nu-mi veniți cu placa, le anulează după alegerile parlamentare, cred că nici voi nu credeți o astfel de prostie. După alegeri nu vor mai da un leu ruginit pe urletele societății civile, dacă va fi cazul vor apela la jandarmerie precum gunoaiele ciumiste, iar plata acestor noi sinecuri intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2021. Deci, toate mizeriile făcute de ciuma roșie în justiție, nu doar că nu vor fi îndreptate, ci vor fi folosite în interes personal. Unde este lupta anticorupție? Unde este activitatea Parchetului General? etc. Foarte interesant cum, toți acești oameni care se văd de partea bună a lucrurilor consideră mizeriile făcute de PNL în regulă, dar dacă toate acestea ar fi făcute de ciuma roșie s-ar arăta mai mult decât oripilați, cum vine una ca asta? Așa arată normalitatea în opinia voastră? Trist, în condițiile date, nu vă deosebiți cu nimic de votanții PSD.

    • Exceptional punctat. Magnific. Felicitari domnule cip! Sunt 100% de acord cu TOATE cele exprimate de dumneavoastra. Nu au facut si nu vor face nimic acesti aceeasi impostori si ipocriti atat din PNL cat si din PSD. Nu se va schimba absolut nimic in amarata noastra patrie RSR comunista si infloritoare. Nu mai sperati nimic romanasi sustinatori ai PNL. N-are rost.

  8. Șmenuirea voturilor ține de statul de drept sau de stâng?

  9. Romania are probleme la fel de mari ca justitia poate la fel de mari. USR este una dintre ele.

    Citez din Andrei Caramitru, membru USR, acelasi USR care a boicotat ,,Referendumul pentru Familie”,USR cel iubitor de LGBT, USR care doreste sa guverneze Romania dupa chipul si asemanarea Accept si Declic!

    Citez: Biserica Ortodoxă Română ”o organizație criminală, retrogadă, retardată, coruptă”.
    Daca cititi comentariul USR-istului te ia frica!

    Nu imi aduc aminte ca cineva sa fi postat cu atata ura un articol impotriva unei celei mai fundamentale institutii ale poporului roman si ale umanitatii. Pentru ca ortodoxie inseamna umanitate!

    Daca PCR si PSD s-au dovedit niste ciume pentru societatea si politica romaneasca se dovedeste a fi USR a devenit o ciuma pentru insasi spiritualitatea si sufletul romanesc. In sfarsit USR si-a dat arama pe fata!

    USR MERITA SA DISPARA!

  10. Ce nu știu CE, Justiția și Președintele din Romania, este că Justiția s-a lins pe bot de sprijinul cetățenilor. S-a terminat cu apărarea Justiției de către societatea civilă! Justiția, ca și noi, este pe cont propriu.

    • Sa-si ia pensiile speciale si sa si le bage undeva. Ori vine USRPLUS si face reforma dupa parlamentare, ori… nu stiu, dar nu va fi bine pentru tara.

  11. Coruptia domina Romania , iar justitia este in transee, NU misca , sau daca scoate cand si cand capul , mai prescrie cate un dosar a vreunui „greu” sau ridica sechestrul de pe bunuri sau conturi bancare.

  12. Dacă PNL nu se pronuntă FERM și EXPLICIT PÂNĂ la alegeri că va introduce în parlament în luna ianuarie- februarie 2021 legea răspunderea magistratilor și confiscarea extinsă NU MERITĂ VOTAȚI