Brutăriile din Ungaria, în pericol să se închidă, din cauza costurilor ridicate. Vor crește și prețurile la pâine
În magazinele din Ungaria pâinea va fi mai scumpă, precum şi produsele de panificaţie, din cauză că firmele din acest domeniu nu fac faţă creșterii preţurilor la materiile prime și a costurilor de transport și energie. Marea majoritate a brutăriilor şi aşa luptă pentru supravieţuire. Potrivit estimării asociaţiei brutarilor, dacă în următorul an sau doi ani unităţile respective nu vor reuşi să identifice soluţii rentabile, vor trebui să îşi închidă afacerea, scrie ziarul „Magyar Nemzet”.
Nici pâinea şi nici produsele de panificaţie nu vor fi scutite de scumpirile din acest an, astfel că în următoarele săptămâni, luni cumpărătorii vor găsi în magazine produse de panificație mai scumpe decât înainte.
Creşterea preţurilor se datorează scumpirii materiilor prime şi creșterii costurilor de transport și energie. Deși nivelul costurilor a crescut într-o măsură diferită în fiecare brutărie, factorii din acest sector sunt de acord că fără o creştere a preţurilor podusului finit şi a tarifului serviciilor de livrare nu ar supravieţui nici unul dintre ei actualei situaţii.
József Septe, președintele Asociației Brutarilor Ungari, a declarat ziarului „Magyar Nemzet” că începând cu 1 decembrie morile vor creşte din nou prețul la făină, şi este de aşteptat să fie mai scumpe şi alte materii prime, în principal cele provenite din import. Noile preţuri au fost deja incluse de brutării în preţul produselor finite, iar fabricile au semnalat că aceasta nu va fi ultima scumpire, deoarece preţurile la materiile prime ar putea să crească şi mai mult la începutul anului viitor.
Potrivit preşedintelui asociaţiei, preţul făinii a crescut în acest an aproximativ cu 40%, dar s-au scumpit major şi untul, margarina şi pudra de cacao. La aceste preţuri sunt adăugate şi costurile crescute de energie și transport.
În aceste condiţii, creşterea preţurilor la pâine şi la alte produse de panificaţie este inevitabilă, deoarece rentabilitatea în acest sector este şi aşa foarte scăzută. József Septe a mai precizat că „această ramură a economiei nu mai este nevoită să se certe cu comerţul, deoarece, spre deosebire de anii precedenţi, lanţurile de magazine au înţeles necesitatea creșterii prețurilor”.
„Comerţul a început să înţeleagă că nu poate aştepta la un produs de bună calitate sau la o livrare punctuală de la un partener slab. Dacă vor ca furnizorii puternici să livreze la timp produsele de calitate, atunci trebuie să accepte creşterea preţului de cost”, a adăugat József Septe.
Însă vor exista şi firme de panificație care este puțin probabil că vor supraviețui în actuala situaţie. Multe brutării funcţionează şi azi ineficient, neeconomic, nu sunt dotate cu utilaje moderne, iar din cauza situației lor financiare precare nu au posibilitatea să participe la licitaţii pentru a achiziţiona aceste utilaje.
Potrivit Asociației Brutarilor Ungari, din cele 900 de firme din industria de panificaţie ar puta să-și înceteze activitatea mai multe sute de firme în următoarea perioadă, iar până la sfârşitul anului 2023 să rămână doar 500. În opinia lui József Septe, în acest sector se poate constata un proces de centralizare, ceea ce are un rol important. Se construiesc fabrici mari, moderne, puternice din punct de vedere al capitalului, care pot răspunde la cerinţele pieţei, atât calitativ, cât şi cantitativ. Aceste uzine vor cumpăra firmele mai mici. Ceea ce nu înseamnă că micile brutării artizanale vor dispărea de pe piață. Dimpotrivă, în ultimii ani au apărut aproape de nicăieri multe afaceri mici care produc produse de foarte bună calitate, sunt viabile și și-au câștigat propria lor piață.
Sursa: magyarnemzet.hu prin Rador / Traducerea: Rozália Gănciulescu
Sursa foto: Pixabay
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
8 comentarii