Bulgaria, o nouă strategie pentru atragerea investitorilor străini: pregătește două zone industriale lângă Sofia și Stara Zagora, plus un portal digitalizat pentru toate autorizațiile necesare
Bulgaria pierde competiția cu țările vecine privind atragerea de investiții străine semnificative, arată o analiză a publicației Kapital, preluată de Rador Radio România. Unul dintre motive e că țara vecină nu mai e o destinație ieftină din punct de vedere al forței de muncă, iar birocrația și blocajele administrative o fac neatractivă. De aceea, guvernul condus de academicianul Nikolai Denkov propune soluții noi.
„Abordarea în administrație este și ea depășită, iar motivația din ziua de astăzi pentru ca o companie să migreze și să caute oportunități de afaceri în țară este radical diferită față de acum 20 de ani”, a spus ministrul bulgar al Economiei și Industriei, Bogdan Bogdanov.
„Dacă înainte Bulgaria era atractivă prin accesul la personal, salarii mai mici și costuri de operare mai mici, aceste resurse au fost deja epuizate. Nu mai suntem o destinație ieftină”, a subliniat el. Investitorii se așteaptă ca proiectele lor să se realizeze rapid, iar acest lucru necesită instituții și proceduri moderne.
Acum, Ministerul Economiei dezvoltă un portal de investiții, care va reuni toate structurile publice, iar procesul va fi digitalizat. „Aceasta este și o metodă pentru a reuși să limităm corupția”, a spus Bogdanov. Potrivit spuselor ministrului, care este fost coordonator al Agenției pentru Investiții Străine, a fost elaborat și un mecanism clar despre când și în ce condiții se acordă ajutorul de stat. „Vom fi mai generoși cu cei care fac cercetare și dezvoltare și plătesc salarii mai mari”, a precizat el.
Pentru ca proiectele de investiții să aibă loc, însă, trebuie să existe un teren pregătit, iar unul dintre instrumentele pentru aceasta sunt zonele industriale de stat, care se formează deja în multe locuri din Bulgaria. Ministrul Bogdanov a explicat că se vor dezvolta cu un accent clar pe o anumită industrie. Sunt două zone prioritare pe care statul intenționează să le dezvolte.
Prima este Dobroslavți, din apropierea Sofiei, care va fi orientată către industria auto și producția cu valoare adăugată mare.
A doua zonă este fostul aeroport din Stara Zagora, unde se vor dezvolta întreprinderi mari consumatoare de energie, care necesită mai multe locuri de muncă și unde vor fi înlocuite minele de cărbune.
Bogdanov a dat ca exemplu dezvoltarea de până acum de la Bojuriște, unde au fost atrase investiții de sute de milioane, dar acesta a devenit în primul rând un centru logistic și asta duce la faptul că la intrarea și ieșirea din zonă există în prezent un blocaj în trafic de peste o oră.
Pentru dezvoltarea zonelor industriale într-un mod mai echilibrat se va miza pe asistență externă – se va face o analiză cu ajutorul unei instituții internaționale precum BERD sau Banca Mondială, iar managementul zonelor se va face prin parteneriat public-privat, cu operatori care au experiență în astfel de proiecte.
Selecția lor se va desfășura în condiții clare și o procedură competitivă, susține ferm ministrul Bogdanov. Nu ar trebui să denigrăm parteneriatele publice-private. Multe țări au reușit să-și dezvolte economia și infrastructura în acest fel”, a subliniat el.
Bulgaria trebuie rebranduită ca loc pentru inovare, a comentat ministrul Inovării si Creșterii, Milena Stoiceva. Ministerul ei lucrează în prezent la o nouă lege de stimulare a investițiilor, care va reflecta cerințele europene de screening (care cere ca țările să avertizeze cu privire la investițiile străine ce pot pune în pericol securitatea). Stoiceva a menționat care sunt sectoarele strategice în care Bulgaria vrea să exceleze și pentru care are potențial și capacitate, către care vor fi direcționate instrumentele financiare.
„Vorbim de sectoare high-tech – auto, mecatronică, biotehnologie, bioeconomie și stil de viață sănătos, cultură și industrii creative, TIC (tehnologii de informare și comunicare)”. Potrivit acesteia, ar trebui creată o structură complexă cu alte ministere și municipalități, astfel încât investitorii să beneficieze de un serviciu de tipul ghișeului unic, dar nu a precizat dacă ministerul ei lucrează în acest sens.
Ceea ce se întâmplă în prezent la Ministerul Inovării și Creșterii (MIC) este că se desfășoară programul NIDIT, care este probabil cel mai tăcut program european. Scopul său este de a conecta educația cu businessul, iar bugetul revizuit este de aproximativ 2,1 miliarde de leva (circa 5,3 miliarde lei), dintre care 500 de milioane vor fi investite chiar în acest an, potrivit site-ului ministerului – în centrele de excelență și competență care au fost sponsorizate de la perioada europeană anterioară și într-un defileu al inovației în Stara Zagora.
Bulgaria nu este de fapt un loc mai rău pentru investiții decât România și Grecia, consideră Petar Sturm Konstantinov, director executiv al cofetăriilor „Nedelya” din România. „Diferențele de mediu sunt minime – România este pur si simplu o piață de trei ori mai mare. Dar dificultățile pentru afaceri sunt aproape aceleași ca în Bulgaria – povară administrativă, găsirea de forță de muncă”, a declarat el pentru Kapital. Indiferent de statistici, observațiile sale arată că salariile în România nu sunt mai mari, dar există diferențe regionale mai mari. (Traducerea: Mirela Petrescu)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank