Bulgaria promite Parchetului European că va avea o clădire, angajați noi și o arhivă secretă pentru a sigura procurorilor o ”independență deplină”
O clădire separată, angajați noi și o arhivă secretă separată – acestea sunt principalele accente ale schimbărilor pe care un grup de lucru le pregătește pentru a asigura o mai mare independență a activității Parchetului European în Bulgaria, transmite Dnevnik, citată de Rador
Modificările, anunțate în urmă cu ceva vreme de șeful cabinetului premierului Kiril Petkov – Lena Borislavova -, vor fi introduse cu modificări la câteva legi – cu privire la justiție, la informațiile clasificate, la mijloacele speciale de anchetă și la Codul de Procedură Penală.
Acestea vor fi prezentate spre dezbatere publică în termen de două săptămâni și vor fi supuse votului în termen de o lună, a aflat „Dnevnik” de la experți care pregătesc modificările. În acest scop, a fost format un grup de lucru cu persoane din Consiliul de Miniștri, Ministerul Justiției și alte instituții.
Ideea principală este ca prin modificări să se asigure independența deplină a activității procurorilor europeni delegați. Din 30 martie, site-ul Consiliului de Miniștri de la Sofia are o nouă secțiune în care se vor putea transmite semnale către Parchetul European, vor fi informații despre activitățile instituției, precum și informații despre activitățile de combatare a corupției ale guvernului.
În urmă cu ceva timp, premierul Kiril Petkov a anunțat că guvernul va fi punctul de contact pentru primirea semnalelor pentru Parchetul European. O intenție similară este susținută și de procurorul-șef european, Laura Kovesi, care în 2021 a solicitat comunicare directă cu Ministerul de Interne și Agenția Vamală. Procurorul general european Laura Kovesi a insistat personal asupra unora dintre schimbări, prezentându-și solicitările în cadrul unei conversații cu premierul Kiril Petkov, la Sofia.
Clădire nouă și arhivă secretă separată nouă
Modificările prevăd că Parchetul European va avea o clădire separată, în care vor putea fi audiați martori și în care administrația și angajații să poată lucra liniștiți, au explicat experții care pregătesc acest lucru. În prezent, reprezentanții instituțiilor se află în clădirea Parchetului Raional Sofia (bulevardul GM Skobelev 25).
Încă se fac inspecții și verificări pentru un loc potrivit pentru a găzdui administrația care se va ocupa de Parchetul European. În timpul vizitei sale din martie, Laura Kovesi a insistat ca procurorii delegați bulgari să aibă o clădire separată. „Nu este o problemă să împărțim birourile, dar mi-aș dori o clădire separată, un buget separat și să pot vizita această clădire”, a spus Kovesi.
O garanție importantă pentru independența activității lor va fi și înființarea unei arhive secrete independente, la care nu vor avea acces procurorii bulgari sau reprezentanții conducerii procuraturii de stat. Modificările vor oferi posibilitatea procurorilor delegați europeni să fie deserviți de personal judiciar (grefieri, secretari și asistenți), care vor fi numiți în acest scop. În prezent, astfel de angajați sunt delegați de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație.
În iulie 2021, au fost înființate 15 posturi cu normă întreagă la unitatea care sprijină activitățile Parchetului European. Deocamdată nu se știe exact de câți angajați va fi nevoie, urmează să fie întocmită o analiză de instituție. Schimbările le vor permite acestor angajați să lucreze direct pentru Parchetul European, nu să țină de procuratura bulgară. Acest lucru va asigura o mai mare independență și securitate în activitatea lor, mai spun experții. Criteriile pentru ei nu vor fi diferite de cele prevăzute în Legea privind sistemul judiciar.
Deocamdată nu se știe exact cât vor costa modificările. Deocamdată, finanțarea pentru acestea va fi probabil separată de bugetul justiției, dar este posibil ca fondurile să fie asigurate de Parchetul European într-o etapă ulterioară.
După ce procurorul general european, Laura Kovesi, a vizitat Bulgaria, la jumătatea lunii martie, Ministerul Justiției a declarat că se lucrează la modificări la Codul Penal, pentru a elimina obstacolele în calea anchetei efective și a pedepsirii infracțiunilor legate de fraudă cu bani europeni. Acestea sunt legate de modul în care este formulată infracțiunea și de modul în care aceasta nu reflectă traseul complex al acestor fonduri, care trec prin mai multe instituții și bugete.
La scurt timp după plecarea lui Kovesi, Ministerul de Interne a demarat operațiunea de arestare a foștilor guvernanți – fostul premier Boiko Borisov, fostul ministru de finanțe Vladislav Goranov și PR-ul Sevdalina Arnaudova. După aceea, instituția a anunțat că, pe lângă cazurile de fraudă cu fonduri europene, lucrează și la cazuri de „corupție sistemică împotriva înalților funcționari publici” în Bulgaria.
Parchetul European funcționează din vara anului 2021. Acolo e loc pentru zece procurori din Bulgaria. La sfârșitul anului 2020 a fost demarată procedura de alegere a procurorilor bulgari, iar inițial s-au prezentat peste 30 de persoane. Parchetul a trimis 10 candidaturi procurorului-șef european, Laura Kovesi, dar din toate propunerile ea a aprobat doar patru (Svetlana Șopova-Koleva, Boiko Kalfin, Veronika Trifonova și Dimităr Belicev).
Astfel, la începutul activității instituției, în iulie 2021, echipa de procurori delegați bulgari nu a fost completă. În a doua etapă, în toamna anului 2021, cinci dintre cele șase posturi vacante au fost ocupate. Elena Popova de la Tribunalul Penal Specializat, cu procurorii de la Parchetul Municipiului Sofia – Victor Tarcev, Stanislav Stoikov și Anna Aleksova, precum și cu adjunctul șefului Parchetului Raional Kiustendil – Ivailo Iliev.
La jumătatea lunii februarie a acestui an, Colegiul Procurorilor a lansat o a treia procedură de trimitere a ultimului procuror european, însă pentru aceasta nu au fost candidați. Colegiul Procurorilor poate anunța acum o a patra procedură de selecție. Cealaltă variantă este de a se înțelege cu Parchetul European pentru un procuror european delegat mai puțin decât numărul planificat inițial de zece oameni.
Condițiile obligatorii pentru a candida sunt să cunoască limba engleză, să aibă minim opt ani de experiență juridică, să aibă vârsta de cel mult 58 de ani, să fi dobândit statutul de inamovibilitate și calificativul „foarte bine” la ultima atestare.
Sursa: Dnevnik/ Rador
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.