G4Media.ro

Bulgaria și scumpirile: Șeful Protecției Consumatorilor acuză marile magazine că majorează prețurile…

Sursa foto: Pixabay

Bulgaria și scumpirile: Șeful Protecției Consumatorilor acuză marile magazine că majorează prețurile alimentelor / Guvernul trimite atașații comerciali să monitorizeze prețurile din alte țări UE, inclusiv din România

Lanţurile de retail, care controlează 50-60% din piaţa produselor alimentare, distorsionează preţurile şi împing în sus preţul alimentelor, a declarat joi preşedintele Comisiei pentru Protecţia Consumatorilor (CCP) din Bulgaria, Stoil Alipiev, la o întâlnire cu jurnaliștii, transmite BTA, citată de Agerpres.

El susține că lanţurile de retail oferă informaţii înşelătoare sau neadevărate cu privire la preţul şi cantitatea mărfii. De asemenea, produsele importate din Turcia, Grecia şi alte ţări sunt prezentate ca fiind din Bulgaria, a adăugat Alipiev.

La rândul său, ministrul Economiei şi Industriei, Nikola Stoyanov, a subliniat faptul că în ultima lună a avut mai multe întâlniri cu retailerii şi producătorii pentru discuţii cu privire la preţul alimentelor. El va trimite atașații comerciali ai țării din străinătate să colecteze date privind prețurile din alte țări.

Atașații comerciali bulgari trebuie să colecteze date privind prețurile a peste 20 de produse alimentare de bază – făină, ulei, orez, fasole, zahăr, lapte și iaurt, unt, brânză de vaci, cașcaval, ouă, carne etc., scrie Euractiv.

Informațiile despre prețuri vor fi actualizate săptămânal și că, potrivit guvernului interimar, această inițiativă ar sprijini procesul de analizare a formării prețului produsului de la producător la consumatorul final, notează Dnevnik.

Atașații comerciali vor monitoriza prețurile în lanțurile alimentare mari și mai mici în șapte țări ale UE – Germania, Austria, Franța, România, Grecia, Republica Cehă, Croația. Datele vor fi comparate cu prețurile de la punctele de vânzare din Bulgaria și toate informațiile vor fi publice.

„Avem informaţii despre preţurile produselor în străinătate, şi de aceea am cerut ataşaţilor comerciali să strângă informaţii pentru că nu putem fi siguri cu privire la informaţiile pe care le primim de la public”, a adăugat ministrul.

„Vedem că laptele şi untul se vând în străinătate la preţuri cu 20-30% mai mici decât în Bulgaria”, a subliniat Stoyanov.

La rândul său, ministrul bulgar al Agriculturii, Yavor Gechev, a spus că piaţa produselor alimentare va fi monitorizată în mod constant.

„Preţurile la alimente au crescut în ultimul an şi asta a început în acelaşi timp cu războiul din Ucraina. În ultimele luni am văzut cum preţurile se plafonează. De exemplu, în luna ianuarie, inflaţia preţurilor la alimente a fost de 24,5%, mai puţin faţă de 26,1% în luna decembrie 2022”, a spus Gechev.

Ministerul Agriculturii a descoperit diferenţe mai între preţurile la producători şi cele de la comercianţi pentru ouă, unt, caşcaval şi brânză. De exemplu, un litru de lapte costă în medie 1,03 leva la producători dar în unele magazine ajunge şi la 4 leva, a spus Gechev.

Au crescut chiar şi preţurile la castraveţi, a precizat ministrul bulgar al Agriculturii.

„Aceasta este o anomalie dar mă aştept ca preţurile să scadă în 10-15 zile. Am informaţii că o situaţie similară este în Anglia, unde nu sunt disponibile deloc legume”, a spus Gechev.

Ministerul Agriculturii de la Sofia a analizat livrările de alimente ale lanţurilor de retail. Toate arată majorări semnificative, variind între 48,8% şi pete 90%.

Diferenţele sunt cauzate, printre altele, de diferitele comisioane percepute de la producători: pentru promovarea unei anumite game de produse, pentru cifra de afaceri, discounturi etc. „Aceştia sunt bani luaţi de la clienţi dar care nu ajung la producători”, a subliniat ministrul.

„Producătorii sunt îngroziţi atunci când li se cere să dezvăluie preţurile la livrare pentru că se tem că vor fi eliminaţi din lanţurile distribuitorului”, a spus Gechev. Acesta este motivul pentru care un pachet de 400 de grame de caşcaval are un preţ la producător de 8,04 leva dar în retail se vinde pentru 15,99 leva, a subliniat ministrul Agriculturii, care nu a dorit să dezvăluie numele producătorului şi nici cel al lanţului de retail.

Într-un alt caz, preţul la un pachet de 400 de grame de brânză albă de vacă este de 5,64 leva la producător dar pe raftul magazinului se vinde pentru 10,79 leva, ceea ce înseamnă o creştere de 91%.

„Toate astea sunt perfect legale. Legislaţia este deficitară şi vom lua rapid două măsuri pentru a aduce sectorul la lumină: vor fi adoptate două ordonanţe, elaborate de Ministerele Agricultorii şi cel al Economiei, pentru ca întregul lanţ de aprovizionare să fie public. Vor fi registre cu toţi comercianţii şi cu toate depozitele care vând alimente. Atunci când un produs este plasat pentru prima dată pe piaţă, comerciantul va intra în registru şi fiecare comerciant ulterior va raporta destinaţia produsului şi preţul său”, a explicat Gechev.

 

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...