G4Media.ro

Calvarul autostrăzilor: guvernul poate da în circulație doar o treime din cei…

Calvarul autostrăzilor: guvernul poate da în circulație doar o treime din cei 180 km promiși la începutul anului

Un document oficial al Ministerului Transporturilor, consultat de G4Media.ro, arată că estimările de la începutul anului au fost serios exagerate de guvern: doar o treimei din cei 180 km de autostradă promiși pot fi dați anul acesta în uz.

După ce a trecut jumătate de an fără a fi deschis traficului vreun kilometru de autostradă, nu ar trebui să fie pentru nimeni nicio surpriză că oficialii tot taie din promisiunile făcute șoferilor. Dacă la începutul anului ministrul interimar Rovana Plumb declara că în 2019 vor fi gata 180 de noi kilometri de autostradă, în urmă cu o lună Răzvan Cuc, șeful de la Transporturi, tăia din coada ursului și declara că până la sfârşitul anului vor fi daţi circulaţiei 100 de kilometri de autostradă din cei 160-170 aflaţi în construcţie.

O estimare prea optimistă, spun chiar subordonații săi. Într-un document cu antetul ministerului condus de Răzvan Cuc prezentat recent în Comitetul de monitorizare al Programului Operațional Infrastructură Mare, în cadrul căruia România primește bani pentru dezvoltarea rețelei de autostrăzi, anul acesta au șanse reale de a fi gata doar 61 de kilometri de șosea de mare viteză.

Practic, potrivit documentului, până la finalul lunii decembrie ar urma să fie deschiși traficului doar 43 de kilometri din autostrada Lugoj-Deva, loturile 3 și 4, unde stadiul de execuție al lucrărilor variază între 94,5% și 96,2%, precum și încă 17 kilometri din Autostrada Transilvania, între Ogra și Câmpia Turzii.

Statistică: Nr. de kilometri dați în exploatare

Lucrările la cele două loturi din autostrada Lugoj-Deva au început în 2013, adică în urmă cu șase ani. Potrivit unor surse citate de Asociația Pro Infrastructura, spaniolii de la Comsa au solicitat să se facă recepția parțială a lotului 3 pe 31 iulie.

FILMARE CNAIR – LOT 3 LUGOJ-DEVA

Autostrada Lugoj-Deva lot 3

Lungime: 21,14 km

Constructor: Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.

Valoare contract: 579,9 mil. lei

Ordin de începere a lucrărilor: noiembrie 2013

La jumătatea lunii august estimează cei de la API că vor fi gata lucrările și la lotul 4, unde firmele constructorului român Dorinel Umbrărescu lucrează încă la vestitul deal „al liliecilor”.

FILMARE – LOT 4 LUGOJ-DEVA

Autostrada Lugoj-Deva – lot 4

Lungime: 22,13 km

Constructor: Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.

Valoare contract: 419,4 mil. lei

Ordin de începere a lucrărilor: iunie 2013

Potrivit documentului citat, cu șanse de finalizare anul acesta sunt și circa 18 kilometri din Autostrada Transilvania, unde stadiul lucrărilor este de 67%.

Autostrada Brașov– Borș, Tronson Ogra – Câmpia Turzii Lot 2

Lungime: 17,9 km

Constructor: Asocierea ASTALDI SpA – Max Boegl Romania SRL – Astalrom S.A. – Consitrans SRL

Valoarea contractului: 437,6 mil. lei

Ordin de începere a lucrărilor: mai 2016

Documentul citat nu pomenește nimic despre primele două loturi din autostrada Sebeș-Turda, finanțate tot cu fonduri europene și pe care ministrul Răzvan Cuc le vrea gata tot anul acesta, deși stadiul de execuție lucrărilor variază între 51% și 71%.

Cuc s-a declarat în repetate rânduri nemulțumit de ritmul de lucru al grecilor de la Aktor, care construiesc lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda cu o lungime de circa 24 de kilometri. Răzvan Cuc i-a amenințat pe greci chiar luna trecută cu rezilierea contractului dacă aceștia nu se vor mobiliza și nu vor accelera ritmul de lucru.

În urma vizitelor pe șantiere, Răzvan Cuc a declarat că sunt șanse ca până la finalul anului să fie gata și mini-autostrada de 6 kilometri dintre Râşnov şi Cristian, parte a șoselei de mare viteză Ploiești-Brașov, așa că a cerut să se lucreze inclusiv noaptea şi în weekend, dar și bucăți din drumul expres Craiova-Pitești.

Fotografii: Asociația Pro Infrastructură

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Șansele ca Iernut-Chețani (2A2) să fie dat în folosință anul acesta sunt minuscule, deci nici pe departe ”realiste” cum zice MT în fițuica aia. Trebuie să se alinieze multe planete ca să termine Astaldi tronsonul (sunt la vreo 75%, dar mai au mult de lucru la cele 2 poduri peste Mureș de la Bogata, unde nici nu au pus încă grinzile peste apă) și în același timp Straco nodul Chețani.

  2. Este simplu de ce nu se construiesc autostrazi si de ce nu se termina de construit tronsoanele mentionate in articol. Pus si simplu statul nu plateste constructorii pentru lucrarile facute pentru a putea plati salariile si pensiile promise drept mita electorala. Nici un constructor din lumea asta nu va accepta sa lucreze pe banii lui fara sa aiba garantia ca statul le va plati lucrarile. Pot sa ameninte nenorocitii de guvernanti cu mama rezilierilor ca tot nu vore putea forta constructorii sa lucreze fara bani. Eu daca as fi constructor as prefera sa-mi rezilieze statul contractul decat sa imi bag firma in faliment.

  3. Un Batranel pe Nume George a lu Shorosh si a bagat coada !

  4. Solutia e simpla: l-as pune pe dl Cuc si pe toti cei responsabili sa faca naveta : o zi de la cluj la timisoara, o zi de la sibiu la bucuresti, o zi de la pitesti la craiova si tot asa…si atunci poate ca ar baga ceva viteza in cei care construiesc.
    Am venit azinoapte dinspre timisoara spre deva, a horror, drumul este praf, extrem de periculos si extrem de aglomerat

    • Corect. Sa faca naveta zilnic pe drumurile patriei, sa vada in ce conditii se calatoreste. Situatia prezentata de tine este si pe traseul Sebes – Aiud, unde se lucreaza la autostrada si traficul pe DN este aproape blocat. Nu mai zic de Cartea Junglei – DN 2/E85.

  5. „Surpriza” pentru fanii Antena 3? Aia care inghit rahatul cu polonicul?
    In alte tari se asfalteaza un bulevard (mediocru spre mic) intr-o singura noapte cu deranj minim, la noi vad ca nu reusesc sa termine de refacut un peron in doua nopti. Asa ca ce pretentii sa avem la autostrazi.

  6. cuvantul cheie este ”poate”!
    ”poate” ca se va da in circulatie in acest an, dar mult mai probabil ca ”poate” ca nu!