Calvarul locuitorilor din cartierul Greenfield – Pădurea Băneasa, cărora dezvoltatorul le-a promis trei căi de acces. Urbanist: „În drept, întreg ansamblul rezidențial Greenfield nu are nicio ieșire la vreo cale de acces publică”
Cei aproape 6.500 de locuitori din cartierul Greenfield din Pădurea Băneasa (București) au din nou probleme cu accesul auto spre București după ce Romsilva a pus în executare o decizie judecătorească și a închis accesul pe un drum forestier. Compania a dat vina pe primarul general, dar Nicușor Dan a acuzat dezvoltatorul Impact că i-a păcălit pe cumpărătorii apartamentelor. Care este situația de fapt?
Potrivit site-ului greenfieldresidence.ro, dezvoltatorul imobiliar al cartierului Greenfield le promitea locuitorilor în urmă cu ceva timp nu mai puţin de trei căi de acces.
„Nu am neglijat nici construirea căilor suplimentare de acces în proximitate. În acest sens, am achiziționat suprafețe noi de teren pentru construcția acestora, proiect a cărui valoare totală se ridică la suma de 1,5 milioane Euro. În prezent, aceste terenuri se află în faza finală de avizare a documentațiilor PUZ, iar urmare a îndeplinirii cerințelor legate de urbanism, pe aceste terenuri vor fi construite cele trei căi de acces suplimentare care, împreună cu Aleea Teișani și Vadul Moldovei, vor asigura un acces modern și facil tuturor rezidenților din Greenfield, astfel:
– prima dintre ele va fi la intersecția Aleii Teișani cu breteaua DN1 și a intersecției acesteia cu Centura Bucureștiului (DNCB);
– a doua va fi amplasată în apropierea km 13 al DNCB, în dreptul podului hobanat;
– a treia va fi amplasată în zona centrului comercial Greenfield Plaza, mai exact în apropierea km 14 al DNCB.”
Pe lângă acest lucru, tot dezvoltatorul dădea asigurări că odată finalizate, toate cele trei căi de acces vor fi trecute cu titlu gratuit în domeniul public.
Până acum însă, nimic nu s-a realizat, iar acum dezvoltatorul imobiliar dă vina pe Primarul General al Capitalei Nicușor Dan.
„În cazul concret al porțiunii de drum din strada Vadul Moldovei prin care se blochează strict accesul spre cartierul Greenfield, adminstrația orașului a dat dovadă de nepăsare și lipsă de respect pentru miile de oameni din cartierul Greenfield. Tergiversarea punerii în aplicare a unei hotărâri judecătorești definitive aduce prejudicii grave și disconfort pentru familiile care locuiesc aici. Un cartier imens cu locuitori stresați zilnic de ambuteiaje create artificial nu poate deveni o comunitate sustenabilă. Am susținut permanent soluții viabile, multe finanțate chiar de noi dar, în acest caz, pasivitatea, birocrația și blocajul instituit afectează calitatea vieții celor care au avut încredere în noi”, a declarat Constantin Sebeșanu, CEO Impact, potrivit unui comunicat emis de curând.
Urbaniştii consultaţi de G4Media.ro susţin că de fapt ansamblul rezidenţial nu ar avea nicio ieşire la vreo cale de acces publică.
„În drept, întreg ansamblul rezidențial Greenfield nu are nicio ieșire la vreo cale de acces publică. Din cele 3 prevăzute în PUZ: Aleea Teișan, Drumul Forestier și Centura Capitalei. Nu s-a realizat niciunul, astfel că drumul forestier nu poate fi exploatat întrucât nu este deschis circulației publice; Aleea Teișan se oprește în alte parcele private care nu aparțin dezvoltatorului, iar în Centură nu există străpungere, se face de Ministerul Transporturilor.
Realizarea acestor accesuri trebuia făcută de Primăria Capitalei pentru Drumul Forestier și Aleea Teișan și de Ministerul Transportului pentru Centură. Pentru Drumul Forestier, trebuia făcută exproprierea pentru cauză de utilitate publică, fiind singura opțiune fezabilă și legală. Pe care Primarul Sectorului 1 o putea face prin Consiliul General. Or, niciuna nu s-a făcut”, a declarat pentru G4Media.ro Alexandru Pânişoară, preşedintele Asociației pentru Dreptul Urbanismului.
Compania care administreaza Cartierul Greenfield susține că, pentru rezolvarea situației, Consiliul General al Municipiului București trebuie să solicite Guvernului României emiterea unei hotărâri în baza căreia să se constate trecerea gratuită a drumului din domeniul public al Statului Român, aflat în administrarea Romsilva, în domeniul public al Municipiului București, în administrarea Consiliului General al Municipiului București și să plătească taxele aplicabile, pentru scoaterea definitivă a terenului din fondul forestier național.
În caz contrar, reprezentantul Impact amenință cu acțiuni în instanță pentru obținerea dreptului de acces pe acest drum, în beneficiul celor peste 6.500 de locuitori din împrejurimi.
În replică, Nicușor Dan a desființat criticile companiei Impact și a acuzat dezvoltatorul imobiliar că ridică noi blocuri fără să fi asigurat drumurile de acces.
”Investitorul a obținut un PUZ în anul 2008 care prevedea două intrări din șoseaua de centură. PUZ-ul nu prevedea cine să facă aceste drumuri de acces, investitorul sau autoritatea. În mod normal, autoritatea trebuia să dea PUZ-ul împreună cu un plan de acțiune care să condiționeze emiterea autorizațiilor de construire de realizarea în prealabil a drumurilor pe cheltuiala investitorului. Investitorul a obținut un alt PUZ în 2019, pentru o a doua etapă a dezvoltării, mult mai mare decât precedenta, fără alte drumuri de acces”, a scris Nicușor Dan într-o postare pe Facebook.
Mai mult, Nicușor Dan susține că investitorul imobiliar are încă din 2019 avize preliminare de la Primăria Generală, dar nu a continuat demersurile pentru avizele definitive necesare construirii drumurilor de acces.
”Investitorul are din anul 2019 avizul preliminar de la PMB pentru trei PUZ-uri care prevăd ieșiri din cartier în șoseaua de centură. În baza acestor avize preliminare trebuie să obțină avizele de la alte instituții și să revină la PMB pentru avizul arhitectului-șef. Pentru două dintre proiecte nu a mai revenit la PMB. Pentru al treilea a venit la PMB cu documentația completă în decembrie 2022”, a scris Nicușor Dan.
”Locuitorii din Greenfield sunt victimele unui dezvoltator care s-a grăbit să facă blocuri fără să facă și drumuri, cu concursul unei autorități locale incompetente. E una din sutele de dezvoltări pe același calapod, ale căror consecințe le simt bucureștenii blocați în trafic. Nu sunt de acord și nu voi face niciun demers pentru un drum permanent prin pădure (cu atât mai mult cu cât s-au parcelat terenurile de o parte și alta a drumului de către proprietari care vor să construiască). Nu există nicio documentație de urbanism care să-l prevadă, iar eu nu voi propune vreuna. Însă în măsura în care este legal, sunt de acord cu soluția provizorie de traversare a pădurii pe drumul forestier existent până la construirea unor ieșiri definitive în șoseaua de centură. În schimb, am toată susținerea pentru proiectele investitorului care prevăd drumuri de ieșire în șoseaua de centură”, a mai spus primarul general al Capitalei.
Reacția companiei vine după ce Clotilde Armand, Primarul Sectorului 1, a criticat închiderea drumului de acces și a sugerat că ar fi vorba de „o decizie politică”. În replică, Romsilva a arătat într-un comunicat de presă că a pus în executare o decizie executorie a unei instanțe.
În prezent, cartierul este deservit de un singur drum de acces. Spre deosebire de drumul forestier din Pădurea Băneasa, acesta este mai lung cu câţiva km, motiv pentru care şoferii sunt nevoiţi să petreacă în trafic zeci de minute în plus.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
30 comentarii