G4Media.ro

Campania lui Călin Georgescu: O agenție guvernamentală franceză vorbește de două agenții…

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Campania lui Călin Georgescu: O agenție guvernamentală franceză vorbește de două agenții prin care au fost racolați influencerii – Progresia și Fundament / Campanii sofisticate de astroturfing

Un raport al agenției guvernamentale franceze VIGINUM dedicat campaniei lui Călin Georgescu arată că influencerii care l-au promovat au fost recrutați prin intermediul platformei de marketing FameUp, care ar fi fost folosită de două organizații: Progresia și Fundament. Numele au fost comunicate de plateforma FameUp. Nu a fost posibil să se găsească informații din surse deschise cu privire la aceste societăți, care nu par să existe în online, arată raportul. Acestea au propus influencerilor să publice conținut în schimbul unei plăți, respectând un anume script și anumite instrucțiuni.

Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie, arată raportul.

Alegerile prezidențiale din România par să fi fost ținta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe manipularea algoritmului unei platforme deosebit de populare în România, TikTok, și implicând ecosisteme prepoziționate, mai arată cercetarea.

Raportul francez nu aduce multe alte noutăți față de informațiile făcute publice de autoritățile române și concluzionează că „comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut”.

Analiza VIGINUM citează inclusiv o anchetă G4Media despre modul în care presupuși voluntari au contribuit la viralizarea mesajelor lui Călin Georgescu.

Raportul, intitulat „Manipularea algoritmilor şi instrumentalizarea influencerilor – Concluzii desprinse din alegerile prezidenţiale din România & riscuri pentru Franţa”, a fost publicat marţi pe site-ul Secretariatului General pentru Apărare şi Securitate Naţională (SGDSN) din Franţa, căruia îi este subordonat VIGINUM. Creat la 13 iulie 2021, acest serviciu tehnic şi operaţional al statului francez are rolul de a detecta şi a defini campaniile de manipulare a informaţiilor pe platformele digitale, în care sunt implicaţi actori străini cu scopul de a aduce atingere Franţei şi intereselor sale.

Citește aici raportul integral realizat de VIGINUM despre campania lui Călin Georgescu

Principalele constatări ale raportului VIGINUM:

  • După Georgia și Moldova, România este a treia țară europeană afectată, la sfârșitul anului 2024, de manipulări pe scară largă a procesului electoral
  • Popularitatea candidatului GEORGESCU a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile. De exemplu, numărul de abonați și numărul de vizualizări pe contul TikTok al lui Călin GEORGESCU au crescut de trei ori între 10 și 24 noiembrie 2024 (Sursa: Date provenite de pe platforma de analiză social media Exolyt). Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, așa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory, a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în șapte zile. Potrivit TikTok, creșterea numărului de abonați pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obișnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare
  • Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie. De fapt, această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Astroturfing este un mod de operare care constă în a da vizibilitate unui subiect, făcându-l să pară un fenomen de masă, chiar dacă el provine din coordonarea a doar câteva conturi care produc un volum mare de postări pe același subiect.

Dispozitive prepoziționate pe TikTok și Telegram

  • Această manipulare informațională s-a bazat în primul rând pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a crește artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului și a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor. Potrivit serviciilor române de informații, aproape 25.000 de conturi TikTok pro-GEORGESCU au devenit deosebit de active cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor. Dintre acestea, 797 de conturi existau încă din 2016. Activitatea lor a fost foarte scăzută până pe 11 noiembrie 2024, când rețeaua de conturi a fost activată la capacitate maximă. Potrivit serviciilor de informații, aceste conturi au folosit adrese IP unice pentru a se conecta la platformă, făcând imposibilă asocierea lor la aceeași rețea.
  • Documentele declasificate de administrația românească, precum și publicația G4Media.ro dezvăluie, de asemenea, existența mai multor canale Discord și grupuri Telegram, unele dintre acestea fiind prepoziționate încă din septembrie 2022, menite să implementeze și să coordoneze o strategie de amplificare artificială a conținutului legat de acest candidat pe TikTok.
  • Canalele Discord și Telegram menționate mai sus aveau rolul de a distribui către publicul lor instrucțiuni precise cu privire la conținutul care trebuia partajat, precum și instrucțiuni cu privire la modul de manipulare a algoritmului platformei fără a fi detectat de instrumentele de moderare ale acesteia.
  • În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului, generând în mod artificial o tendință emergentă în jurul unui subiect (în acest caz, candidatul GEORGESCU și programul său), inclusiv în cadrul comunităților care urmăresc videoclipuri pe alte teme. Algoritmul va oferi mult mai regulat utilizatorilor conținut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate. Desigur, suprareprezentarea unui candidat în spațiul digital nu este suficientă pentru a explica un vot în favoarea sa. Regulile comunității TikTok stipulează că operațiunile de acest tip sunt interzise.
  • De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operațiuni coordonate, autoritățile române sugerând doar implicarea unui actor străin. În fine, deși acest mod de operare urmărea să ofere vizibilitate unui anumit candidat în contextul unui proces electoral, el ar putea fi reprodus și pentru a promova conținuturi cu alte obiective
  • Această operațiune informațională s-a bazat, de asemenea, în mare măsură, pe sprijinul influencerilor. Peste o sută de influenceri TikTok fără afinități politice deosebite cu și un total de peste 8 milioane de abonați activi au fost recrutați pentru a participa, fără să-și dea seama, la o campanie menită să ofere vizibilitate candidatului GEORGESCU pe platformă
  • Influencerii au fost recrutați prin intermediul platformei românești de marketing de influență FameUp, care pune în legătură advertiserii care doresc să desfășoare campanii publicitare pe TikTok și YouTube cu influenceri care le pot transmite mesajele în schimbul unei plăți. FameUp ar fi fost folosită de două organizații: Progresia și Fundament (Nume comunicate de plateforma FameUp. Nu a fost posibil să se găsească informații din surse deschise cu privire la aceste societăți, care nu par să existe în online). Acestea au propus influencerilor să publice conținut în schimbul unei plăți, respectând un anume script și anumite instrucțiuni
  • Serviciul Român de Informații semnalează că unii dintre influencerii recrutați pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU ar fi fost contactați prin e-mail prin intermediul agenției de comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip
  • Pe 6 și 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influență pe rețelele de socializare, inclusiv pe TikTok25, care ar face parte dintro „constelație de firme” care au legătură cu o agenție de publicitate ucraineană care se numește Zlodei
  • Investigațiile efectuate în paralel de VIGINUM au permis stabilirea unor legături tehnice între FA Agency, GMG și Zlodei. Zlodei și GMG ar fi înregistrate la aceeași adresă fizică, și anume Mechnykova St, 2, Kiev, Ucraina, 02000, în birouri comune cu alte firme
  • Zlodei este o firmă specializată în marketing digital condusă de Dmitriy MAKAROV, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani care a sprijinit deja oficial Ucraina în fața agresiunii ruse. MAKAROV administrează mai ales un site internet specializat în jocuri de noroc online împreună cu Oleksandr DOVJENKO, directorul comercial al Zlodei.
  • În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-GEORGESCU rămâne necunoscut, la fel ca și rolul exact jucat de FA Agency și de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român, cu excepția recrutării de influenceri prin e-mail
  • Manipulările algoritmului TikTok utilizate în alegerile din România par acum ușor de reprodus pe scară largă. Platforma românească Recorder a demonstrat, de exemplu, că un cont TikTok cu un milion de vizualizări și mii de comentarii, datorită câtorva mii de conturi false, a fost rapid sugerat în feed-urile utilizatorilor reali
  • Nu poate fi exclusă ipoteza existenței pe platformă a unor conturi inactive preexistente, care ar putea fi activate pentru a ajunge la publicul francez, după cum o dovedește vechimea anumitor conturi implicate în campania din România
  • Algoritmul platformei TikTok favorizează distribuirea de conținut care generează interacțiuni și oferă un sistem de remunerare a creatorilor săi în funcție de volumul de vizualizări și de gradul de interacțiune. Acest sistem favorizează apariția publicațiilor clickbait, al căror unic scop este să genereze interacțiuni, precum și crearea de conturi care difuzează conținut cu formulări și afirmații alarmiste, pentru a atrage atenția utilizatorilor și a genera distribuiri

Concluzii:

  • Alegerile prezidențiale din România din noiembrie 2024, primele alegeri democratice majore din Europa ale căror rezultate au fost anulate din cauza suspiciunilor de ingerință străină, marchează un punct de referință în conștientizarea impactului manipulării informațiilor pe rețelele sociale
  • În timp ce alegerile din Georgia și Republica Moldova de la sfârșitul anului 2024 făcuseră deja obiectul unor acțiuni hibride, alegerile prezidențiale din România par să fi fost ținta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe manipularea algoritmului unei platforme deosebit de populare în România, TikTok, și implicând ecosisteme prepoziționate, precum și recrutarea de influenceri.
  • Această manipulare evidențiază, pe de o parte, ușurința cu care, în prezent, se poate impune utilizatorilor vizibilitatea unui subiect pe o rețea de socializare precum TikTok, fără ca platforma să modereze conținutul prezentat sau să-l considere fals și, pe de altă parte, rolul și vulnerabilitatea influencerilor, expuși unui risc tot mai mare de manipulare de către actori ostili.
  • De asemenea, se poate sublinia faptul că unul dintre principalele prejudicii cauzate de această campanie de manipulare a fost subminarea încrederii alegătorilor în fiabilitatea procesului electoral.
  • În cele din urmă, această manipulare a algoritmului demonstrează că, deși sunt supuși unor numeroase obligații de reglementare în ceea ce privește moderarea și etichetarea conținutului, operatorii de platforme online nu își respectă responsabilitățile în acest domeniu.

Creat la 13 iulie 2021 și subordonat Secretariatului General pentru Apărare și Securitate Națională (SGDSN), Serviciul de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale străine (VIGINUM) are drept scop protejarea dezbaterii publice digitale în fața manipulării care ar putea aduce atingere intereselor fundamentale ale națiunii. Acest serviciu tehnic și operațional al statului are rolul de a detecta și a defini campaniile de manipulare a informațiilor pe platformele digitale, în care sunt implicați actori străini cu scopul de a aduce atingere Franței și intereselor sale.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Ai noșt’i tac ca porcu’ în păpușoi. Se pare că „ofițerii patrioți” (a se citi trădători) au o influență mare! Statu’ român e spre sfârșitul fazei de disoluție.

  2. e ca in cazul NORDIS, care au construit apartament cu ZERO bani, de fapt oamenii s-au oferit voluntari sa dea banii si sa lupte pentru o „credinta”

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.