Campanie a Kremlinului împotriva lui Joe Biden: O fermă de troli ruși, care se dădea drept organizație nonprofit de știri cu sediul în România și care se folosea de jurnaliști independenți în necunoștință de cauză și de fotografii de profil generate artificial pentru a-l critica pe Biden din perspectiva stângii
Ferma de troli a Rusiei s-a întors pentru a se juca pe Facebook și a-și vârî coada în alegerile din 2020 – dar de data aceasta FBI a intervenit și a informat compania care deține rețeaua socială.
„Peacedata” se recomanda drept o „tânără organizație de știri nonprofit” cu sediul în România, care „se concentrează pe conflicte armate, corupție, criza ecologică, abuzul de putere, activism și drepturile omului”.
Însă la o conferință de presă de marți, șeful securității Facebook, Nathaniel Gleicher, a anunțat că site-ul și conturile lui de pe rețelele sociale, utilizate la amplificarea conținuturilor primului, sunt „legate de indivizi asociați cu [Agenția de Cercetare a Internetului]”, ferma de troli din Sankt Petersburg care controla conturile false de pe rețelele sociale implicate în interferența Rusiei cu alegerile din SUA din 2016.
Deși cele mai multe conținuturi de pe site-ul fals erau destinate unor audiențe străine [non-americane – n.trad.] din Regatul Unit, Algeria și Egipt, o parte din conținuturile manipulatoare ale Peacedata vizau SUA și actualele alegeri de aici, inclusiv subiecte precum „campania Biden-Harris, QAnon, președintele Trump și politicile sale”, afirmă Facebook.
După ce FBI a informat Facebook că site-ul Peacedata are legături cu guvernul rus, afirmă Gleicher, compania a pornit o anchetă în urma căreia a suspendat 13 conturi și două pagini folosite la popularizarea conținutului site-ului.
Operatorii Peacedata au încercat să recruteze jurnaliști independenți, care nu știau cu se ocupă site-ul, pentru a scrie conținut pentru el în limbile arabă și engleză – o tactică tot mai des folosită de troli afiliați Rusiei pentru a „spăla” propaganda rusă într-o serie de țări africane. O altă parte a personalului site-ului a fost creată „din burtă”, folosindu-se un tip de inteligență artificială denumit „generative adversarial networks” [„rețele generatoare adverse”] – fotografii generate digital ale unor oameni care nu există.
Site-ul, înființat în februarie 2020, era „în fazele timpurii ale construcției audienței sale”, cu aproximativ 14.000 de abonați per total, dar numai 200 pe pagina de Facebook în limba engleză, conform companiei. Trolii de la Peacedata au încercat să folosească reclame pe Facebook pentru a-și lărgi audiența, cheltuind în acest scop cam 480 de dolari.
Într-un caz separat, a anunțat Facebook, au fost suspendate zeci de conturi și pagini false de Facebook și Instagram controlate de o firmă de relații publice din Washington numită CLS Strategies, care s-a dedat la comportament inautentic coordonat în interesul unei entități străine. Conturile CLS postau conținut în „sprijinul opoziției politice din Venezuela și al guvernului interimar din Bolivia, criticând concomitent Morena, un partid din Mexic”.
CLS Strategies s-a înregistrat recent drept agent străin din partea guvernului bolivian, după ce țara îl răsturnase de la putere pe președintele de stânga Evo Morales în noiembrie 2019.
Firma a cheltuit 3,6 milioane de dolari pe reclame pe Facebook, care însă i-a suspendat în total șase conturi și 46 de pagini, pe lângă 36 de conturi de Instagram care acționau precum niște marionete.
Gleicher a declarat presei că CLS nu va fi suspendată cu totul de pe Facebook, dar va fi supusă unei monitorizări mai intense pentru a fi împiedicate noi abuzuri.
Sursa: The Daily Beast / Articol de Adam Rawnsley / Traducere: Andrei Suba (Rador)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
21 comentarii