Care sunt costurile de întreţinere ale mașinilor electrice / De ce cheltuim mai puțin în comparație cu automobilele cu motor termic
Preţul iniţial de achiziţie al unei maşini electrice este unul ridicat, dar pe termen lung acesta va fi amortizat, aducând în unele cazuri şi o economie semnificativă în comparaţie cu ICE (Internal Combustion Engine).
Maşinile electrice au mai puţine piese în mişcare faţă de cele ce folosesc motoare cu ardere internă. Din acest motiv unele operaţiuni sine qua non pentru motoarele convenţionale nu mai sunt necesare pentru un vehicul electric, economisind timp şi bani, se arată într-o analiză realizată de CarVertical.
În acest articol vom face referire la automobilele electrice de tip BEV (Battery Electric Vehicle), alături de o comparaţie succintă cu cele pe benzină.
Top 5 costuri de întreţinere ale automobilelor electrice
1. Intervenţii legate de baterie/reparaţii/mentenanță. Acumulatorii maşinilor electrice sunt subiectul reticenţei pentru un viitor electric. Deşi tehnologia avansează anual, distanţa pe care o putem parcurge cu un plin este departe de ce ne-am dori, cel puţin în condiţii reale.
Totuşi, bateriile beneficiază de garanţii extinse şi de 8 ani, costurile unei posibile reparaţii fiind acoperite de către producător. În cazul în care doriţi să achiziţionaţi o maşină electrică SH fără garanţie, trebuie să aveţi în vedere că preţurile pentru mentenanţa bateriei sunt diverse, de la ieftine la foarte scumpe, în funcţie de service şi complexitatea reparaţiei.
În cazuri rare, când întregul acumulator este într-o stare de uzură avansată, va fi necesară înlocuirea totală, iar costurile sunt cuprinse între 5.000 şi 10.000 de euro. Recomandarea noastră este să vă asiguraţi că maşina pe care doriţi s-o achiziţionaţi beneficiază de o garanţie valabilă, evitând astfel surprize neplăcute şi costisitoare.
Alte operaţiuni de service pe partea de acumulator sunt legate de sistemul de răcire al acestuia. Unele modele folosesc răcirea pasivă a aerului pentru a menţine temperatura optimă a acumulatorului (Volkswagen e-UP, Nissan LEAF) şi implicit nu necesită costuri suplimentare.
În schimb, alte modele beneficiază de răcire activă a aerului (prin intermediul unui ventilator – Renault ZOE) sau a lichidului de răcire (BMW i3). Aceste două sisteme sunt mai eficiente în păstrarea unei temperaturi optime ale bateriei dar necesită mentenanţă (verificarea funcţionării corespunzătoare a ventilatorului şi schimbul periodic al lichidului de răcire).
2. Anvelope, discuri, plăcuţe şi lichid de frână. Majoritatea automobilelor electrice sunt echipate cu un sistem de frânare regenerativă. Acesta sporeşte autonomia bateriei dar salvează şi din durata de viaţă a plăcuţelor şi a discurilor de frână. Chiar şi aşa, la un moment dat va fi necesară o verificare şi unele elemente vor trebui înlocuite.
Anvelopele se vor uza ca la orice altă maşină, preţurile fiind destul de diverse. În cazul unei Tesla Model 3 cu jante pe 19 ţoli, o anvelopă de iarnă poate costa între 467 lei (Gripmax) şi 1372 lei (Michelin).
Aici vă prezentăm o listă orientativă de preţuri pentru revizia frânelor şi anvelopelor la Nissan LEAF ZE0 109 cai putere:
1. Set plăcuţe puntea faţă DELPHI – 145 lei
2. Set plăcuţe puntea spate DELPHI – 121 lei
3. Set discuri faţă TRW – 440 lei
4. Set discuri spate TRW – 376 lei
5. Lichid de frână 1 litru – 52 lei
Total (fără manoperă) = 1134 lei
Set anvelope de vară Debica 205/55 R16 = 820 lei
Set anvelope de iarnă Kumho 205/55 R16 = 956 lei
Este de menţionat că frânele vor avea o durată de viaţă semnificativ mai mare datorită frânării regenerative şi astfel nu va fi nevoie să le înlocuiţi la fel de frecvent precum în cazul unei maşini dotate cu motor cu combustie internă.
3. Suspensie şi direcţie. În funcţie de calitatea materialului asfaltic, a gradului de încărcare şi a vitezei, suspensia are mai mult sau mai puţin de suferit. Un autovehicul electric este mai greu decât unul dotat cu motor convențional și din această cauză suspensia va fi supusă unui stres mai accentuat.
De exemplu, în cazul unui BMW i3 170cp, un set de amortizoare Sachs costă aproximativ 1134 de lei pe puntea spate şi 1484 lei pe puntea faţă. Un set de arcuri faţă + spate ajunge la aproximativ 1000 de lei. Sunt de luat în calcul şi piese precum braţele suspensiei (~ 400 de lei/bucata), burdufuri (~ 30-70 de lei/bucata) sau pivoţi (~ 70 de lei/bucata). În cazuri mai nefericite, poate fi nevoie de înlocuirea casetei de direcţie sau a pompei de servodirecţie, piese şi operaţiuni cu costuri ridicate dar care nu sunt datorate trenului de rulare. Indiferent că vorbim despre electric sau ICE, anumite elemente vor fi la fel de costisitoare de reparat.
4. Întreţinerea sistemului de climatizare. Sistemul de climatizare al automobilelor electrice nu este diferit de cel folosit în maşinile cu motoare termice, cel puţin pe partea de răcire. Astfel, costurile de întreţinere vor fi similare. De exemplu, o încărcare cu freon variază între 150 şi 400 de lei, în timp ce o igienizare a sistemului poate costa între 70-120 de lei.
De asemenea, filtrul de habitaclu este esenţial în menţinerea calităţii aerului în interiorul maşinii, unul cu carbon activ costând în jur de 100 de lei.
Este de menţionat că încălzirea habitaclului este asigurată de o instalaţie separată, fiind un consumator de energie important în anotimpul rece. Autonomia va scădea semnificativ, mai ales dacă se circulă pe distanţe scurte în condiţii de trafic urban. Bateria va fi constant rece, se va uza prematur şi se va consuma repede într-un mod ineficient.
5. Transmisie. Unele autoturisme electrice necesită înlocuirea uleiului în cutia de viteze la un anumit interval de timp. De exemplu, în fişa de întreţinere pentru Tesla Model S se menţionează verificarea/înlocuirea lichidului de transmisie după 12 ani sau 150.000 de mile/~ 240.000km.
Un VW e-Golf necesită schimbarea uleiului în diferenţial o dată la 3 ani, conform manualului de service.
Nissan precizează în ghidul de servisare şi mentenanţă verificarea şi completarea uleiului în cutia de viteze.
Preţurile sunt diferite în funcţie de dificultatea operaţiunii şi a tipului de ulei recomandat. În consecinţă, nu vă putem furniza date precise cu privire la tarifele percepute.
Scurtă comparaţie între maşini electrice şi maşini pe benzină
Maşinile electrice au nevoie de o oarecare mentenanţă, fie ea şi minimală. Unele puncte sunt comune cu maşinile propulsate de un motor termic. Totuşi, un motor pe benzină în momentul în care se uzează începe să consume ulei, eliminând substanţe nocive mediului înconjurător. Reparaţia este costisitoare şi dacă este trecută cu vederea, maşina respectivă va polua excesiv, contribuind la calitatea redusă a aerului şi înmulţirea bolilor cauzate de poluare.
De asemenea, motoarele pe benzină din zilele noastre sunt mai mici şi mai complexe din cauza fenomenului de downsizing, menit să reducă impactul negativ asupra mediului. Deşi este o măsură bună în general, reparațiile au crescut în dificultate şi implicit în preţuri.
Trenul de rulare al unui autoturism cu motor termic necesită înlocuirea unor consumabile relativ scumpe, mai ales când vorbim despre kitul de ambreiaj şi volant.
Strict din punctele de vedere ale poluării şi mentenanţei, maşina electrică iese câştigătoare, însă în utilizarea de zi cu zi, maşina pe benzină oferă simplitate, sunete încântătoare pentru pasionaţi şi siguranţa că o benzinărie este mereu în apropiere.
În concluzie, automobilele electrice sunt mai simplu (uneori chiar mai ieftin) de întreţinut decât echivalentele lor cu motor termic. Deşi un set de plăcuţe şi discuri vor avea acelaşi preţ, maşina electrică nu necesită un schimb de ulei la 10.000km/1 an sau un schimb al kitului de distribuţie la 150.000km/1 an.
Tehnologia este într-un continuu progres şi ne așteptăm ca într-o zi să putem conta pe un autovehicul electric aşa cum ne încredem astăzi în unul cu combustie internă.
Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
21 comentarii