G4Media.ro

Care sunt costurile de întreţinere ale mașinilor electrice / De ce cheltuim…

Sursa Foto: Automarket.ro

Care sunt costurile de întreţinere ale mașinilor electrice / De ce cheltuim mai puțin în comparație cu automobilele cu motor termic

Preţul iniţial de achiziţie al unei maşini electrice este unul ridicat, dar pe termen lung acesta va fi amortizat, aducând în unele cazuri şi o economie semnificativă în comparaţie cu ICE (Internal Combustion Engine).

Maşinile electrice au mai puţine piese în mişcare faţă de cele ce folosesc motoare cu ardere internă. Din acest motiv unele operaţiuni sine qua non pentru motoarele convenţionale nu mai sunt necesare pentru un vehicul electric, economisind timp şi bani, se arată într-o analiză realizată de CarVertical.

În acest articol vom face referire la automobilele electrice de tip BEV (Battery Electric Vehicle), alături de o comparaţie succintă cu cele pe benzină.

Top 5 costuri de întreţinere ale automobilelor electrice

1. Intervenţii legate de baterie/reparaţii/mentenanță. Acumulatorii maşinilor electrice sunt subiectul reticenţei pentru un viitor electric. Deşi tehnologia avansează anual, distanţa pe care o putem parcurge cu un plin este departe de ce ne-am dori, cel puţin în condiţii reale.

Totuşi, bateriile beneficiază de garanţii extinse şi de 8 ani, costurile unei posibile reparaţii fiind acoperite de către producător. În cazul în care doriţi să achiziţionaţi o maşină electrică SH fără garanţie, trebuie să aveţi în vedere că preţurile pentru mentenanţa bateriei sunt diverse, de la ieftine la foarte scumpe, în funcţie de service şi complexitatea reparaţiei.

În cazuri rare, când întregul acumulator este într-o stare de uzură avansată, va fi necesară înlocuirea totală, iar costurile sunt cuprinse între 5.000 şi 10.000 de euro. Recomandarea noastră este să vă asiguraţi că maşina pe care doriţi s-o achiziţionaţi beneficiază de o garanţie valabilă, evitând astfel surprize neplăcute şi costisitoare.

Alte operaţiuni de service pe partea de acumulator sunt legate de sistemul de răcire al acestuia. Unele modele folosesc răcirea pasivă a aerului pentru a menţine temperatura optimă a acumulatorului (Volkswagen e-UP, Nissan LEAF) şi implicit nu necesită costuri suplimentare.

În schimb, alte modele beneficiază de răcire activă a aerului (prin intermediul unui ventilator – Renault ZOE) sau a lichidului de răcire (BMW i3). Aceste două sisteme sunt mai eficiente în păstrarea unei temperaturi optime ale bateriei dar necesită mentenanţă (verificarea funcţionării corespunzătoare a ventilatorului şi schimbul periodic al lichidului de răcire).

2. Anvelope, discuri, plăcuţe şi lichid de frână. Majoritatea automobilelor electrice sunt echipate cu un sistem de frânare regenerativă. Acesta sporeşte autonomia bateriei dar salvează şi din durata de viaţă a plăcuţelor şi a discurilor de frână. Chiar şi aşa, la un moment dat va fi necesară o verificare şi unele elemente vor trebui înlocuite.

Anvelopele se vor uza ca la orice altă maşină, preţurile fiind destul de diverse. În cazul unei Tesla Model 3 cu jante pe 19 ţoli, o anvelopă de iarnă poate costa între 467 lei (Gripmax) şi 1372 lei (Michelin).

Aici vă prezentăm o listă orientativă de preţuri pentru revizia frânelor şi anvelopelor la Nissan LEAF ZE0 109 cai putere:

1. Set plăcuţe puntea faţă DELPHI – 145 lei
2. Set plăcuţe puntea spate DELPHI – 121 lei
3. Set discuri faţă TRW – 440 lei
4. Set discuri spate TRW – 376 lei
5. Lichid de frână 1 litru – 52 lei
Total (fără manoperă) = 1134 lei
Set anvelope de vară Debica 205/55 R16 = 820 lei
Set anvelope de iarnă Kumho 205/55 R16 = 956 lei

Este de menţionat că frânele vor avea o durată de viaţă semnificativ mai mare datorită frânării regenerative şi astfel nu va fi nevoie să le înlocuiţi la fel de frecvent precum în cazul unei maşini dotate cu motor cu combustie internă.

3. Suspensie şi direcţie. În funcţie de calitatea materialului asfaltic, a gradului de încărcare şi a vitezei, suspensia are mai mult sau mai puţin de suferit. Un autovehicul electric este mai greu decât unul dotat cu motor convențional și din această cauză suspensia va fi supusă unui stres mai accentuat.

De exemplu, în cazul unui BMW i3 170cp, un set de amortizoare Sachs costă aproximativ 1134 de lei pe puntea spate şi 1484 lei pe puntea faţă. Un set de arcuri faţă + spate ajunge la aproximativ 1000 de lei. Sunt de luat în calcul şi piese precum braţele suspensiei (~ 400 de lei/bucata), burdufuri (~ 30-70 de lei/bucata) sau pivoţi (~ 70 de lei/bucata). În cazuri mai nefericite, poate fi nevoie de înlocuirea casetei de direcţie sau a pompei de servodirecţie, piese şi operaţiuni cu costuri ridicate dar care nu sunt datorate trenului de rulare. Indiferent că vorbim despre electric sau ICE, anumite elemente vor fi la fel de costisitoare de reparat.

4. Întreţinerea sistemului de climatizare. Sistemul de climatizare al automobilelor electrice nu este diferit de cel folosit în maşinile cu motoare termice, cel puţin pe partea de răcire. Astfel, costurile de întreţinere vor fi similare. De exemplu, o încărcare cu freon variază între 150 şi 400 de lei, în timp ce o igienizare a sistemului poate costa între 70-120 de lei.

De asemenea, filtrul de habitaclu este esenţial în menţinerea calităţii aerului în interiorul maşinii, unul cu carbon activ costând în jur de 100 de lei.

Este de menţionat că încălzirea habitaclului este asigurată de o instalaţie separată, fiind un consumator de energie important în anotimpul rece. Autonomia va scădea semnificativ, mai ales dacă se circulă pe distanţe scurte în condiţii de trafic urban. Bateria va fi constant rece, se va uza prematur şi se va consuma repede într-un mod ineficient.

5. Transmisie. Unele autoturisme electrice necesită înlocuirea uleiului în cutia de viteze la un anumit interval de timp. De exemplu, în fişa de întreţinere pentru Tesla Model S se menţionează verificarea/înlocuirea lichidului de transmisie după 12 ani sau 150.000 de mile/~ 240.000km.

Un VW e-Golf necesită schimbarea uleiului în diferenţial o dată la 3 ani, conform manualului de service.
Nissan precizează în ghidul de servisare şi mentenanţă verificarea şi completarea uleiului în cutia de viteze.
Preţurile sunt diferite în funcţie de dificultatea operaţiunii şi a tipului de ulei recomandat. În consecinţă, nu vă putem furniza date precise cu privire la tarifele percepute.

Scurtă comparaţie între maşini electrice şi maşini pe benzină

Maşinile electrice au nevoie de o oarecare mentenanţă, fie ea şi minimală. Unele puncte sunt comune cu maşinile propulsate de un motor termic. Totuşi, un motor pe benzină în momentul în care se uzează începe să consume ulei, eliminând substanţe nocive mediului înconjurător. Reparaţia este costisitoare şi dacă este trecută cu vederea, maşina respectivă va polua excesiv, contribuind la calitatea redusă a aerului şi înmulţirea bolilor cauzate de poluare.

De asemenea, motoarele pe benzină din zilele noastre sunt mai mici şi mai complexe din cauza fenomenului de downsizing, menit să reducă impactul negativ asupra mediului. Deşi este o măsură bună în general, reparațiile au crescut în dificultate şi implicit în preţuri.

Trenul de rulare al unui autoturism cu motor termic necesită înlocuirea unor consumabile relativ scumpe, mai ales când vorbim despre kitul de ambreiaj şi volant.

Strict din punctele de vedere ale poluării şi mentenanţei, maşina electrică iese câştigătoare, însă în utilizarea de zi cu zi, maşina pe benzină oferă simplitate, sunete încântătoare pentru pasionaţi şi siguranţa că o benzinărie este mereu în apropiere.

În concluzie, automobilele electrice sunt mai simplu (uneori chiar mai ieftin) de întreţinut decât echivalentele lor cu motor termic. Deşi un set de plăcuţe şi discuri vor avea acelaşi preţ, maşina electrică nu necesită un schimb de ulei la 10.000km/1 an sau un schimb al kitului de distribuţie la 150.000km/1 an.

Tehnologia este într-un continuu progres şi ne așteptăm ca într-o zi să putem conta pe un autovehicul electric aşa cum ne încredem astăzi în unul cu combustie internă.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

21 comentarii

  1. Și fabricarea lor este mai ieftină, de aceea consumatorul plătește prețul premium. Mai durează până când vor fi și accesibile și rentabile. Deocamdată, chiar dacă plătești dublu pe benzină, costul total de exploatare este mai mic și riscul de asemenea (nu dai toți banii deodată).

  2. Apreciez promovarea electricelor, dar in Ro inca nu avem unde sa mergem la buda cand suntem la volan, deci pana sa avem suficiente statii de incarcare a electricelor mai este mult.

  3. „schimbul periodic al lichidului de răcire”, depinde de dealer. Lui ii convine sa ti se strice masina. O sa-ti spuna sa-l lasi ca merge si asa. Nu exista proceduri de lucru care sa fie respectate la noi

    • Ce nu înțelege nici statul român și niciun producător de electrice este că pe roman îl doar fix in eșapament de poluare. Pt el contează doar sa fie ieftin, degeaba, dacă se poate. Altfel n-ar mai circula zeci de mii de diesel-uri de 4-5 ani cu sute de cai putere care nu mai au filtru de particule și nici catalizator. Și care culmea au ITP la zi. Că da nu mai vorbim că unele nici măcar nu mai merg cu motorina ci cu combustibil lichid ușor de la căile ferate (nu doar romane) și alți substituți care naiba știe ce gaze cu miros eco lasă pe străzi…

  4. practic esti fortat sa schimbi masina cand te-au lasat bateriile. Sincer nu am cautat sa vad cat tin.

  5. Am fost tentat sa-mi iau electrica, dar dupa cateva calcule legate de ce presupune o astfel de masina am renuntat. In Romania nu este rentabil.

    PS: Ii apreciez pe cei care isi cumpara electrica, pentru ca in felul asta o sa se dezvolte si infrastrctura de incarcare

    • Eu am de aproape 3 ani o electrică. O încarc de cele mai multe ori acasă. Consum cam 3.6 kw pe oră – adică nu rup în două rețeaua electrică (o încarc noaptea).
      Când merg la drumuri lungi infrastructura există deja… doar că lumea nu prea știe de ea.
      În rest… Eu încarc de obicei acasă și nu cred că aș avea nevoie să încarc altundeva decât de vreo 10 ori pe an (acum încarc mai des pentru că sunt multe locuri în care este gratis).
      Cât despre cost… eu am estimat că voi economisi cam 3.000 de euro pe an cu electrică față de ICE. După 8 ani voi ajunge cu costul mașinii la 0 – adică cu oricât aș vinde-o tot sunt pe plus.
      Ce nu se spune în articol este speranța de viață… La o ICE după 150.000 de km (5-6 ani) te gândești să o vinzi pentru că încep reparații costisitoare. O electrică poți să o ții și 10 ani că tot nu ajungi la costuri de reparații ca la o ICE.

  6. M-am gândit puțin dacă să comentez sau nu. Într-un final am zis să încerc:
    Am un Renault Zoe de aproape 3 ani (fără o lună) și aproape 100.000 de km (95.000 mai exact).
    Concluziile (mele) după 3 ani:
    – bateria a pierdut mai puțin de 5% din capacitate
    – in anotimpul rece autonomia scade cam cu 20%. Niciodată nu am făcut mai puțin de 200 de km cu un plin (de obicei fac cam 250-280)
    – ultimii 50.000 de km m-au costat cam 3.500 de RON (5.000 de kw + 2 revizii). Pe mașina diesel m-ar fi costat cam 5.000 de euro (combustibil + revizii si altele). Recunosc că rareori am mai alimentat și gratuit (adică din profitul altora) dar încarc de cele mai multe ori acasă pe timpul nopții (la viteză mică pentru a proteja bateria)
    – am fost cu mașina până la Viena (plecat din București cu escală de o noapte la Szeged). Am ajuns la Viena a doua zi după-amiaza (odihnit). Cu mașina diesel aș fi ajuns într-o singură zi rupt de oboseală.

    Concluzia mea este că merită să îți cumperi o mașină electrică. Eu am cumpărat-o cu 24.000 de euro și până acum am economisit din combustibil cam 8.000 de euro (merg aproximativ 30.000 de km/an). Încă 4-5 ani și va fi amortizată complet.
    Asta este doar experiența mea.

    • Corect. Dar la 24k e zoe. Un suv cu caracteristici mai bune e deja pe la 18k. Diferența de 6k poate să meargă liniștit în benzină, fiindcă comfortul nu se compară…

    • Așa este… 6K merge în benzină. În cazul meu mi-ar ajunge pentru 2 ani. În restul de 6 (plănuiesc să țin mașina 8 ani) aș mai arde încă 18K. Și aș ajunge cu mașina la 250.000 de km. Nu știu câți bani aș mai lua pe ea.
      Așa… Pe electrică și dacă nu mai iau nimic tot ies pe plus cu 18K – cât să îmi iau gratis un suv peste 5 ani (au trecut deja 3 din ăia 8 cât plănuiesc să țin mașina).

    • Dar asta este doar experiența mea și alegerea mea. Nu trebuie să fie a tuturor.

  7. incercati sa revindeti o electrica uzata de mass market, nu o tesla…sa vedem cati cumparatori gasiti :))

    • Asta e cea mai mare stupizenie:
      – Sa iti cumperi ceva cu gandul ca vrei sa-l vinzi!
      Nu fratilor, eu prefer o masina in care sa ma simt OK, care include cat mai multe facilitati si confort mai bun, decat ca la acelasi pret sa ma aleg cu o conserva goala, doar pentru ca peste 10 ani ar putea sa valoreze cu 1000 de Euro in plus.
      Probabil imi lipseste intuitia fina de samsar caracteristica altora.

    • ptr colegul care a comentat mak jos: nu e intuitie de samsar….
      de ce nu ti cumperi Alfa Romeu? sau Dodge?
      ptr ca esti ultimul proprietar.

    • Da,tot pt că oamenii nu au încredere.O electrica SH e mult mai puțin riscanta (defecte ascunse intenționat sau nu) și mult mai ușor de verificat.Ea spune singura ce mai poate bateria.Si daca nu merge ceva pe electric pur și simplu nu merge.Adica nu mai cosmetizează bișnițarul,nu pune rumeguș in CV,etc.Si te tine și mai mult….Sa nu mai zic că în viitor este prevăzut să scadă prețul bateriei și facă cumperi una noua e că și cum ai avea mașină nouă.Iar bateria se va amortiza rapid din economiile fata de o mașină termica.La o termica SH când începe sarabanda costurilor nu se oprește ușor,fara câteva mii de euro ,bune.

  8. Dar de ce să o vând? De ce vinzi o mașină cu motor cu combustie? Pentru ca după 5-6 ani (150.000 de km) încep tot felul de reparații care sunt foarte scumpe.
    O electrică o poți ține și 10-15 ani cu costuri minime.
    Doar așa… am citit într-un articol că o ICE are cam 1500-2000 de piese în mișcare și care fac parte din motor și tot ce ține de transmisie. La o electrică sunt vreo 20 de piese.

  9. dezbateri pe aceasta tema elctrica sau ICE sunt peste tot. Actual nu mai vad rostul de a investi intr-o ICE scumpa, indiferent de confort sau optiuni, pe care sa o folosesti maxim 5-7-10 ani dupa care sa nu mai recuperezi nimic din valoarea initiala sau chiar sa pierzi prin costurile de mentenanta sau folosinta.
    viitorul apartine exclusiv electrificarii si mai ales Hidrogenului, despre care se vorbeste foarte putin, datorita boomului electrificarii masive si invensititiilor facute in domeniu electrificarii.
    Ce inca mai ridica semne de intrebare este care tehnologie polueaza mai mult.Dpdv al CO si NOx la prima vedere technologia pe baza de combustie, dar nici procesul de electrificare nu este deloc eco-friendly. Pana acum nu am vazut ceva super concret despre impactul real asupra mediului produs de noiile technologii.
    Pana atunci noi sa fim sanatosi si prindem cat mai multe revolutii technologice care sa protejeze cu adevarat mediul si sanatatea noastra si a copiilor nostri.