Care va fi impactul economic mondial al atacurilor rebelilor Houthi împotriva navelor comerciale în Marea Roșie?
Atacurile asupra navelor comerciale din Marea Roșie de către rebelii Houthi din Yemen au speriat unele dintre cele mai mari companii de transport maritim și giganți petrolieri din lume, redirecționând efectiv comerțul global departe de o arteră crucială pentru bunuri de larg consum și aprovizionarea cu energie, o evoluție care se așteaptă să declanșeze întârzieri și creșteri de preturi, scrie într-o analiză cotidianul Times of Israel.
Concernul BP a declarat luni că „a decis să întrerupă temporar orice tranzit prin Marea Roșie”, inclusiv transporturile de petrol, gaze naturale lichefiate și alte surse de energie. Descriind-o drept o „pauză de precauție”, corporația de petrol și gaze cu sediul la Londra a spus că decizia este revizuită în curs, dar siguranța echipajelor este prioritatea.
Atât prețurile petrolului, cât și ale gazelor naturale europene au crescut parțial din cauza nervozității pieței legate de atacurile rebelilor șiiți Houthi susținuți de Iran, care au confirmat luni două noi atacuri. Este cea mai recentă țintire a navelor containere și a petrolierelor care trec printr-o cale navigabilă îngustă care separă Yemenul de Africa de Est și duce spre nord la Marea Roșie și Canalul Suez, prin care trece aproximativ 10% din comerțul mondial.
Pe lângă rezervele critice de energie care ajung în Europa și nu numai cu cisterne, produse alimentare precum uleiul de palmier și cerealele și majoritatea produselor manufacturate din lume se deplasează cu nave-containere – multe dintre ele mergând prin Canalul Suez.
„Aceasta este o problemă pentru Europa. Este o problemă pentru Asia”, a declarat John Stawpert, senior manager pentru mediu și comerț pentru Camera Internațională de Transport Național, care reprezintă 80% din flota comercială a lumii.
El a menționat că 40% din comerțul Asia-Europa trece în mod normal pe calea navigabilă: „Are potențialul de a avea un impact economic imens”.
Pentru a face față amenințării tot mai mari, secretarul american al apărării, Lloyd Austin, a anunțat luni seară în Bahrain că SUA și alte națiuni creează o nouă forță pentru a proteja navele care tranzitează Marea Roșie.
„Aceasta este o provocare internațională care necesită acțiune colectivă”, a spus Austin într-o declarație publicată marți la miezul nopții în Bahrain, după călătoria sa de luni în Israel. „Prin urmare, astăzi anunț înființarea Operațiunii Prosperity Guardian, o nouă inițiativă de securitate multinațională importantă.”
Regatul Unit, Bahrain, Canada, Franța, Italia, Țările de Jos, Norvegia, Seychelles și Spania se vor alătura SUA în noua misiune. Unele dintre țări vor efectua patrule comune, în timp ce altele oferă sprijin de informații în sudul Mării Roșii și în Golful Aden, potrivit inițiativei.
Companiile de transport maritim s-au speriat
Crearea inițiativei colective vine după ce patru dintre cele mai mari cinci companii de transport de containere din lume au întrerupt sau redirecționat circulația prin Marea Roșie în ultimele câteva zile din cauza amenințării.
MSC, Maersk, CMA CGM Group și Hapag-Lloyd sunt lideri în alianțe care transportă cea mai mare parte a tuturor bunurilor de larg consum între Asia și Europa, așa că „practic toate serviciile vor trebui să facă această rerutare”, a declarat Simon Heaney, senior manager pentru Drewry, o consultanță de cercetare maritimă.
Dacă vor fi redirecționate, navele vor trebui să ocolească Capul Bunei Speranțe din partea de jos a Africii, adăugând ceea ce unii analiști au spus că ar putea dura de la o săptămână la 10 zile sau chiar mai mult la călătorii.
În funcție de ceea ce companiile decid să facă, vor trebui să adauge mai multe nave pentru a compensa timpul suplimentar sau să ardă mai mult combustibil pentru călătoria mai lungă și dacă decid să meargă mai repede pentru a-și îndeplini itinerariile – ambele ar elibera mai mult dioxid de carbon, a spus Heaney.
„Impactul va fi timpi mai lungi de tranzit, mai mult combustibil cheltuit, mai multe nave necesare, potențiale perturbări și întârzieri – cel puțin la primele sosiri în Europa”, a spus el, menționând că navele ar putea ajunge în porturi din călătoriile lor mai lungi „în convoaie. Asta ridică costul transportului, dar nu cred că va ajunge la culmile pe care le-a atins în timpul pandemiei”, a spus Heaney.
Întreruperea lanțului de aprovizionare a crescut pe măsură ce oamenii blocați acasă în timpul pandemiei de COVID-19 au sporit comenzile pentru tot felul de produse, ducând la creșterea prețurilor de consum în întreaga lume.
Stawpert de la camera de transport maritim a spus că s-ar aștepta la unele creșteri de preț pentru consumatori pe termen scurt, dar că aceasta depinde de cât durează amenințarea la securitate.
Rebelii Houthi au vizat nave legate de Israel în timpul războiului Israelului cu Hamas, după atacul șoc al grupării teroriste din 7 octombrie, care a ucis 1.200 de civili și militarii și a condus la răpirea a aproximativ 240 de oameni. Dar protejații Iranului și-au intensificat atacurile în ultimele zile, lovind sau pur și simplu nave fără legături clare cu Israelul.
Operatorul din Danemarca Uni-Tankers a declarat că Swan Atlantic, care transporta uleiuri vegetale către Insula Reunion din Franța, lângă Madagascar, în Oceanul Indian, a fost lovit de un obiect necunoscut care a aprins un mic incendiu. Membrii echipajului l-au stins, a spus compania. Nava a primit ajutor militar și și-a continuat călătoria.
Reacția Occidentului
Austin a anunțat într-o conferință de presă în timpul unei vizite în Israel că convoacă o întâlnire a omologilor săi din Orientul Mijlociu și nu numai pentru a aborda riscul Houthi pentru transport maritim.
„Aceste atacuri sunt nesăbuite, periculoase și încalcă dreptul internațional”, a spus Austin. „Luăm măsuri pentru a construi o coaliție internațională pentru a aborda această amenințare.”
Navele de război din SUA, Franța, Marea Britanie și din alte țări patrulează deja zona, ținând deschisă calea navigabilă. Stawpert a spus că aceste decizii ar trebui să sporească încrederea în industria de transport maritim și să ușureze amenințarea într-o oarecare măsură.
„Am spera, de asemenea, la o creștere a forțelor, având în vedere cât de important este acest lucru pentru economia mondială și pentru oamenii din întreaga lume”, a spus el.
Perturbațiile așteptate de la Marea Roșie ar putea avea efecte de amploare, deoarece s-ar întâmpla în același timp în care navele sunt restricționate prin Canalul Panama, o rută comercială majoră între Asia și Statele Unite.
Unele companii plănuiseră să redirecționeze traficul către Marea Roșie – care este o arteră crucială pentru transporturile Asia-Europa – pentru a evita întârzierile la Canalul Panama cauzate de lipsa precipitațiilor, spun analiștii.
Acum, unii ar putea fi speriați de această alternativă în fața amenințării reprezentate de atacurile Houthi. Aceasta înseamnă că cei care iau măsuri de precauție suplimentare pentru a evita riscurile și întârzierile din ambele artere comerciale globale vor trebui să facă o călătorie mai lungă în jurul Africii.
„Este fără precedent faptul că cele două au coincis”, a spus analistul Heaney, adăugând că nici canalele Suez, nici cele Panama nu sunt închise, „doar că devin mai puțin viabile pe termen scurt”.
Anulările vor însemna, de asemenea, probleme pentru Egipt, care nu are bani numerar, a spus el, cu taxe de milioane pe care companiile de transport maritim le plătesc pentru a traversa Canalul Suez, reprezentând o mare sursă de venit pentru o țară a cărei economie se luptă cu o inflație ridicată și o monedă slăbită.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank