G4Media.ro

Cât au cheltuit candidații la prezidențiale în prima săptămână de campanie pe…

Colaj foto. Surse: InquamPhotos

Cât au cheltuit candidații la prezidențiale în prima săptămână de campanie pe social media: Facebook, Instagram, Google și Youtube – Analiză EFOR

Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au cheltuit în prima săptămână de campanie  67% din bani – adică 797 mii de lei. Pe lângă această valoare, pentru Crin Antonescu se adaugă reclamele promovate de alte partide, se arată într-o analiză realizată de Expert Forum. Potrivit sursei citate, Cele mai multe reclame au fost plătite de pagini AUR sau afiliate indirect/care promovează AUR – peste 384, UDMR – 213, PNL 106 sau PSD 100. Situația pentru paginile oficiale ale candidaților este următoarea: Nicușor Dan a plătit 35 de reclame, Crin Antonescu – 41, iar Victor Ponta – 33.

Redăm mai jos un fragment din analiza EFOR

EFOR a analizat cheltuielile realizate de partidele politice, persoanele afiliate acestora și candidații independenți prin serviciile Meta (Facebook, Instagram) și Google (Google, Youtube), pe baza datelor furnizate de platforma parteneră Who Targets Me.

Datele acoperă perioada 5-11 aprilie. Analiza nu include date la zi întrucât acestea nu sunt publicate sub această formă de platforme, existând o diferență de câteva zile.

În cazul politicienilor care candidează independent sau susținuți de o coaliție am decis să reprezentăm datele separat pentru coerență. De exemplu, Crin Antonescu e susținut de trei partide și și-a anunțat demisia din PNL la începutul lunii martie. Oricum, disclaimerul pentru paginile Facebook este legat de alianță, și nu de un partid anume – deci nu avem de unde ști cine exact a plătit. De asemenea, Victor Ponta a fost exclus din PSD pe 12 martie, deci nu poate fi asociat direct cu un partid.

Meta

Au fost înregistrate cheltuieli de 1,1 milioane de lei. Prin comparație, în primele trei luni ale anului s-au cheltuit 4,6 milioane de lei.

Valoarea este comparabilă cu cea dedicată cheltuielilor realizate prin serviciile Meta la alegerile din noiembrie 2024 – o diferență importantă fiind că la aceste alegeri cheltuielile cele mai importante sunt realizate de candidați independenți și nu numai de către partide.

Paginile candidaților Victor Ponta, Nicușor Dan și Crin Antonescu au cheltuit 67% din bani – adică 797 mii de lei. Pe lângă această valoare, pentru Crin Antonescu se adaugă reclamele promovate de alte partide.

Deși în prima săptămână de campanie s-au cheltuit 11,5 milioane pentru cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online, putem observa că fondurile care au fost investite în promovare online sunt relativ reduse. Putem deduce că o parte semnificativă din cheltuieli este dedicată serviciilor de consultanță, precum și serviciilor de promovare online prin alte canale.

Cele mai multe reclame au fost plătite de pagini AUR sau afiliate indirect/care promovează AUR – peste 384, UDMR – 213, PNL 106 sau PSD 100. Situația pentru paginile oficiale ale candidaților este următoarea: Nicușor Dan a plătit 35 de reclame, Crin Antonescu – 41, iar Victor Ponta – 33.

Cu toate acestea, paginile cele mai active ca număr de reclame sunt legate de AUR (de exemplu Oameni de AUR) sau de UDMR (pagina partidului sau pagina președintelui Kelemen Hunor).
Trei dintre conturile despre care EFOR a scris în analiza anterioară, legată de cheltuielile din precampanie nu mai sunt active sau au fost șterse. Două dintre ele, asociate AUR, sunt Oameni de Aur (11,417 lei pentru 168 de reclame) și Oastea de AUR (1,604 pentru 17 reclame). De asemenea, a fost ștearsă pagina România pe primul loc, care promova campanii negative împotriva candidaților

Nicușor Dan, George Simion și Crin Antonescu, respectiv postări pozitive în favoarea lui Victor Ponta; acesta din urmă nu și-a asumat-o.

Dinamica conturilor arată o creștere a cheltuielilor pentru conturile lui Crin Antonescu, Victor Ponta și Nicușor Dan în ultimele zile.

Pagini neasumate, care fac reclamă negativă

Din analiza datelor de pe platforma de transparență Facebook Ad Library am constatat că mai multe conturi – care se regăsesc în lista de mai jos – au promovat reclame în perioada 6 aprilie – 12 aprilie 2025 care au însumat 150 mii de lei. Acestea au promovat materiale de același tip și în perioada anterioară începerii campaniei electorale. Conturile au promovat reclame plătite ce ar putea fi încadrate în definiția publicității politice, după data de 4 aprilie, cu posibila încălcare a legislației în vigoare privind publicitatea politică și finanțarea campaniei electorale. Materialele nu sunt marcate conform OUG 1/2025 sau Legii 334/2006. Reclamele plătite neasumate denigrează candidații Nicușor Dan (cea mai mare parte), Crin Antonescu și George Simion.

EFOR a sesizat AEP cu privire la cheltuielile realizate de aceste pagini. În urma unei sesizări depuse de Expert Forum cu privire la aceste pagini, BEC a emis Deciziile 213/09.04.2025 și 217/09.04.2025, din care rezultă că o parte din materialele publicate se încadrează în definiția publicității politice și a dispus eliminarea acestora. Solicitarea a fost reluată pe 16 aprilie.

Citește analiza integral pe Expert Forum

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...