G4Media.ro

Cât cheltuiește o firmă de transport de mici dimensiuni la fiecare început…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cât cheltuiește o firmă de transport de mici dimensiuni la fiecare început de an doar ca să poată ieși cu camioanele pe șosele / Calculele incredibile care i-au scos pe transportatori în stradă – studiu de caz

În ultimele zile toți ochii sunt ațintiți asupra protestelor fermierilor și a transportatorilor, două cateorii socio-profesionale de importanță vitală pentru orice societate și cu o pondere semnificativă în PIB-ul României.

Dacă în cazul revendicarilor agricultorilor, statul poate interveni mai ușor pentru ameliorarea situației, având mai multe pârghii (fonduri UE, subvenții, legislație), acest lucru nu se aplică și în cazul transportatorilor.

Pentru a face o radiografie a nemulțumirilor expuse de transportatori, G4 Media a realizat o analiză a costurilor pe care le au de suportat micii transportatori pentru a-și desfășura activitatea.

În cadrul acestei analize, vom lua în calcul, în prima fază, doar costurile necesare la început de an pentru autorizarea și menținerea în circulație a parcului auto unei mici firme de transport, fără a mai pune la socoteală înființarea unei firme, investiția inițială și costurile de exploatare.

  • În primul rând, orice firmă de transport care își desfășoară activitatea în mod legal, are nevoie de o licență comunitară de transport, care se obține de la ARR (Autoritatea Rutieră Romană). Aceasta are o valabilitate de 10 ani și costă 706 lei, indiferent de numărul de camioane deținute.
  • Ulterior, pentru fiecare camion deținut, firma are nevoie de o copie conformă a licenței comunitare, care este nominală și care are valabilitatea de 1 an (cost 260/vehicul). Obținerea licenței comunitare de transport și a copiilor conforme pentru autovehicule este condiționată de o serie de cerințe ( contract de service pentru parcul auto, dovada deținerii unui spațiu de parcare, demonstrarea îndeplinirii capacității financiare, angajarea unui manager transport, etc. , conform OG 27/2011) care presupun o serie de costuri.
  • În plus, fiecara camion sau ansamblu (camion+remorcă) deținut de o firma, are nevoie de RCA (asigurare obligatorie), ITP (inspectie tehnica periodica) care are valabilitate de 1 an, ITP tahograf (valabilitate 2 ani). Costul unui RCA pentru un camion pentru un an este cuprins intre 10000 și 18000 lei, în functie de mai multe criterii, costul unui ITP pentru un camion/ansamblu este cuprins între 450-700 lei, iar pentru ITP tahograf costul este cuprins intre 400 și 900 de lei (în functie de generația aparatului de înregistrare).
  • Costul taxei de drum, doar pentru a se deplasa pe teritoriul României, pentru un singur autocamion îl poate costa pe micul transportator între 2770 și 5980 lei pe an, în funcție de greutatea autocamionului.
  • În teorie, fiecare camion deținut de o firmă de transport, are nevoie de un șofer pentru a fi condus. Costurile cu salarizarea lunară au crescut și în România deoarece șoferii reprezintă o meserie căutată și bine plătită peste tot în Europa de Vest.
  • Pentru ca acesta să poată își poată desfășura activitatea, are nevoie de o cartelă tahograf, un atestat profesional de conducator auto și de analize medicale anuale, costuri care sunt în general suportate de firma de transport unde lucrează. Costurile pentru toate acestea depășesc 300 de lei pe an.
  • În concluzie, o firma de transport de dimensiuni mici, să presupunem 5 ansambluri camion + remorcă cu șoferii aferenți, are nevoie de un buget de 70000 de lei pe an doar pentru a fi pregătită să execute un transport.

ATENȚIE. Cheltuielile de mai sus reprezintă cheltuieli doar ca să poată ieși cu camioanele pe șosele. Pe lângă toate acestea se mai adaugă combustibilul, anvelopele, reviziile, deprecierile și multe alte cheltuieli date de dinamicitatea sectorului de transporturi. De exemplu, prețul unui cauciuc de camion pleacă de la 1.500 de lei și poate ajunge până la 3.500 de lei, în funcție de performanțele acestuia.

Un alt obstacol întâmpinat de micile firme de transport este reprezentat de termenele mari de plată prevăzute in contractele de transport, în general 45-90 zile (cele mai intâlnite) și de întârzierile la plata facturilor, plăți care sunt efectuate și la 120 de zile de la scadență.

Dar cel mai important obstacol pentru micul transportator este piața de transport însăși. O piață caracterizată de marje mici de profit (conform datelor oficiale între 0,8 – 3% din cifra de afaceri). O piață dominata de firme mari (peste 200 camioane), care au de partea lor, procentele.

Firme mari, bine capitalizate, care își exercită forța în piața de trasporturi rutiere prin puterea de negociere în relațiile comerciale. Accesul acestora la contracte bine plătite cu volume mari și constante. Prețuri negociate de pe o poziție de putere, fie ca vorbim de asigurări, combustibil, piese de schimb, achiziție camione și remorci, etc.

Aici, micul transportator pierde fară drept de apel. Neavând nici o pârghie în negocieri, nici cu furnizorii săi, nici cu beneficiarii serviciilor oferite. Nu poate oferi prețuri competitive precum firmele mari, deoarece costurile sale sunt mult mai ridicate.

În aceste condiții, singurele lucruri care îi ramân de făcut micului transportator, este să protesteze.

Atenție! Această analiza a fost realizată pe structura unei firme de transport de dimensiuni mici, firme pe care le vedeți la proteste în aceste zile.

Citește și

BREAKING Plata în rate a RCA pentru toată lumea și suspendarea poliței dacă mașina nu este folosită – propunerile ASF, după negocierile cu transportatorii

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. „5 ansambluri camion + remorcă”, „70000 de lei pe an” „pregătită să execute UN transport.” nu 5 transporturi? 4 camioane sunt defecte?
    Chiar ca e „incredibil” calculul. E valabil (probabil) la INCEPEREA (deschiderea) unei firme cu 5 camioane.

  2. analiza este valabila pentru orice mic antreprenor, chiar daca produce castraveti, lapte, mezeluri sau soft. Tot timpul va avea concurenta firmele cu volume mari si marje mici. Deci ce ne spune analiza? Ca nu e usor sa te apuci sa faci transport daca nu iti gasesti ceva care sa te faca atractiv. Completez, valabil pentru orice.

  3. Aceleasi probleme le are orice mic intreprinzator in comparatie cu marile corporatii. Dar micul intreprinzator, micul mestesugar, micul meserias, micul comerciant nu protesteaza fiindca n-are in spate forta unor camioane de a bloca drumuri.

  4. Maine o sa merg si eu cu masina de la firma pe care o folosesc pentru firma ,sa opresc in mijlocul intersectiei la Universitate , sa blochez circulatia si sa protestez ca nu mi se mai deduce 100% din profit cheltuiala cu RCA,CAsco,benzina,reparatiile etc.
    Vreau sa mi se dea bani de la stat pentru toate cheltuielile pe care le fac cu masina pentru firma mea privata.Sa suporte toata lumea cheltuielile mele cu firma mea privata.Mai degraba ar trebui sa protesteze ca nu avem infrastructura rutiera pe care sa poata sa ruleze mai rapid si deci mai eficient.Ca se platesc niste bani la bugetul de stat de catre toti cei care au masina(si nu putini)si nu se vad acesti bani in infrastructura, ca nu mai exista licee industriale pentru a pregati mecanici si soferi de camion etc.

    • Altă cerere legitimă ar fi impunerea cu mai mare strictețe a regulilor de circulație: respectarea timpilor de odihnă, a limitărilor de tonaj și de viteză; și sancționarea cât mai frecventă a contravenienților — asta de către toate firmele, indiferent de mărime — ca să nu-ți poți crea avantaj pe piață prin încălcarea regulilor. În felul ăsta, șoferii de camion mai odihniți și care circulă mai corect vor produce mai puține accidente cu pagube, iar RCA-ul va scădea.

  5. Ati uitat sa mentionati costul camionului propriuzis. Dar care este scopul acestei analize?! Orice investitor, in orice domeniu isi asuma riscuri, are costuri si ulterior poate avea succes sau poate falimenta.

  6. Vai saracii de ei, cine ii pune sa faca transport direct intracomunitar? Pot incepe mai de la baza. Termene de plata sunt peste tot , de e o problema cand vrei sa treci de la servicii la negru cu plata cash pe loc, la contracte . A naibi evaziune . Probabil e mai simplu sa te apuci sa construiesti masini , ca acolo nu sunt necesare licente, volume, banii curg, concurenta nu e, succes e garantat . De fapt s-au intors unii de pe „anglea” cu o harca de 3,5t cu volan pe dreapta si vor sa se apuce de tranport international , dar le lipsesc vreo 30 camioane, soferi , spatii de parcare, cash au doar de un covrig , dar vor sa-i sponsorizeze statul .

  7. Apropos de termenele de plata.Daca ai o firma corecta poti merge la banca si obtine un contract de fatctoring cu banca pentru fiecare client mai mare . Banca iti da 85% din bani si cand clientul plateste catre banac primesti restul mai putin un comision dar ai banii imediat sa ii poti rula.Dar daca facem firme si bagam cu cash fara contract si pe NV ca sa scoatem noi banutii precum Becali ,aia nu se numeste o companie sustenabila si mai mult decat atat mai facem si concurenta neloaiala altora corecti

  8. Nu comenteze cifrele in sine, ca le cunosc. Asum ca sunt corecte.
    Sunt n-spe domenii de activitatea unei firme mici presupune costuri mari la inceput de an. Asta in sine nu e motiv de protest. Nu-ti convin costurile, schimbi domeniul de activitate.

  9. Eu săptămâna trecuta am vrut sa imi deschid un PFA pentru o mica afacere de freelancing. Cand am aflat ca de la 1 Ianuarie 2024, trebuie sa platesti contributii la CAS chiar daca nu ai incasari, m-am lasat lasat la mana. Vis distrus si ingropat inca din vasa.
    Adica eu pe an, trebuia sa platesc vreo 2000 de lei taxe, chiar daca aveam incasari 0. Cum isi poate deschide cineva o afacere in tara asta?
    Cum sa platesc taxe daca eu nu am incasari? DE CE???
    Este ca si cum ai plati taxe pe salariu, dar tu nu ai salariu.

    • Nu înțeleg lamentările voastre. Cum credeți că se poate compensa parțial – subliniez : parțial – evaziunea fiscală a mastodonților statului ? Cum credeți că se simt cei care sunt scutiți de impozite și taxe, cu ce zel să mai propovăduiască ? Din ce să se acopere salariul celor de la noua hardughie de stat, care ”controlează” regiile și celelalte industrii ale statului și care au primit o mărire la salariu de mizilic 10.000 lei ? Nu aveți pic de empatie.

    • Pai daca pleci de la premisa ca nu ai nici o incasare , de ce sa-ti faci PFA ? Crezi ca daca ai plati 0 taxe si ai avea 0 incasari , ai avea un PFA de succes ? Faci PFA decat sa te dai rotund in cartier sa esti bo$$ ? Poate e mai bine sa vezi realitatea din start , nu ai avea incasari , de ce draq sa-ti pierzi timpul cu asa ceva ? Sau cautam decat o urma de legalitate si in rest totul la negru, dar sa avem acte .

  10. Costul unui autotren nou nouț cu de toate, trece de 70000 de euro cel puțin și poate ajunge la 100.000 de euro sau mai mult. Plus RCA , plus rovinieta, plus combustibilul, plus mentenanța. În general transporturile de marfa cer multă investiție financiară. Este un mediu nu doar periculos ci si foarte scump. Salariul șoferului profesionist se plătește la ora si la zile lucrătoare, este complet interzis plata la kilometru. Plata la kilometru o face clientul după ce i-ai transportat marfa la destinație.
    Un ministru al transportului, unul serios, este printre oameni sa vorbească si cu aturoitatile sa rezolve problema si nu sta în birou sau în plimbări.

  11. Problema principala e concurenta cu marile firme de transport. Puterea lor de negociere cu service-urile e enorma si deja primesc preturi sub jumate fata de un sofer cu camionul lui. Mai mult, prin comisioanele pentru brokeri se mascheaza reduceri enorme si la RCA pentru marile firme, platind sub jumatate din cat plateste unul cu un camion chiar daca sunt aceiasi, marca, model, an si au soferi cu aceleasi antecedente. Nu-i normal, concurenta e denaturata grav, macar pretul RCA trebuie sa fie la fel pentru toti.

    • Vezi ca ai fost prost informat si dezinformezi si tu cu spor mai departe: Comisionul pentru brokeri / vanzatori pentru RCA este limitat strict la maxim 8%. Nu ai cum sa maschezi o reducere mai mare de 50% dintr-un comision de 8%. Un comision de 8% poate masca o reducere maxima de 8%.
      Soferii romani, atat cei de camioane, cat si cei de turisme, platesc mai mult pe RCA decat media europeana pentru ca (1) facem mult mai multe accidente si (2) ne place sa avem masinile „glantz” si la cea mai mica zgarietura mergem sa revopsim bara / aripa / usa si daca se poate, toata masina.
      Chiar de curand a fost stire cu al 2-lea camion romanesc ramas blocat in decurs de 1 luna in Olanda intre niste case vechi pe o straduta ingusta, unde se ajungea incalcand limitele prevazute de nenumarate semne de circulatie. Astia suntem, nu respectam legile, ne place sa le incalcam. Ar trebui sa acceptam ca asta ne costa la buzunar.