Câteva observații după prima lună de campanie electorală: PSD își ascunde penalii, PNL mizează pe showmanul Rareș Bogdan, USR PLUS învață cum se face politica pentru mase
PSD adoptă din nou strategia câștigătoare din 2016, încercând să irite cât mai puțin electoratul, dar din motive diferite, care țin de agenda personală a lui Liviu Dragnea. PNL, îmbătat de sondajele hiper-optimiste, mizează pe un Rareș Bogdan care a bătut recordul la pupat electorat, iar alianța USR PLUS face șovăielnic pasul de la Facebook la tradiționalele băi de mulțime. Cu trei săptămâni înainte de votul din 2016 vedem principalele tendințe ale campaniei duse de principalele partide.
PSD: Figurile controversate sunt ascunse de public, mitingurile – securizate cu lăutari
După un început de campanie agresiv, stil Dragnea – Codrin Ștefănescu – Mitralieră, care a iritat și mobilizat publicul anti, PSD s-a liniștit și încă dinainte de Paști a intrat în modul chill. Comunicatorii agresivi au fost retrași în rândul doi, Dragnea stă la cutie și nu mai declașează atacuri, temele de campanie la rândul lor sunt departe de discursul dur anti-occidental cu care PSD începuse anul.
O campanie care începe să semene cu cea din 2016, în care principala miză a lui Liviu Dragnea a fost să le promită alegătorilor luna de pe cer și să nu-i irite cu amintirea exceselor din trecut. Doar că acum strategia ”urechile pe spate” are și alte motive decât cea din 2016.
În primul rând, PSD-iștii se tem să iasă pe stradă, unde sunt întâmpinați cu maximă ostilitate, mai ales dacă în peisaj e și Liviu Dragnea – vezi ieșirile rușinoase din scenă de la Iași. Doar mitingurile ultra-securizate precum cel din Craiova sunt sigure, dar acestea sunt greu de organizat din punct de vedere logistic.
În al doilea rând, Dragnea are o problemă de expunere în interiorul partidului, unde ar trebui să explice cum de a scăpat-o de sub control pe Dăncilă. Și, nu în ultimul rând, Dragnea însuși are acum altă preocupare pe care să își consume energia: decizia CCR și termenul de la Curtea Supremă, de care depind viitorul și libertatea sa.
Așa se face că PSD a renunțat la narativul anti-UE, păstrând doar o subtemă – naționalismul alimentar, cu un exponent neașteptat în persoana lui Carmen Avram.
De remarcat că PSD a renunțat până și la atacurile la BNR și Mugur Isărescu după ce datele din sondaje le-au arătat că votanții nu le gustă deloc.
Principala țintă a PSD este Pro România, Victor Ponta luând voturi fix de la fostul său partid. Așa s-ar putea explica și câteva dintre atacurile sub centură, neasumate însă, din mediul online.
PNL: miza pe Rareș Bogdan, care își încordează mușchii și în partid
Mitingurile electorale și plimbările prin țară, în mijlocul oamenilor, le-au demonstrat liberalilor că Rareș Bogdan e omul care face priză la public precum Crin Antonescu. Mitingul de duminică de la Focșani, în fața unor oameni aduși și de prin alte județe, a arătat că leadership-ul partidului e în priză, simte posibilitatea de a lua un scor bun în fața PSD și a intrat total în atmosfera de campanie (sigur, există și excepțiile precum conducerile PSD București ori Ilfov, aflate în dolce far niente). Sondajele hiper-optimiste aruncate pe piață în ultimele zile le potențează liberalilor mobilizarea.
Linia de campanie la PNL e clară: atacuri dezlănțuite la PSD, cu ținta pe Dragnea, plus o doză zdravănă de naționalism. De aici și desele derapaje verbale ale lui Rareș Bogdan și Ludovic Orban. O mențiune despre președintele PNL – pare să se simtă ca peștele în apă în atmosfera de campanie, unde discursul lui obișnuit de anii 90 face priză cu baza partidului. Ce diferență față de discursul unui Siegfried Mureșan, și el candidat PNL, cu un narativ care atinge marile teme europene de actualitate.
Dincolo de emoția stârnită de actele oratorice, Rareș Bogdan păcătuiește prin lipsa unui proiect clar, a soluțiilor propuse într-o campanie care e, totuși, despre Europa. Nu cred că e întâmplătoare: showman-ul a început deja să își încordeze mușchii prin mesaje amenințătoare la adresa liderilor din partid care ”fac pluta pe spate”.
Ieri seară, într-un interviu la Digi24, a mai lansat un avertisment la adresa blatiștilor din PNL: ”n-aș vrea să văd în seara alegerilor sediul din Modrogan plin de oameni care n-au făcut nimic în campanie”. Or, aceste poziționări care sunt pentru uz intern arată un om care are o agendă personală în interiorul partidului, în luptele politice viitoare, și nu la Bruxelles, de unde nu poți influența nicicum bătălia pentru putere.
De urmărit decizia pe care o va lua Rareș Bogdan după alegeri: merge sau nu la Bruxelles?
USR PLUS: în căutarea identității de campanie
Alianța USR PLUS trage tare pentru primul loc între partidele non-PSD. După emoția, dar și controversele legate de consfințirea alianței electorale, partidele conduse de Dan Barna și Dacian Cioloș au trecut la munca migăloasă de la firul ierbii. Plecată cu handicapul lipsei de aleși locali, Alianța 2020 se bazează însă pe o emulație reală în rândul votanților dezamăgiți de partidele clasice. De aici și numărul mare de voluntari care preiau sarcinile armatelor de partid.
Dar USR și PLUS au înțeles că politica și campaniile electorale înseamnă și multă emoție. Așa au ajuns să organizeze duminică, la Cluj, primul miting electoral din istoria partidului. Ploaia le-a stricat puțin planurile, dar s-a văzut că alianța atrage un alt tip de public decât PSD și PNL.
Problema a fost pe scenă. Dan Barna, Dacian Cioloș și restul candidaților la europarlamentare sunt, majoritatea, oameni cu CV-uri respectabile, dar cu minimă experiență de show electoral. Și asta s-a văzut în micile stângăcii de pe scenă, în discursul prea plat, prea împăciuitor, s-a văzut în incapacitatea de a comunica cu oamenii din fața scenei, chiar în inadecvarea discursului.
În afară de Clotilde Armand și (parțial) de Cristian Ghinea, restul liderilor USR PLUS au avut probleme reale să treacă testul mitingului. Dan Barna a avut o tentativă de a lăuda administrația clujeană, dar și dat imediat seamă că e liberală, iar Dacian Cioloș le-a transmis tuturor românilor că vrea o Românie ”ardelenește de normală”. Dar de ce nu bănățean sau moldovenește, se vor întreba unii?
Dar lucrurile nu sunt ireparabile. USR și PLUS sunt încă pe curbă de învățare, mai urmează câteva mitinguri, au timp să repare problemele. Întrebarea e dacă vor reuși să mobilizeze suficienți oameni la vot astfel încât procentul final să fie mai mare decât ar fi strâns separat cele două partide.
PS: Și o remarcă: e campania în care partidele beneficiază de cei mai mulți bani albi, direcționați legal de la buget sub formă de subvenții. Și asta se vede în materialele de campanie distribuite cu generozitate, în organizarea de evenimente și mitinguri electorale.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
13 comentarii