G4Media.ro

CCR a publicat motivarea deciziei prin care îl obligă pe președintele Iohannis…

Foto: InquamPhotos / George Călin

CCR a publicat motivarea deciziei prin care îl obligă pe președintele Iohannis să o revoce pe Ana Birchall din funcția de ministru al Justiției

Curtea Constituțională (CCR) a publicat miercuri motivarea deciziei prin care îl obligă pe președintele Iohannis să o revoce pe Ana Birchall din funcția de ministru al Justiției. Decizia fusese adoptată de CCR pe 18 septembrie, iar în comunicatul CCR de la acel moment se arăta că revocarea trebuie să fie făcută ”deîndată”.

Într-o declarație de presă făcută la Cotroceni după decizia CCR, președintele Iohannis spusese că ”deciziile mele referitoare la punerea în aplicare a hotărârii Curții Constituționale a României, de astăzi, le voi lua după publicarea și analiza motivării deciziei care va fi, probabil, publicată, în perioada imediat următoare”.

Context:

Președintele Klaus Iohannis va trebui să emită ”de îndată” decretul de revocare din funcție a ministrului justiției, Ana Birchall, în urma deciziei de azi a Curții Constituționale.

Premierul Viorica Dăncilă a propus revocarea din funcție a Anei Birchall pe 23 august și numirea Danei Gârbovan în locul acesteia, dar șeful statului a refuzat.

Ulterior premierul a cerut Curții Constituționale să arbitreze acest conflict, iar judecătorii CCR au deciz azi, cu 7 voturi ”pentru” și 2 voturi ”împotrivă” că președintele ”trebuie să emită de îndată” decretul de revocare din funcție a tuturor miniștrilor demiși de prim-ministru.

Ana Brchall a căzut în dizgrația social-democraților după acțiunile și luările de poziție în totală contradicție cu linia partidului.

Cum motivează CCR decizia de a-l obliga pe șeful statului să revoce miniștrii la propunerea primului-minstru

  • ”108. (…) Curtea reține că revocarea reprezintă un mijloc legal pus la dispoziția primului-ministru pentru vacantarea unei funcții din structura Guvernului, o măsură pe care primul-ministru o propune Președintelui României exclusiv în sensul respectării formalismului și a principiului simetriei ce guvernează regimul actelor juridicede numire în funcții publice și față de care, fără a avea un drept propriu de apreciere, Președintele trebuie să se conformeze într-un termen legal de 15 zile de la data propunerii primului-ministru.
  • 109.Curtea reține că Președintele României nu a emis, nici până în prezent, decretele de vacantare a funcțiilor în urma propunerilor de revocare din funcție înaintate de primul-ministru în data de 26 august 2019, deși termenul legal de 15 zile a expirat.
  • 110. Raportând cele mai sus arătate la circumstanțele specifice prezentei cauze, Curtea constată că Președintele României a încălcat dispozițiile constituționale ale art.1 alin.(5) priv ind respectarea legilor, cu referire la normele incidente din Codul administrativ, mai sus indicate, precum și ale art.147 alin.(4) din Constituție, în considerarea jurisprudenței în materie a Curții Constituționale[Decizia nr.875/2018], refuzând să dea curs propunerii de revocare formulatăde primul-ministru, propunere față de care, așacum s-a arătat mai sus, Președintele nu are un drept de opțiune.
  • 111. În concluzie, referitor la cele două propuneri de revocare înaintate de primul-ministru în data de 26 august 2019, Curtea constată că Președintele României avea și are obligația constituțională și legală să emită cele două decrete de revocare la propunerea primului-ministru. În lipsa unei atare acțiuni până în prezent, Curtea reține că a existat și există, în continuare, un conflict juridicde natură constituțională, generat de refuzul Președintelui de a emite respectivele decrete de revocare.

Fragment din motivarea în ce privește refuzul președintelui de a numi miniștri dupa ieșirea ALDE la guvernare

  • 118. În prezenta cauză, Curtea reține că primul-ministru a formulat propunerile de numire a unor miniștri titulari în  aceeași zi – 26 august 2019 – în care președintele ALDE a anunțat public ieșirea de la guvernare a acestei formațiuni politice, primul-ministru declarând public că a luat act de această decizie tot în aceeași zi. Deși destrămarea coaliției de guvernare este susținută la nivelul declarațiilor publice și are caracter politic, Curtea constată că aceasta reprezintă o situație de fapt de notorietate, care nu necesită o justificare în sens juridic, astfel că această realitate a vieții politice nu poate fi ignorată. Această nouă situație de fapt poate conduce la restructurarea Guvernului sau la formarea unei alte compoziții politice a acestuia, situație ce se identifică cu ipoteza reglementată la art.85 alin.(3) din Constituție.
  • 119. Așa fiind, Curtea constată că, începând cu data de 26 august 2019,Președintele României nu mai putea exercita atribuția prevăzută de art.85 alin.(2) din Constituție, de numire a membrilor Guvernului, fără ca, în contextul unor evenimente ce au determinat modificarea coaliției politice ce a asigurat, până în prezent, guvernarea, să existe acordul prealabil al Parlamentului, exprimat în conformitate cu dispozițiile art.85 alin.(3) din Constituție. Din acest punct de vedere, al atribuției Președintelui României de numire a miniștrilor titulari, la propunerea primului-minstru întemeiată pe art.85 alin.(2) din Constituție, Curtea constatăcă nu există conflict juridic de natură constituțională între primul-ministru, pe de o parte, și Președintele României, pe de altă parte, generat de refuzul Președintelui de a numi miniștrii titulari propuși de primul-ministru prin adresele nr.5/5321, nr.5/5322, nr.5/5323, nr.5/5324 și nr.5/5325 din 26 august 201
  • (…) 123. Dincolo de această observație, Curtea constatăcă Președintele României trebuia, înainte de toate, să motiveze în scris opțiunea refuzului propunerilor de numire, de îndată ce a anunțat public decizia respingerii acestora. Considerentul cu privire la schimbarea compoziției politice a Guvernului nu justifică lipsa motivării refuzului numirilor. Curtea Constituțională a statuat, prin Decizia nr.875/2018, că răspunsul Președintelui trebuie să fie exprimat clar şi fără echivoc, în formă scrisă, tocmai pentru a se înţelege motivele şi criteriile pentru care a refuzat propunerea de numire. Totodată, Curtea a precizat că lipsa totală a motivării sau o modalitate de exprimare ambiguă, imprecisă este improprie rigorilor specifice demersurilor şi procedurilor interinstituţionale, cu atât mai puţin a celor derulate în cadrul unor raporturi de drept constituţional pur, cum sunt cele dintre Președintele României și primul-ministru. În consecință, Curtea constată că Președintele României a încălcat dispozițiile art.147 alin.(4) din Constituție, din perspectiva obligativității Deciziei nr.875/2018 și că acesta urmează să răspundă, de îndată, în scris şi motivat, cu privire la refuzul propunerilor de numire în funcția de ministru titular, înaintate de primul-ministru prin adresele din 26 august 2019

Fragment din motivarea CCR în ce privește obligarea președintelui de a numi miniștri interimari

  • 133. Prin utilizarea verbului „va desemna” în cuprinsul art.107 alin.(3) din Constituție, și, implicit, al alin.(4) din acest articol, legiuitorul constituant a avut în vedere obligația, și nu posibilitatea Președintelui de a acționa în sensul numirii unui prim-ministru interimar, respectiv a unui ministru interimar. Lipsa unui text în Legea fundamentală care să instituie un termen imperativ pentru emiterea decretului Președintelui României de desemnare a unui prim-ministru/ministru interimar nu poate fi interpretatăîn sensul tergiversării sine die a îndeplinirii acestei obligații constituționale (a se vedea, mutatis mutandis, Decizia nr.875/2018, parag.88).
  • 134. Numirea de urgență a miniștrilor interimari se justifică prin imperativul de ordin public reprezentat tocmai de interesul asigurării continuității funcționării ministerelor. Procedura de reconfigurare a compoziției politice a Guvernului presupune un timp de analiză și o procedură specifică, iar în toată această perioadă trebuie asigurată funcționarea permanentă și în condiții de normalitate a a Guvernului, astfel că împrejurarea modificării compoziției politice a Guvernului nu poate reprezenta un argument valid pentru refuzul numirii de către Președintele statului a miniștrilor interimari, la propunerea primului-ministru.

Foto: Valer Dorneanu (InquamPhotos / George Călin)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. CCR-psd de îndată dizolvat, judecatorii pesedisti arestați pt înaltă trădare și interzicerea dreptului de pensie de stat.

  2. Din pacate pentru tara noastra, ca si in Moldova, CCR a fost acaparat politic. Acuma sa vedem cate decizii vor fi dizolvate (in termeni juridici evident), deoarece acolo e cel mai important demers, nu doar inlaturarea mafiotilor.

  3. In 15 zile psd, partidul mafiotilor nu mai e la guvernare.

  4. Si ce daca! CCR poate sa scoata incepand de azi ce decizii si ce motivari ii tuna pentru ca nu vor mai avea nicio valoare de intrebuintare.

  5. CCR trebuie dizolvat

  6. Presedintele nu este un notar, care trebuie sa ia doar nota de ce a hotarat premierul.
    Guvernul actual este ilegitim si nelegal, deoarece coalitia care l-a sustinut s-a destramat.
    Pana nu obtine un nou vot de incredere de la parlament, guvernul nu mai are dreptul sa mai functioneze, nici vorba sa-l poata obliga pe presedinte sa faca ce vrea premierul.
    Se impune revocarea si arestarea judecatorilor corupti de la CCR, aflati in slujba mafiei psd.

  7. Cum adică pe principiul simetriei e doar o formalitate și trebuie să se conformeze in termen de x zile ?
    CCR-ul asta sovietic de tip comunist, enunță de fapt că un imbecil pe prim-ministru, propus de o cvasi-majoritate parlamentară, obligă Instituția Prezidențială la o formalitate?
    În ce țară bananieră sau din gulagul sovietic ne-am transformat ? Unde a dispărut simetria, principiul Check and Balances care trebui sa fie la baza Constituției?
    Dorneanu a schimbat sensurile Constituției așa cum i-ar șoptit KGB-ul? Praful se va alege de țărișoara noastră dacă comuniștii ăștia mai stau la putere.
    Dorneanu, meriți să fii judecat pentru Înaltă Trădare!

  8. Dizolvarea de-ndata a acestui CCR care in loc sa apere Constitutia o calca in picioare, bruscand articole din legi , in functie de interesul lor Avand in vedere , faptul ca membrii constututionalisti sunt in minoritate , aceasta decizie , total injusta si semnata in mod deliberat de catre persoane care au contribuit in mod substantial la blocarea evolutiei pozitive a Romaniei ,ptr. propriul interes , trebuie trimisi in judecta , la Curtea europeana de justitie….Cat de curand vor fi istorie, dar nu inainte de a plati… daune impotriva proriului popor.

  9. Din decizie , se-ntelege ca Presedintele”NU are drept propriu de apreciere”. Cu alte cuvinte, are rol de executant.Asa ceva nu am mai auzit in nicio Tara civilizata , ca o grupare de interese ,condusi de un fost politruc al anilor 60-90 , sa decide asupra vointei Presedintelui O anomlie cat Universul. Oricum sederea acestora in acele scaune se apropie de final.Dna Birchall , isi va continua activitatea cu demnitate si fermitate.

  10. Oricum este tardiv. Exista o motiune de cenzura depusa deja in parlament. Pana la votarea acesteia nu vor fi demisi sau numiti alti ministrii. Iar daca pica guvernul oricum nu mai este important.

  11. valer dorneanu, una din URIAȘELE MIZERII UMANE (încă în viață !), ale zilelor noastre !…Un oportunist abject, un grobian ce nu va avea NICIODATĂ grija zilei de mâine !…”Grija” mamei lui !…

  12. PSD-istii din CCR trebuie impuscati precum Ceausescu, dar sa traga cu arma poporul.

  13. După cum vedeti tovarăsilor judecători labagii tot poporul e impotriva voastra!
    Trebuie referendum sa ne pronuntam pentru dizolvarea aceastei monstruoase CCR.
    Judecatorii sa fie bagati la bulau si sa le confiste averea!

  14. De indata se cere dizolvarea CCR si controlul averilor acestor jeguri + confiscarea a ceea ce nu pot justifica!

  15. Niste infectii CCR cum sa isi permit sa execute ministru justitie,pentru ca nu face locul nu,dar al pesedistilor? Speram ca dupa alegeri acest ccr va fi dizolvat si cei vinovati sa plateasca!!