CCR, criticată pentru că a aprobat extinderea interceptărilor la datele păstrate de firmele de hosting. ONG: a ratat o șansă uriașă de a demonstra că drepturile cetățenilor români sunt mai presus de interesele unor servicii
Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), o asociație specializată în drepturile utilizatorilor de internet, critică decizia de miercuri a Curții Constituționale, care a aprobat mai multe amendamente la Codul comunicațiilor, amendamente care permit extinderea interceptărilor la datele păstrate de firmele de hosting. ApTI arată într-un articol pe blog că CCR a respins o singură prevedere din cele sesizate de USR și Avocatul Poporului, dar a declarat constituționale alte trei prevederi considerate nocive.
USR a atacat la Curtea Constituțională în 7 martie o legee votată de Parlament care permite extinderea interceptării comunicațiilor și la datele păstrate de firmele de hosting. ”Operaționalizarea prevederilor din lege ar însemna ca serviciile de hosting ar trebui sa dea serviciilor secrete acces printr-o interfață specială, neverificat de firma respectivă și nu pe baza unui mandat, mandatul ar trebui presupus doar că exista în spate. E ca și cum toți ne-am pune datele persoanele, tot ce avem în casă, albumul de fotografii într-un raft și îi credem pe cuvânt ca îl deschid să se uite în pozele noastre doar dacă au un mandat, ori așa ceva nu e normal”, spunea la acel moment Cătălin Drulă, președintele interimar al USR.
Ce spune ApTI (sursa):
Comunicatul CCR a fost publicat miercuri, 18 mai 2022., arată că Curtea Constituțională (CCR) a admis parțial excepția de constituționalitate (pe art 10^2) depuse de USR și Avocatul Poporului.
Practic CCR a considerat ca este neconstituțională doar litera c) „să furnizeze informațiile reținute sau stocate referitoare la date de trafic, date de identificare a abonaților sau clienților, modalități de plată și istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente”,
Doar aceasta literă, prin modul de formulare are dispoziții care „sunt susceptibile de a crea aparența de legalitate cu privire la activitatea de reținere și stocare a informațiilor electronice, lăsând posibilitatea interpretării acestora în sensul că obligația reținerii și stocării informațiilor electronice poate fi reglementată prin acte normative infralegale”
Practic, CCR spune că litera c) este neconstituțională pentru că stocarea tuturor acestor date a fost declarată, în trecut, o măsură excesivă, neproporțională. Este neconstituțional, deci, să ceri să fie păstrate date despre toate comunicațiile oamenilor, doar-doar ți-o trebui ceva de acolo, la un moment dat.
Curtea Europeană de Justiție a setat deja un precedent aici. În 2014, a declarat directiva de Data Retention ca fiind invalidă din același motiv: este neproporțional să reții toate datele despre schimburile de mesaje pe Internet ale oamenilor.
Din păcate pentru restul alineatelor din art 10^2 (a,b si d) sesizarea de neconstituționalitate a fost respinsă. Asta înseamnă că următoarele obligații (reproduse aici, sumar) au fost, toate, considerate constituționale de către CCR:
- litera a) „să permită interceptarea legală a comunicațiilor, inclusiv să suporte costurile aferente”
- litera b) „să acorde, la solicitarea organelor autorizate, în condițiile prezentei legi, conținutul criptat al comunicațiilor în rețelele proprii”
- litera d) „să permită accesul la propriile sisteme informatice în vederea copierii sau extragerii exclusiv a datelor care fac obiectul actelor de autorizare”
Acum ar trebui să așteptăm publicarea motivării în Monitorul Oficial pentru a vedea argumentele concrete pro sau contra, după caz.
Anumite aspecte (cum ar fi de exemplu înregistrarea obligatorie a găzduitorilor) au toate șansele să cadă la Curtea Europeană de Justiție, încălcarea obligațiilor europene fiind flagrantă. Altele vor trebuie sa ajungă la CEDO pentru o rezolvare satisfăcătoare.
Cert este că, din păcate, CCR, în actuala formulă, a ratat o șansă uriașă de a demonstra că drepturile cetățenilor români sunt mai presus de interesele unor servicii. Istoria ne-a demonstrat că aceste servicii acționează exclusiv pentru interesele proprii sau personale.
Alături de proiectul de OUG pe Cloud-ul Guvernamental și de mult-anunțatele (dar secrete) legi ale serviciilor pe care CSAT vrea să se pună pe masa Parlamentului, o sa asistăm cel mai probabil la schimbarea înceată și sigură a sistemului din România dintr-un stat de drept, unde drepturile și libertățile cetățeanului sunt esențiale într-un stat securist, unde pentru securitatea voastră nu veți mai avea nicio libertate.
Ce spune USR:
Tot miercuri, USR a salutat într-un comunicat de presă decizia CCR. „Am învins casta epoleţilor la Curtea Constituţională. Accesul necontrolat al serviciilor secrete la informaţii stocate pe servere din România nu va exista. Astăzi, democraţia şi drepturile individuale au bătut sistemul. Astăzi, vedem diferenţa dintre un partid cu valori autentic democratice şi liberale şi o coaliţie care consideră că visele unor purtători de epoleţi sunt mai importante decât libertatea şi dreptul la viaţă privată al oamenilor. Niciodată USR nu va abdica de la principiile civile, care ne-au ghidat întreaga activitate politică”, a arătat USR într-un comunicat de presă emis miercuri.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
25 comentarii