Ce a dus la apariția cozilor la benzinării: problema lanțului maghiar MOL, isteria mediatică și informațiile despre războiul din Ucraina
Mii de șoferi din România s-au înghesuit la benzinării începând de miercuri după-amiază de teama unor scumpiri peste noapte, după ce pe net și la unele televiziuni de știri au apărut zvonuri neverificate privind presupuse creșteri de prețuri. Creșteri peste media normală a prețurilor din ultimele zile, de 7-8 lei/litrul de benzină standard, s-au înregistrat la unele benzinării din lanțul maghiar MOL și la benzinarii independenți.
Problema 1. Potrivit surselor G4Media, benzinăriile MOL au o problemă de aprovizionare pentru că depinde exclusiv de importul de carburanți din Ungaria, dat fiind că nu are nici o rafinărie în România. Din cauza întreruperii fluxului de aprovizionare de la una dintre rafinăriile din Ungaria, MOL a urcat prețurile la unele stații din România, și așa s-a ajuns ca unele benzinării independente care se aprovizionează, la rândul lor de la MOL, litrul de carburant să ajungă la 10 lei sau chiar mai mult.
De altfel, atât observațiile reporterilor G4Media, cât și prețurile afișate pe site-ul oficial MonitorulPreturilor.ro arată că în restul lanțurilor de benzinării costul litrului de benzină standard se situa miercuri seară în intervalul 7 lei – 8 lei.
Celelalte mari lanțuri de benzinării – Petrom, OMV, Rompetrol și Lukoil – au propriile rafinării în România și depind într-o măsură foarte mică de importurile de carburanți.
Problema 2. Odată ce imaginile cu prețurile afișate de aceste benzinării au apărut pe rețelele sociale, ele s-au viralizat și au dus la instalarea temerii că majorările de prețuri se vor generaliza. Au contribuit și unele televiziuni de știri precum Antena 3 sau Digi 24, care au titrat ore întregi ”Alertă națională! Prețul explodează”. Televiziunile au difuzat zvonuri neverificate potrivit cărora ar exista o înțelegere pentru creșterea prețurilor peste 10 lei în această noapte.
Televiziunile au difuzat în buclă imaginea unei benzinării din Beiuș, care afișa prețul de 11 lei/litrul de carburant, și au prezentat-o ca pe o realitate la nivel național. Or, e un caz izolat al unei benzinării afiliate MOL, aflată aproape de granița cu Ungaria, țară în care este o cerere uriașă de carburant după ce guvernul Orban a plafonat prețul la pompă, iar benzinăriile vând carburantul raționalizat.
Problema 3. Temerile că războiul din Rusia și sancțiunile internaționale vor duce la creșterea prețurilor. Aceste temeri sunt normale într-o situație de criză, mai ales că în ultimele zile s-a discutat constant de un posibil embargo occidental asupra petroului și gazelor din Rusia.
În cele din urmă, singura țară care a interzis importul de petrol din Rusia a fost SUA, dar impactul asupra prețului global al petrolului este redus, dat fiind că doar 8% din consumul intern al SUA provenea din Rusia.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
56 comentarii