G4Media.ro

Ce a însemnat Cenaclul Flacăra în anii comunismului: o supapă de presiune…

foto: Cenaclul Flacăra \Facebook

Ce a însemnat Cenaclul Flacăra în anii comunismului: o supapă de presiune a regimului național-comunist, un instrument de glorificare a dictatorului Ceaușescu și un vehicul de promovare a ego-ului hiper-inflamat al lui Adrian Păunescu

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) respinge organizarea unei noi ediții a „Cenaclului Flacăra”, anunțată de fiul lui Adrian Păunescu, Andrei, pe plaja din Corbu. Motivul? „Cenaclul Flacăra a avut drept scop îndoctrinarea comunistă a tinerei generații și susținerea cultului personalității lui Nicolae Ceaușescu”, arată IICCMER.

Dar cum a funcționat cenaclul?

Am fost de câteva ori la Cenaclul Flacăra în anii 1975 – 1976, probabil momentul de glorie al acestei inițiative a tânărului (pe atunci) poet, Adrian Păunescu.

În acea perioadă spectacolele se țineau în Sala Polivalentă din București, arhiplină, sâmbătă seara, un eveniment ieșit din comun chiar și în acea perioadă în care revoluția culturală impusă de liderul Partidului Comunist și președintele României, Nicolae Ceaușescu, după revenirea sa în 1970 din vizite în China și Coreea de Nord, nu atinsese încă proporțiile aberante din anii ’80.

Trebuie să recunosc că artiștii care se produceau acolo – Mircea Vintilă, Nicu Alifantis, Doru Stănculescu, Mircea Florian, Evandro Rosetti, Valeriu Sterian, Grupul Reflex Flacăra și mulți alții – erau de o calitate foarte bună.

Îmi aduc aminte că vedeta numărul 1 era de departe Mircea Vintilă, cu cântecele sale de muzică folk, “Constantin și Veronica”, “Un om niște scări”, “Pământul deocamdată”, “Bade Ioane”, ș.a., se bucurau de un succes enorm și de aceea el era întotdeauna ultimul care se producea, chiar înainte de miezul nopții și astfel sala rămânea plină până la sfârșit.

Am încetat să mă mai duc la spectacole din 1976 pentru că treptat muzica folk și sketch-urile non-politice au început să fie înlocuite cu un naționalism tot mai pronunțat, sincronizat cu naționalismul lui Nicolae Ceaușescu, al cărui cult al personalității îl promova de altfel Păunescu în revista Flacăra, al cărei redactor-șef era.

Înființat în 1973, Cenaclul Flacăra a avut la început o componență selectă, unde pe lângă pleiada de cântăreți în frunte cu Mircea Vintilă participau și actori ca Florian Pittiș sau cântăreața Anda Călugăreanu, dar, așa cum am spus treptat aceste personalități au dispărut pe măsura identificării tot mai accentuate a lui Păunescu cu regimul național-comunist al lui Ceaușescu.

Dar Păunescu nu alimenta numai cultul personalității lui Ceaușescu, care îi aducea și importante beneficii materiale, ci și propriul său cult, care uneori îl făcea să cadă în ridicol. În vara lui 1983, cu Cenaclul Flacăra în turneu pe litoral, Păunescu a invitat un etnic turco-tătar pe scenă, l-a întrebat cum îl cheamă și cum se spune Cenaclul Flacăra în limba turcă. Bărbatul a spus că îl cheamă “Sokaim Ghiotme” și că cenaclu se spune “Benim Boc”. Păunescu i-a mulțumit lui Sokaim Ghitme pentru prezența sa la Benim Boc Flacăra.

Coincidența a făcut ca în acele zile să mă aflu la Mangalia și toată lumea vorbea despre pățania lui Păunescu. De ce? Pentru că în limba turcă “Sokaim Ghiotme” înseamnă “să te f… în gură”, iar Benim Boc “îmi mănânci rahatul”. Acestea au apărut evident și în revista Flacăra al cărei tiraj a fost retras și topit de regimul Ceaușescu.

Acela avea să fie începutul sfârșitului pentru cariera  de poet de curte și cenaclist a lui Adrian Păunescu, ale cărui activități nu erau privite cu ochi buni nici de nomenklatura de partid, nici de Securitate. Pe 15 iunie 1985 la un spectacol al Cenaclului Flacăra ținut pe stadionul din Ploiești s-au produs o busculadă în urma căreia au decedat șase persoane și alte zeci au fost rănite.

Chiar de a doua zi, Cenaclul Flacăra a fost interzis și au apărut speculații că incidentul de la Ploiești ar fi fost pus la cale de organele de partid și de Securitate pentru a-l compromite pe Păunescu, devenit indezirabil. Toate lingușelile ulterioare în scrisori adresate de Păunescu lui Ceaușescu, cu un ton vomitiv, nu au avut niciun efect și poetul a rămas la index până la căderea iubitului său conducător în decembrie 1989.

Păunescu a încercat să reînvie Cenaclul Flacăra după 1990 sub titulatura Totuși Iubirea, fără succes însă. Mult mai mult succes a avut însă Adrian Păunescu în politică. În 1992 el a fost ales senator pe listele Partidului Socialist al Muncii, condus de fostul prim ministru la lui Ceaușescu, Ilie Verdeț. Și chiar dacă a avut un eșec lamentabil la alegerile prezidențiale din 1996, când a obținut 0,7% din voturi, în anul 2000 el a fost ales senator, de data asta pe listele PSD, condus la acea vreme de Ion Iliescu, partid care avea să câștige alegerile prezidențiale și cele parlamentare. Păunescu a murit în 2010, iar fiul său Andrei încearcă să reînvie Cenaclu Flacăra.

Pe 23 iulie este anunțat un spectacol pe plaja Corbu în care cap de afiș este nimeni altul decât Mircea Vintilă, fosta vedetă numărul 1 a cenaclului, acum în vârstă de 73 de ani.

Sunt destui cei din vechea generație care au nostalgii pentru Cenaclul Flacăra, care era în mod evident o supapă de presiune permisă de regimul Ceaușescu în perioada sa de mijloc. Dar acest fenomen cultural a fost și un vehicul al auto-promovării lui Adrian Păunescu combinat cu pupincurismul dezgustător la adresa lui Ceaușescu. Pe lângă producțiile culturale cu adevărat valoroase, Cenaclul Flacăra a promovat un naționalism periculos, iar reînvierea în România de astăzi a legionarismului și extremismului de dreapta se suprapune pe această tentativă de revenire în prim plan a familiei Păunescu, chiar dacă e vorba de un simplu epigon al poetului.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Se politizează prea mult prin interzicerea acestui cenaclu. Totuși muzica folk a anilor ’70 este valoroasă in sine pentru cultura noastră, iar promovarea ei este benefica atât pentru liniile melodice, interpretările formațiilor cât și pentru texte, care, în mare parte, sunt creații poetice românești din diverse perioade istorice, anterioare sau contemporane cu acest cenaclu, texte de mare valoare literară.
    Să nu cădem în extrema cealaltă, interzicandu-l pe Dostoievski pe motiv că e putinist !

    • Bullshit! Cenaclul a fost un instrument de promovare a național-comunismului deșănțat și a celui mai grețos cult al personalității Muzica și poezia erau doar un ambalaj agreabil pentru un conținut otrăvit. Cat despre „marea valoare” a melodiilor și poeziilor, să fim serioși: pastișe jalnice ale formelor autentice, alea din lumea liberă. Barzii și menestrelii lui paunescu făceau ceea ce a făcut majoritatea „artiștilor” autohtoni: copiau prost creațiile altora și maimuțăreau penibil piese faimoase pe care nici nu le înțelegeau (vezi cazul mutilării lui Bob Dylan cu versurile p0rcului de serviciu).
      Am fost contemporan cu mizeria asta și mi-e rușine.

  2. Nu cred că Cenaclul Flacăra a produs vreo crima, iar noi, n-ar fi cazul să cădem în extrema cealaltă și să preaslăvim realizările capitalismului in Romania, că nu prea avem cu ce ne lauda !

    • Ba avem cu ce ne lauda! Mancare in magazine, produse din vest, nivel de trai cu mult peste cel din vremea comunismului, libertatea de a iesi din tara, si mai pot continua destul de mult. Care sunt relizarile comunismului in afara de brutalism, Securitate, foamete si canalul Dunare-Marea Neagra pentru care au murit sute de detinuti politic?

  3. Aceasta este părerea celor din categoria „mai catolici decât papa” ! În fapt, exceptând perierea PCR și a șefului său, fără de care nimic nu s-ar fi întâmplat, spectacolele Flacăra erau gustate atât de tineri cât și de bătrâni, atât de intelectuali cât și de vulg și asta pentru că oferea: muzică de calitate interpretată de artiști valoroși; distribuirea pe sub mână de poezii, nuvele și romane subversive ( de sertar ); descătușarea frustrărilor generate de regimul comunist și austeritățile impuse pentru plata datoriei externe ). De la un spectacol Flacăra ieșeai oricum, numai spălat pe creier nu !

  4. niste spectacole legionare in bucegi mai lipsesc!

  5. Nu întru în polemică cu nimeni.Am fost contemporan cu acea MIZERIE. Cer iertare artiștilor care trăiau împreună cu noi toate restricțiile posibile și imposibile.Să vîi acum sa spui că era extraordinar ,înseamnă că unii oameni nu știu să aprecieze bunul cel mai de preț, LIBERTATEA.Să contești sacrificiul copiilor morți în dec.1989.Ca nu am fost în stare să-i belit de piele în 1989-1990 este vina noastră. Că au ramas

    • Ai dreptate.
      Dar oamenii au tendinta sa isi idealizeze propria tinerete. Si pentru ca nu au beneficiat in acei ani de libertate, confunda nostalgiile lor cu un sentiment al libertatii.

  6. Continuare.Că au rămas tot ei la putere 32 de ani este tot vina noastră. Puterea economică este toată la ei și există un proverb românesc dacă ai bani și sculă tare………….Ne-am lăsat fraieriți cu toții și acum suportam consecințele. Constituția Romăniei prevede ca suntem egali în drepturi,dar unii sunt mai egali în drepturi decât poolimea.Sunt de 32 de ani la butoane și fac legi doar pentru ei.Salarii și pensii grase,fraierii să muncească. Toată lumea pe firmele străine ca nu plătesc impozite,dar firmele mari românești de ce nu plătesc?Dar firmele mari de stat de ce nu-și plătesc impozitele? Nu am auzit de un director-manager de firmă de stat care produce pagube să rămână fără salariu sau mai rău să ajungă la pușcărie. Restul imbărligaleala la Latrina 3,RomaniaTv,Realitatea TV,B1tv.Acum veniți cu porcăria asta,CENACLUL FLACARA.Credeti ca putem uita vreodată tristul spectacol oferit de Adrian Păunescu,Vadim Tudor și încă 3-4 scriitori cunoscuți,care la întoarcerea lui Ceașcă din Coreea sau China au apărut și susținut la TVR un mesaj de intămpinare îmbrăcați în ținută chinezească cu haine încheiate cu copci până la găt.Ati trăit o mizerie ,frig,cozi la mâncare curent întrerupt, televiziune 2 ore pe zi,cartele la pâine, carne și salam.Este cazul sa ne aducem aminte să nu uităm și sa nu iertam.Cei mai bogați oameni din România provin dintre cei din conducera statului anterioară anului 1990.Priviti bine pe lănga voi.

  7. Astia care criticati, acum va culturalizati cu Minune, Salam, Mocanu, pitipoance care cu o doua versuri si un sintetizator behaie 10 minute si se cred Madona de RO s-au alte vipsuri.

    • Serios, Pavele? De unde știi?
      Cenaclul Flacăra a avut valoarea lui.
      Și ar fi putut fi și mai valoros dacă o seamă de artiste ar fi acceptat invitațiile scabroase ale porcului cu nume de păun.