G4Media.ro

Ce ar putea însemna pentru utilizatorii de internet hotărârea privind monopolul Google

Sursa foto: pexels.com

Ce ar putea însemna pentru utilizatorii de internet hotărârea privind monopolul Google

Lumea tehnologiei digeră decizia potențial seismică a unui judecător american, conform căreia Google deține în mod ilegal monopolul căutărilor online și al publicității aferente, scrie BBC.

A fost nevoie de patru ani pentru a ajunge în acest punct, iar apelul inevitabil al Alphabet, compania care deține Google, înseamnă că procesul juridic va continua probabil încă o perioadă.

Dar deja sunt luate în considerare potențialele consecințe ale deciziei judecătorului, care variază de la amenzi în numerar la alte remedii mai complicate.

Guvernul SUA dorește în mod special „măsuri structurale de remediere” – deci cum ar putea arăta acestea?

Opțiunea nucleară ar fi să ceară Google să se împartă în bucăți mai mici – o măsură pe care oficialii americani nu au exclus-o.

Google este mult mai mult decât o simplă căutare.

Android, o firmă pe care a cumpărat-o pentru 50 de milioane de dolari în 2005, a creat un sistem de operare ce rulează acum pe majoritatea telefoanelor inteligente, iar YouTube, o achiziție de 1,65 miliarde de dolari în 2006, generează în prezent venituri de mai multe ori mai mari în fiecare an.

Argumentul ar putea fi că toate acestea pot rămâne în cadrul Google, dar motorul de căutare propriu-zis ar trebui să fie transformat într-o afacere separată.

Acest lucru ar putea provoca consternare șefilor Alphabet. Dar atâta timp cât Google rămâne motorul de căutare implicit pe dispozitive, consumatorul mediu ar fi puțin probabil să observe diferența.

„Orice astfel de mișcare ar fi întâmpinată cu siguranță cu ani de litigii și lupte de reglementare, dar pare să fie mult mai „pe masă” decât oricând în istoria Google”, a declarat Gareth Mills, partener la firma juridică Charles Russell Speechlys.

Caută pe Google (Google it)

O altă soluție potențială se axează pe practica Google de a plăti alte companii pentru îi folosi motorul de căutare.

SUA au afirmat că Google plătește în prezent firme precum Apple sume uriașe de bani în fiecare an pentru a fi preinstalat ca motor de căutare implicit pe dispozitivele sau platformele acestora.

Judecătorul a fost de acord.

Argumentul este că, dacă Google nu ar fi cheltuit acești bani, marile companii ar fi putut fi încurajate să își dezvolte propria experiență de căutare.

În schimb, browserul Safari al Apple, de exemplu, utilizează Google în mod implicit ori de câte ori îl utilizați pentru a căuta pe internet.

În cazul în care măsurile corective ar afecta în mod semnificativ capacitatea Google de a plăti alte companii pentru a o utiliza, poate că aceste companii ar putea înființa un rival.

În acest caz, însă, acestea s-ar confrunta cu marca incredibil de puternică Google, transformată și în verb atunci când unei persoane ei i se spune să caute ceva pe internet. (Google it!).

Pe de altă parte, Apple va dori, desigur, să continue să primească bani de la Google, care, potrivit unui analist, s-ar fi ridicat la 20 de miliarde de dolari în 2022.

„Orice întrerupere a fluxului de venituri va avea implicații semnificative pentru Apple”, a declarat Dipanjan Chatterjee de la Forrester Research.

„Pe măsură ce cazul trece prin sistemul juridic, iar rezultatul probabil pare să fie deschiderea exclusivității motorului de căutare, vă puteți aștepta ca un brand atât de obsedat de experiența clienților precum Apple să aibă un plan B pentru a asigura o tranziție ușoară pentru clienții săi.”

Greu de schimbat

Ceva mai ușor de imaginat este un fel de ecran de alegere, în care oamenii care deschid un browser pentru prima dată sunt întrebați dacă ar dori să utilizeze Google sau o alternativă precum Bing de la Microsoft.

Cu toate acestea, este ceva mai greu de imaginat că acest lucru îi va determina pe oameni să abandoneze Google în masă, din simplul motiv că, pentru majoritatea oamenilor, acesta funcționează bine.

Google a fost unul dintre numeroasele motoare de căutare care au apărut în zorii internetului, cu rivali cunoscuți, printre care Yahoo și Ask (fostul AskJeeves), și posibil rivali mai puțin cunoscuți, printre care Lycos și AltaVista.

Însă, în următorul deceniu, Google nu a devenit doar jucătorul dominant de pe piață, ci a devenit parte a modului în care vorbim.

În ciuda faptului că Microsoft a lansat rivalul său, Bing, în 2009, Google nu a fost încă înlăturat de pe poziția sa.

Șeful Microsoft, Satya Nadella, a depus mărturie în procesul Google, sperând probabil că o astfel de hotărâre ar putea, în sfârșit, să dea aripi lui Bing.

„Instanța poate căuta alte modalități de a desființa poziția Google ca motor de căutare implicit, dar unele dintre aceste soluții depășesc probabil faptele care conduc acest caz”, a declarat profesorul Anu Bradford de la Columbia Law School.

„De exemplu, UE merge mai departe cu recenta sa lege privind piețele digitale, care obligă chiar și telefoanele Android ale Google să prezinte utilizatorilor un „ecran de alegere” care permite utilizatorului să aleagă motorul de căutare preferat la configurarea telefonului.

„O întrebare este dacă această nouă hotărâre deschide calea pentru astfel de cerințe de reglementare în viitor.”

Este nevoie de timp

Orice s-ar întâmpla în continuare, experiența trecutului sugerează că nu se va întâmpla rapid.

În 1999, Microsoft s-a aflat într-o situație foarte asemănătoare cu cea în care se află acum Google.

Un judecător american tocmai descoperise că firma a creat un monopol, iar un an mai târziu un tribunal a ordonat desființarea firmei.

Microsoft a făcut apel la decizie, iar în 2001 decizia inițială de desființare a fost anulată.

Până la sfârșitul anului 2002, Microsoft a ajuns la o înțelegere cu Departamentul de Justiție al SUA, pe care un judecător a acceptat-o.

Însă unele state americane nu au fost de acord și abia în 2004 – la cinci ani după decizia inițială – înțelegerea a fost semnată oficial.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează