G4Media.ro

Ce face din Cluj un mediu prielnic pentru dezvoltarea companiilor din IT:…

Sursa: cicada / Cluj

Ce face din Cluj un mediu prielnic pentru dezvoltarea companiilor din IT: „Dacă vrei să joci în Champions League, prima dată îti faci echipa cu care să câștigi, când te duci să te bați cu cei consacrați”

În pofida crizei generate de pandemie care a lovit mai multe domenii de activitate, piața IT românească a continuat să se dezvolte, arată un studiu realizat de SRD-media împreună cu tânărul Adrian Lupău, specialist în vânzări B2B (Business to Business) și expert LinkedIn. În domniul tehnologiei și comunicațiilor, o amplă dezvoltare o înregistrează Clujul, conform studiului menționat, iar surprinzător e că datele relevă, în 2021, o creștere de 15% în ce privește angajările efectuate de firme mai mici.

Pentru a afla ce anume stă la baza dezvoltării industriei IT în zona Clujului, am stat de vorbă cu trei tineri antreprenori care activează în domeniu.

Andrei Bogdan Rus are 37 de ani, iar societatea pe care o conduce, Cicada Technologies, are o vechime în piață de 5 ani.  „La început, când am pornit la drum împreună cu alți doi asociați a fost destul de dificil, tocmai pentru că piața era aglomerată, era greu și cu angajările, având în vedere că majoritatea programatorilor cu oarecare experiență erau deja cooptați în diferite corporații”, a relatat Bogdan Rus. Ulterior, însă, lucrurile au început să se miște în direcția dorită, iar astăzi compania se laudă cu un număr de 20 de angajați permanenți și alți peste 15 colaboratori pe diverse proiecte.

O provocare rămâne presiunea constantă în privința resursei umane, a cărei disponibilitate este mult sub cererea din piață, arată tânărul antreprenor.

„Nu e vorba de vreun secret pentru a rezista și a te dezvolta la Cluj în industria IT, ține mai mult de pasiunea pentru domeniul în care ne-am specializat, de dinamismul și perseverența noastră, și, da, de soluțiile inovative pe care reușim să le oferim clienților. Trebuie să gândim permanent soluții inedite care să-i ușureze clientului activitatea, care să fie utile, dar și care să surpindă piața, de vreme ce ne aflăm într-o competiție deschisă. Trebuie să fii permanent atent la nevoile care apar în piață și la oferta din industrie. Ca minus, rămâne această presiune constantă în a-i menține pe angajați sau în a găsi programatori experimentați pe care să-i atragem în firmă”, a relatat Bogdan Rus.

Soluția inovativă ECON pentru monitorizarea deșeurilor

Compania pe care o reprezintă, Cicada Technologies, este focalizată pe două direcții: prima este dedicată dezvoltării de soluții digitale inovative customizate, pentru companii care doresc să-și eficientizeze operațiunile de business prin transformare digitală, iar a doua este focalizată pe crearea de produse digitale. În acest sens, în portofoliul de produse al companiei Cicada poate fi menționată mai ales soluția „ECON”, pentru gestionearea deșeurilor.

ECON este un produs inedit, dedicat orașului inteligent (Smart City) care are ca scop monitorizarea volumului de deșeuri din containere și identificarea celor mai bune rute și momente în care se efectueză operațiunile de colectare, astfel încât să se se diminueze costurile operaționale și impactul flotei de colectare asupra mediului și infrastructurii locale. Produsul nostru se adresează în primul rând companiilor care efectuează colectarea deșeurilor. De asemenea, ne adresăm și instituțiilor administrative locale care sunt interesate de calitatea serviciilor de colectare, oferindu-le posibilitatea de monitorizare a acestui proces”, a explicat Bogdan Rus.

El a mai adăugat că în privința ECON, anul acesta a demarat un proiect pilot alături de cea mai mare companie de colectare a donațiilor de îmbrăcăminte din zona Nord Vest (SECONDTEXTILIASAM 2010) și de unul dintre principalii operatori de telefonie mobilă din țară.

„Dacă vrei să joci în Champions League, prima dată îti faci echipa cu care să câștigi, când te duci să te bați cu cei consacrați

Blade Solutions este o altă societate clujeană de servicii IT, dezvoltată de Călin Lazăr (43 de ani) care spune că anul trecut și-a dublat cifra de afaceri, comparativ cu 2019.

„Noi ne focusăm pe clienții din Transilvania și avem două core business-uri principale, implementarea de soluții de infrastructură IT pentru data centere (servere, storage, networking&security) și implementarea de soluții de business”, a relatat Călin Lazăr (foto jos).

Pentru a rămâne competitiv în piața IT, resursa umană este un factor extrem de important, dacă vrei să joci în liga mare, arată tânărul antreprenor: „O companie că să fie competitivă are nevoie de specialiști, ei sunt pricipalele noastre active. Dacă vrei să joci în Champions League, prima dată îti faci echipa cu care să câștigi, când te duci să te bați cu cei consacrați. În vânzări, la o negociere, locul doi nu se premiază. Clujul are companii de IT mari și puternice, există concurență, dar concurența naște performanță, iar această performanță ajunge în final să reprezinte un beneficiu pentru clienți”.

Călin Lazăr consideră că avantajul Clujului îl constituie dinamismul antreprenorial și mediul universitar. „Cluj-Napoca este un oraș cu un spirit tânăr, într-o continuă dezvoltare. Este locul ideal pentru noi, un loc în care putem evolua și ne putem dezvolta competențele. Nouă chiar ne plac provocările și niciodată n-avem timp să ne plictisim”, adaugă Călin Lazăr.

Digitalizarea mediului de lucru în universități, concept dezvoltat și implementat de Blade Solutions

Tânărul om de afaceri arată că a găsit multă deschidere din partea unor universități în ce privește procesul de digitalizare a mediului de lucru și a fluxurilor de documente interne din aceste instituții.

„În România, plimbatul documentelor este sport național. Există o mare nevoie de digitalizare, iar criza provocată de pandemie a accelerat acest proces. Da, din păcate a fost nevoie de o criză și în România, pentru generarea acelui impuls care să rostogolească bolovanul mare numit „digitalizare”. Noi am implementat pentru două universități mari din țară mai multe procese și fluxuri de documente, menite să ușureze munca de la distanță și să le salveze insitutuțiilor foarte mult timp și costuri. Sunt multi profesori care sunt bucuroși de schimbare și care se declară foarte mulțumiți, lucru care ne dă curaj sa mergem și mai departe cu soluțiile implementate. (…) În IT, totul se învârte în jurul datelor. Ce facem cu ele, pe unde circulă, cum le accesăm și cum le protejăm. Trebuie să învățăm să fim responsabili cu datele noastre”, a relatat Călin Lazăr.

Acesta mai arată că firma sa, Blade Solutions, a dezvoltat în mare parte soluții care se învart în jurul registraturilor, „pentru că pe acolo intră și ies documentele dintr-o instituție sau companie”, și că banii investiți au provenit exclusiv din profitul societății.

„Folosim platforma JobRouter dezvoltată de către compania germana JobRouter AG. Aceasta este o companie care lucrează prin parteneri în fiecare țară, fiind prezentă pe toate continentele. Timp de 2 ani am dezvoltat și testat anumite functionalități înainte să ieșim pe piața cu o anumită soluție. Finanțarea a fost doar a noastră, nu am căutat o dezvoltare rapidă, am preferat la început pași mărunți și siguri”, spune Călin Lazăr.

TOKHIT, o nouă rețea de socializare unică în lume, bazată pe NFT și pe tehnologia Blockchain

Tot la Cluj, a fost lansată recent, de către de un tânăr antreprenor clujean, Andrei Ureche, în asociere cu reprezentantul companiei Welthee, o rețea de socializare bazată pe tehnologia NFT și blockchain.

Având o amplă experiență în consultanță și strategie de brand, Andrei Ureche (foto jos) descrie rețeaua TOKHIT ca pe un proiect revoluționar, „unic în lume”, care inovează prin faptul că este prima rețea de socializare care va permite crearea de NFT-uri native într-un mod foarte rapid, creativ și la un cost foarte mic.

„TOKHIT va rezolva multe probleme, dar printre cele mai importante sunt legate de: 1. Construirea Comunităților într-un mod 100% organic printr-un algoritm fără limite;  2. Reducerea costului de stocare a unui NFT în blockchain, acum este de peste 80 de $, iar noi venim cu inovația de sub 1$; 3. Vom da șanasa creativilor să își monetizeze munca într-un mod cu totul revoluționar”, a spus Andrei Ureche.

Tânărul mai arată că pentru dezvoltarea acestui produs nu a fost greu să atragă finanțare, dat fiind că „produsul în sine conține o inovație pe măsură”.

„Finanțarea de tip Seed a fost făcută de către Cristian Voaideș (Welthee), care este și cofondator al proiectului. Oricum, proiectul a atras deja interesul multor alți investitori care ne-au scris în urma campaniei de teasing pe care o derulam”, a explicat Andrei Ureche.

Tânărul antreprenor mai spune că nu-și permite să aprecieze dacă este mai ușor pentru business-uri la Cluj decât în alte orașe, mai ales că TOKHIT a fost conceput oricum pentru obiective mult mai mari.

„Clujul oferă într-adevăr anumite beneficii, dar în ce ne privește TOKHIT este un produs pentru intreaga lume, iar noi ne îndreptăm atenția pe plan internațional cât mai mult”, a punctat Ureche.

 Studiul SRD-Media a urmărit analizarea a peste 200 de companii prezente pe piața de IT din România, cu focus pe Cluj si București

Prin comparație, în 2021, față de 2019, firmele mai mici de IT din București au înregistrat o scădere a angajărilor de 0,4%.

Companiile internaționale de IT care au filiale și în Cluj au înregistrat, de asemenea, o creștere de 33% față de anul precedent și de 57% față de 2019, conform datelor din studiul menționat.

„Datele privind numărul de angajați din 2019, 2020 și 2021 au fost extrase din LinkedIn, cu scopul de a urmări evoluția pieței de muncă din acest domeniu. Am analizat peste 200 de companii prezente pe piața de IT din România. În analiza noastră au fost incluse atât companii românești, cât și filialele marilor corporații internaționale. Acestea au fost analizate și comparate în funcție de dimensiunea lor: companii mici (sub 50 de angajați), corporații medii (între 50 și 100 de angajați) și marii angajatori (peste 100 de angajați), cu un focus pe Cluj și București”, a explicat Adrian Lupău, specialist în vânăzări B2B (Business to Business) și expert LinkedIn.

Sursa Foto: G4media/ Facebook

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează